Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterExtraPrylar

Stigcykeltest: Cykel 3 – CANYON NEURON CF 9.0 – MASSA FART I STIGFÖRPACKNING

CANYON NEURON CF 9.0 – MASSA FART I STIGFÖRPACKNING

Pris: 34 500 KR

Vår sista cykel är Canyons helt nya Neuron CF, i den näst enklaste kolfibervarianten – och den enda av kolfiber-Neuronerna som har dubbelklinga. Det är en mycket billigare cykel än konkurrenterna i det här testet, men Canyons direktförsäljning gör det till en cykel som verkligen inte behöver skämmas för sig även i fint sällskap. Snarare har den som vi snart ska se en väldigt tydlig edge inom sitt eget specialområde.

ENHETLIGA RAMAR

Canyon har verkligen skaffat sig en väldigt tydlig identitet med sina mountainbikes under de senaste åren, där alla de nya rammodellerna delar designspråk och går enkelt att identifiera som Canyons. När man låter ögat vandra över kolfibrerna hittar man därför en hel del bekanta lösningar, som den listiga plastkanalen för vajrar under diagonalröret, den välintegrerade och eleganta länkage-lösningen, eller skyddet vid styrlagret mot att styret ska överrotera. Man har också satsat på att göra cykeln driftsäker och smidig att äga, genom exempelvis extratätade lager med speciellt vattenavstötande fett i huvudleden i länkaget, och gängat vevlager. Vissa rörprofiler skiljer sig också i dimension mellan storlekarna, för att alla storlekar ska ha optimal balans av styvhet/vikt.

När det gäller geometrin är det en modern stighoj med 67,5 graders gaffelvinkel, men Canyon tänker ändå lite annorlunda mot konkurrenterna i detta testet. För även om själva ramen har längd och vinklar som är väldigt lika exempelvis Stumpjumpern i samma storlek rekommenderar Canyon sin Large till lite längre cyklister, och ramen har kombinerats med en aningen längre styrstam på 60 mm. En gnutta mer långlopp och XC i storlekstänket med andra ord, även om det fortfarande är en stighoj med moderna mått vi talar om.

HEMMAMARKNADEN FÖRST

När det gäller komponenterna är det hissnande fin nivå på grejerna för att vara en cykel helt i kolfiber till detta priset. En komplett XT-grupp som växlar som en dröm både bak och fram, utmärkta Fox-dämpare på Performance-nivå (gaffeln är alltså mitt emellan Habiten och Stumpjumpern), och inte minst jättefina DT Swiss XM 150 Spline-hjul på en bit under 1700 gram. För att spara ett par gram ytterligare har man valt fälgen med 30 mm innermått fram och 25 mm bak, och prioriteringen skvallrar om att man vill att detta ska vara en cykel som ska duga till mer än att köra fort nedför. Hjulen är också klädda med Maxxis Forekaster-däck som körs av en och annan XC-cyklist i tuffa förhållanden, så det är med andra ord fokus på att trampa raskt genom skogen i specifikationen, inte tokbomba utför och sega sig uppför.

En cykeldesigner sade en gång till undertecknad att de hade en av sina stigcyklar i två specifikationer – en för den tyska marknaden och en för den anglosaxiska. De utmärkande dragen i det personen kallade den ”tyska” specifikationen var dubbelklinga och snabbrullade däck, för dagsutflykter snarare än adrenalinstinn freeride-light. Neuron är definitivt ingen tanig XC-cykel, men det är tydligt att man ändå just vill speca Neuron till en snabbtrampad stigcykel, och låta Spectralen vara cykeln för mera röjiga grejer.

SMÅ BÄCKAR GER MYCKET FART

När vi då trampar iväg på Neuron för första gången så förstärks den här bilden som framträtt ovan, för det finns en väldig lätthet och snabbhet i cykeln för att vara en modern stighoj. Hela cykeln väger bara 13,2 kilo, och viktskillnaden mot de andra sitter helt i hjul, däck och kassett, så det är inte konstigt att det svarar bra när man trampar till. Den är också ganska trampeffektiv, särskilt när man går ner på lillklingan i uppförsbackarna så att anti squaten skjuter i höjden. Som vi varit inne på tidigare sitter man också med sin tyngdpunkt en liten aning mer framåt över cykeln än på de andra två i samma storlek, så uppför är det inget snack om att Neuronen känns som den härligaste hojen. Länkaget känns lite mer orienterat mot trampeffektivitet på bekostnad av följsamhet i jämförelse med de andra två hojarna, även om hjul och däck spelar en större roll för hur den upplevs.

När det vänder nedåt är den ändå en ganska väldämpad och kapabel stigcykel, med ett välbalanserat uppträdande som är både tryggt och lättmanövrerat längs stigen. Den är rolig att köra, men den känns inte så aggro som Habiten eller så lekfull som Stumpjumpern. Vill man förstärka de kvaliteterna skulle vi satsa på köttigare däck och så kort styrstam som man kan komma undan med. Naturligtvis handlar det om nyanser, för alla tre cyklarna är smidiga och ganska kapabla stigcyklar som har mer gemensamt än som skiljer dem åt. Men, exempelvis är Neuronen den enda cykeln i testet som vi skulle ha riktigt roligt på under ett långlopp, så länge vi inte var ute efter att vinna.

 

Annons

Plus

Prisvärd och genomtänkt modern stigcykel, och i ett land där stigcykling handlar mer om att trampa än det gör i vissa andra länder borde den sitta som en smäck för många.

Minus

Inte så lekfull eller kapabel i tuff terräng som vissa konkurrenter, åtminstone i denna specifikationen, och det kan vara läge att gå upp i storlek om man ligger i det övre spannet av en storleksrekommendation.    

Köp om

Stigcykling för dig handlar om att ha roligt när du trampar stig – både upp och ner – inte om att leka mini-downhill eller åka bikepark. Du gillar också direktförsäljning.

Vajerkanalen under diagonalröret såg vi först på Spectral, och den är väldigt smidig att leva med.
Däck och hjul ger cykeln en väldig lätthet när man trampar, som man har stor glädje av när det är trampandet som står i fokus.
Tjusiga linjer i länkaget, där yoken verkar vara i någon slags fiberförstärkt superplast för att hålla nere vikten. 

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Trek lanserar den omtalade prototypen Supercaliber

Close