Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterExtraPrylar

Stigcykeltest: Cykel 2 – SPECIALIZED STUMPJUMPER ST COMP CARBON 29 – SKOJ PÅ HOJ

SPECIALIZED STUMPJUMPER ST COMP CARBON 29 – Cirkapris: 46700 KR

Specialized Stumpjumper är anfadern till alla serietillverkade mountainbikes, och trots att den nya modellen finns i en uppsjö av olika varianter är det verkligen ingen som ser det minsta ut som originalets helstela stål-skapelse. Stumpjumperfamiljen innehåller både denna kortslagiga stighoj med 130/120 mm dämpning (ST står för short travel), en långslagig version, och även en Evo-version som är radikalt flack och lång. Dessutom finns alla med både 29 och 27,5-tumshjul. Men en kortslagig 29er är ju det självklara valet för väldigt många svenska stigcyklister, så då är frågan om den fann sig till rätta i den småländska skogen?

OPTIMERAD RAM

På denna modellen har man satsat mycket av krutet på ramen, och till skillnad från förra cykeln har den samma ram helt i sina finaste kolfibrer som värstingmodellen – S-Works ST för hundra tusen. Två viktiga mål har varit att göra den superstyv men ändå lätt och att göra den enkel att äga, vilket är anledningarna till att vi ser exempelvis gängat vevlager, superenkel vajerdragning, och den ensidiga armen vid dämparen som drar blicken till sig. Specialized säger att armen var lösningen på att optimera vikten i förhållande till styvheten, och ramen ska vara en av de lättaste stig-ramarna. Det kan nog stämma, för trots att cykeln faktiskt är tyngst i testet med sina 14,1 kilo är det väldigt tydligt att det beror på komponentval och hjul. Ramen har också en utvecklad SWAT-lucka vid diagonalröret, så att man kan packa lite nödvändigheter där det har minst påverkan på uppförandet, och ett puckligt integrerat kedjestagsskydd som gör cykeln oerhört tyst.

Geometrin på Stumpjumpern är modern men lite mer försiktig än Cannondalen, och väldigt lik Canyonen på nästa sida. Det betyder en gaffelvinkel på 67,5 grader, och en reach på 455 mm i storlek L (med stack på 635). Styrstammen är lite kortare och styret har mer rise, så totalt sett inbjuder cykeln till att sitta mer upprätt än framförallt Canyonen om man jämför en Large rakt av. Maximal kontroll, men lite mindre trampvänlig sittställning. Många hetsar ju om att ha väldigt långa cyklar idag för att de ska vara optimerade när man står i attackposition, och om man vill skulle det till skillnad från på konkurrenterna vara fullt möjligt att gå upp i storlek på Stumpyn, eftersom sadelröret är mer likt konkurrenternas medium-storlekar i längd. På de andra skulle man i så fall få byta till sadelstolpe med mindre slag.

Den som vill kan ändra geometrin en halv grad med ett chip vid dämparfästet, och det går faktiskt också att göra om sin Stumpjumper ST till den långslagiga varianten om man känner sig rik – med ny gaffel, annan längd på dämparen och en kortare yoke (delen som fäster i dämparen).

PÅLITLIGT

Komponentmässigt är ju Stumpjumper lite mindre ädel än konkurrenterna i testet, men även om det är ramen som är stjärnan får man ut en hel del prestanda från relativt sett enkla komponenter. NX Eagle-växlarna sköter sig fint (upp till cirka 35 km/h), droppern kom vi bäst överens med i testet, och även om gaffeln är en lite enklare Fox Rhythm är det verkligen inget fel på prestandan i den. Bakdämparen är en Fox DPS som fått en så kallad RX-tune, och den bidrar till att cykeln känns både följsam och responsiv i bakänden. Det som är lite negativt med specifikationen är att såpass mycket vikt sitter i hjul (och kassett), för även om man såklart har mer rejäla däck (och bakfälg) än exempelvis Canyonen så har man runt ett kilo mer vikt i de kompletta hjulen. Som exempel har hjulen inte reducerade ekrar, vilket kan kännas i underkant när ramen är det absolut finaste man har att erbjuda. Men fälgarna är breda och fina med innermått på 30 mm, och passar bra med den köttiga däckskombon av Butcher Grid/Purgatory Grid på 2.3 tum.

HOPP OCH LEK

Väl ute i skogen tog det inte många sekunder för att bli kompis med Stumpyn, för den känns oerhört välbalanserad och intuitiv att cykla på. Den är inte så snabb som Cannondalen när det går nedför och inte så snabb som Canyonen när det ska trampas på platten, men det kändes ändå som att det var genom Stumpyns ögon som skogen blev mest av en lekplats. Den är smidig och rolig men ändå säker, och följsam samtidigt som den ändå har en slags poppighet som gör att man gärna letar efter saker att hoppa på, eller sladda omkring. Trots att vikten sitter i hjulen känns den inte tung inne i skogen, och troligen kan den fina kontrollen och smidigheten komma från cockpiten och att man som sagt sitter lite annorlunda på den. Ute på gruset rullar det inte direkt i raketfart, men skulle man slänga på lite snabbare däck skulle trampeffektiviteten vara fullt tillräcklig för att det skulle gå anständigt fort, trots att prio legat lite mer på dämpningsprestanda. Vi kände till exempel inte att vi behövde använda kompressionsdämpning på dämparen i klättringarna, även om det precis som på Cannondalen gungade lite när man ställde sig upp.

Totalt sett får man med Stumpjumper ST Comp Carbon en cykel som ger fina möjligheter att ha superroligt i en svensk skog, och den dagen man är uppgraderingssugen kan man ge den fina ramen komponenter som matchar den fullt ut.

Plus

Rolig och intuitiv cykel med ädel ram och många fina lösningar.

Annons

Minus

Komponenterna känns i flera fall väl tunga och enkla i jämförelse med ramen.

Köp om

Du är inte så angelägen om att vara snabbast eller att köra fortast, utan vill ha en cykel som är enkel att äga och som går helt in för att vara så rolig som möjligt för stigcykling.

 

Ett kedjestag som inte liknar något vi sett förut, men det är verkligen tyst.
Specialized menar att sidoarmen gjorde att styvheten kunde förbättras avsevärt trots att man samtidigt lyckades banta ramen. 
Ska man packa nödvändigheter på hojen vill man att det ska sitta nära vevlagret för att påverka uppträdandet minimalt.

 

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Stigcykeltest: Cykel 1 – CANNONDALE HABIT CARBON 2 – EN NYANS AV KÖTTIGHET

Close