Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterExtraHighlightsPrylar

Stigcykeltest: Cykel 1 – CANNONDALE HABIT CARBON 2 – EN NYANS AV KÖTTIGHET

Vi har testat tre stycken kortslagiga stigcyklar, med 29er-hjul och 130 mm slaglängd. Alltså cyklar som på ytan verkar som gjorda för att blåsa fram genom de svenska skogarna, där en kombination av trampvänlighet och förmåga att svälja sten, rötter och stök kan vara väldigt uppskattad. Så hur klarade sig cyklarna? Den första vi kikar närmare på är årets nya Cannondale Habit:

CANNONDALE HABIT CARBON 2 – Cirkapris: 52500 KR

Cannondale har ju ofta gjort saker och ting lite annorlunda än många andra tillverkare, med Leftyn i spetsen och mycket tänkande utanför boxen. Nya Habit 29er är ett rejält avsteg från sin föregångare och ser mer ut som många andra cyklar, men här finns fortfarande unika lösningar. Däremot sitter de lite mer under ytan än innan, och de som kommer märka dem allra mest är dem som ligger utanför mittfåran i kroppsstorlek.

RAMAR SOM SKILJER SIG MER ÄN ÖGAT UPPFATTAR

Nya Habit har 130 mm slaglängd i Horst-länkaget, och denna modellen har kolfiberframtriangel med baktriangel i alu. Vill man köra 27,5+ finns det också ett flip chip i länkaget som höjer upp aktern lite så att den inte blir för låg. På senare år har det talats en del om att göra cyklar som fungerar lika bra i stora storlekar som i små, och det har avspeglat sig i att en del tillverkare använt olika rörprofiler i olika storlekar, samt att geometrin ibland skiljt sig en del. Med Habit 29er har Cannondale tagit det här tänket till en ny domän med det man kallar Proportional Response, där länkaget är anpassat för att fungera lika bra oavsett hur högt man har sin tyngdpunkt. Som exempel ger en hög tyngdpunkt en större hävstång i cykelns benägenhet att ”sätta sig” när man trampar, så det är en av sakerna man kompenserat för i länkagets design. Generellt har man försökt skapa en allrounder som ska vara bra både uppför och nedför, men såklart har man prioriterat dämpningens följsamhet och funktion väldigt högt, och trampeffektiviteten ska mest vara tillräckligt bra, inte exceptionell.

När det gäller geometrin är Habiten aningen mer utförsbetonad än sina kamrater i det här testet, med en lite flackare gaffelvinkel på 66 grader och en lite längre hjulbas trots att kedjestagen är de kortaste. Den är däremot inte extremt utförsbetonad på något sätt om man jämför med vissa skapelser på marknaden, och man har exempelvis gaffel med 51 mm offset för att inte överdriva stabiliteten. Det ska fortfarande vara en smidig stighoj, men en kapabel sådan.

LITE KÖTTIGARE

När det gäller komponenterna märker man precis som när det gäller geometrin att Habit är avsedd för aningen mer aggressiv stigcykling än de två konkurrenterna i testet, till exempel genom att man satt på en DPX2-dämpare från Fox med piggyback, istället för en DPS som på konkurrenterna. Lite mer vikt men lite mer dämparprestanda, hur mycket går inte uttala sig om i ett test som detta. Den skillnaden som märks desto tydligare är vilka däck man valt att sätta på, för här känns det som att man gått lite mer på grepp och röj än på att det ska vara snabbrullat. Det 2.5 tum breda Maxxis Minion DHF i fronten är både större, greppigare och tyngre än konkurrenternas däck, trots att det sitter på en förhållandevis nätt Arch MK3-fälg från Notubes vilken mäter mer blygsamma 26 mm invändigt. Bak sitter det ett lite smalare Highroller II, men det är däck för kontroll i tuff terräng, inte för att det ska rulla snabbt på platten. Just när det gäller hjulen hittar man också den andra lite speciella Cannondale-grejen, eftersom det bakhjulet har AI-offset, för att få jämn ekerspänning och ännu mer däcksutrymme. Det är dock inte mer än att man kan rika om ett helt vanligt hjul om man skulle vilja, åtminstone enligt vår erfarenhet.

Habit är gjord för singelklinga och just på denna modellen är det SRAM GX Eagle med en XO1-bakväxel som gäller. De är aningens mer distinkta i känslan än NX Eagle som sitter på Stumpjumpern på nästa sida, och ibland uppskattar man att ha 10t-kuggen där bak för att kunna köra riktigt fort, i jämförelse med 11 på NX.

Gaffeln är en Fox 34 Elite, som precis som bakdämparen har lite mer förfinad dämparenhet än konkurrenterna i testet – Fit4 istället för Grip. Det är ingen skillnad vi skulle överdriva betydelsen av för vanlig stigcykling, men Habiten kändes mest väldämpad i fronten av de tre cyklarma, även om det finns fler saker som spelar in i detta.

TILL SKOGS!

Annons

Vi har tre cyklar som på ytan ser ganska lika ut, men de små skillnaderna som finns adderas till varandra. Det gör att Habiten ändå känns lite annorlunda, och vi känner oss ganska säkra på att vi skulle varit snabbare på den i exempelvis en enduro-tävling än med konkurrenterna. Det är en smidig och rolig allround-stigcykel i första hand, men det som sticker ut är att det känns lite bättre än konkurrenterna när man släpper på i hög fart över stock och sten nedför backarna. Lite mer stabilitet, väldigt följsam och fin dämpning, och däck som inte känns utanför sin komfortzon fast man tar av sig silkesvantarna ordentligt. Den trampar inte riktigt lika bra som Canyon Neuron och känns inte riktigt lika lekfull som Specialized, men den är en kortslagig stigcykel som slår lite över sin viktklass när det gäller att köra hårt i tuffare terräng. Med det sagt skulle man kunna slänga på ett par däck som var mer i stig med dem vi hittar på Canyonen, så skulle man ha en cykel som utan tvekan skulle gå att avverka ett långlopp på och ändå ha roligt. Så länge man inte var ute efter att vinna vill säga.

Plus

Smidig och rolig stigcykel som har lite extra endurokompetens jämfört med sina närmaste konkurrenter, med fin dämpning och fina köregenskaper.

Minus

Lite såsig på platten och uppför jämfört med exempelvis Canyonen, mycket beroende på däcken, och lite dåligt med plats för hälarna. Sadelstolpen på testcykeln fungerade inte som den skulle. 

Köp om

Du vill ha en allround-stigcykel som trivs som en fisk i vatten i svenska skogar, men ditt hjärta klappar lite extra för att köra nedför och köra i teknisk terräng. 

Maxxis Minion DHF i brett 2.5-tumsutförande ger en massa självförtroende.
Cannondale har satsat en del på dämparna, och fram får man därför en Fox på Elite-nivå där man också kan justera lågfartkompression i öppet läge.
Länkaget är framtaget utifrån en analys av hur olika stora cyklisters olika tyngdpunkter påverkar kinematiken – alltså den svarta magin bakom hur dämperiet faktiskt känns.

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Harmonisk Rissveds på plats i Kanada med sitt Team 31

Close