Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

Specialized lanserar superskor för landsvägen

Förra året lanserade Specialized toppskon S-Works 7, som vi testade och imponerades ordentligt av på Svenska Cycling Plus. Nu har man gått all in och byggt två par riktigt kompromisslösa superskor, vilka kallas för S-Works Exos och Exos 99. Detta är skor för den som vill ha kompromisslös prestanda och är beredd att betala rejält för det, och 99 i den ovan nämnda skon står för att en 42:a väger just 99 gram(!). “Vanliga” Exos väger 150 gram i samma storlek, galet lätt även det med andra ord, och det är denna skon som proffsen kört i Tour Down Under bland annat. Den enda skon som vi känner till som kan mäta sig med Exos 99 i vikt är Adam Hansens formgjutna kolfibermockasiner Hanseeno som också landar under 100 gram, men de kostar å andra sidan över 2000 dollar. Exos 99 som bara kommer tillverkas i 500 exemplar känns i jämförelse nästan “billiga” på 6 999 kr, medan vanliga Exos kostar 5 399 kr. Massor av pengar för skor, men det finns dem som menar att rörelserna och accellerationerna som man utför i tramprörelsen gör att viktbesparing där är mycket mer värd än andra typer av viktbesparingar. Dessutom är det bara själva cykeln som UCI har en minimivikt på, inte den personliga utrustningen. Nedan följer lite frågor och svar om de nya skorna som Specialized har stått till tjänst med.

S-Works Exos
S-Works Exos 99

F: Vad gör dem så speciella och hur kan de kosta så mycket?

S: Det handlar till stor del om materialet på ovansidan. Vi har använt en exklusiv mix av Dyneema® – vårt no-stretch, fyrvägsmaterial som liknar det vi använde i S-Works 6. När vi använde det ihop med ett stödjande mesh-material blev det möjligt att omvandla dessa fibrer till ett mycket starkt, lätt och adaptivt material, som inte kräver ytterligare förstärkning. Det gör att vi kan spara mycket vikt på skorna. Vi har också arbetat fram en mjukare häl och använt ett stretchigt och anpassningsbart material från vår Sub6 WarpSleeve för tådelen.

Det andra stora genombrottet för skorna är den nya kolfibersulan, som har utvecklats av samma kolfiberingenjörer som skapade vår Rider-First Engineered™ Tarmac. Genom att en kartläggning av tryck kunde vi se var det var möjligt att ta bort vikt från sulan, utan att tumma på styvheten, och det är därför du ser utskurna hål på undersidan av skorna.

F: Har skorna designats med Body Geometry?

S: Ja. Alla tre Body Geometry-funktionerna finns i skorna (Varus-angulering för framfoten, längsgående support för fotvalvet och pelotte (metatarsal button). Skorna kommer med en BG+sula och passar med alla våra sulor och framfotskilar (Varus Wedge).

F: Har den samma passform som S-Works 7?

S: Passformen är snarlik S-Works 7, både vad det gäller form och insidesvolym, men skorna är påtagligt annorlunda på andra sätt. De har enastående fotgrepp och kraftöverföring (precis som S-Works 7), medan avsaknaden av häl- och tåbox innebär att skorna har mindre struktur i ovandelen och därmed en mer anpassningsbar passform. Materialet Dyneema® och den stretchiga mjuka överlappningen är också mycket formbar och lägger sig som en extra hud – du kommer förmodligen att glömma helt att du har dem på dig.

F: Vad är styvhetsindex? Vad betyder 13.0?

S: Styvhetsindex är ett nummer som vi använder för att beskriva styvheten i yttersulan. Vi får fram detta nummer genom att lägga på 40 kilo på plattan och sedan mäta flexet som uppstår. Styvhetsindex 13 innebär att sulan flexade 1.32 – 2.11 mm under en belastning på 40 kilo. Det kan du jämföra med S-Works 7 styvhetsindex på 15 (0 – 0.61 mm flex). Den här yttersulan böjer sig alltså lite mer, men 13 är fortfarande väldigt styvt. Helt i klass med S-Works 6.

F: Behöver jag vara orolig för mina tår?

S: Skorna har förvisso lite mindre skydd i tårna, men det är ändå extremt osannolikt att du skulle bli skadad.

F: Varför använder ni inte de coola metall-spännena från S-Works 7?

S: För att uppnå målvikten på skorna behövde vi lämna det traditionella systemet bakom oss, eftersom varje spänne adderar lite extra vikt. Det var däremot ingen tvekan om att detta skulle vara en produkt med Boa-spänne, för bästa fotgrepp och justeringsmöjligheter. Lösningen heter

Boa IP1. Det här spännet drar åt från båda håll, i en stegvis åtdragning och öppning. Spännet har pop-release och high-lace-kapacitet, vilket gör att du kan dra åt hela skon med bara en vridning. Till mycket lägre vikt får du alltså helt rätt åtdragning i spännet.

F: Är klacken utbytbar?

S: Ja. Klacken under hälen går att byta ut med hjälp av en försänkt bult, och klacken är densamma som på S-Works 7.

F: Vad skiljer EXOS från EXOS 99?

Annons

S: Det finns ett par avgörande skillnader mellan skorna som gör att vi som första varumärke i världen kommer under 100-gramsgränsen. Mest uppenbart är att EXOS 99 har skosnören istället för Boa®-spänne – något som sparar vikt i både förslutningssystemet och i plösen. Vi har också gjort en särskild yttersula som ser ut som den på EXOS, men som är 20 procent lättare. Den här plattan är extremt svår att tillverka på grund av de tajta toleranserna, och det är därför vi valt att endast göra en begränsad upplaga på 500 par för hela världen. EXOS 99 har också en specialgjord klack som är urgröpt för att spara ytterligare några gram.

F: Vad händer om mina EXOS 99 i storlek 42 väger mer än 99 gram?

S: Vi kontrollerar alla dessa skor till 100 procent och här är den maximalt tillåtna vikten för respektive storlek.

Tillåtna
maxvikt
(gram)
40 92
40.5 93
41 96
41.5 97
42 99
42.5 100
43 105
43.5 106
44 111
44.5 112
45 116
45.5 118
46 122
46.5 123

47 127

48 132

F: Hur tåliga är S-Works EXOS och EXOS 99?

S: Väldigt tåliga! Vi har ägnat tiotusentals timmar åt att testköra skorna och de är lika tåliga som våra S-Works 7.

F: Kan man tävla med skorna?

S: Absolut, skorna är gjorda för tävling. Många av våra testcyklister har sagt att skorna kommer att vara deras förstahandsval för tävling. En av testpersonerna beskrev skorna som en ”skinsuit för fötterna” – alltså något han skulle spara för särskilt viktiga tävlingar då han vill kunna ta fram något extra.

F: Finns det någon garanti EXOS 99?

S: Vi står bakom varje sko vi tillverkar till hundra procent, och vi tar förstås hand om eventuella garantifall om det skulle behöva.

F: Hur är hälgreppet jämfört med S-Works 7?

S: Hälgreppet är väldigt bra, men samtidigt annorlunda än på S-Works 7. På S-Works 7 använde vi oss av en formsprutad hälkåpa som sitter supertajt mot foten för att skapa en yta som bokstavligt talat greppar tag om hälen och håller fast den. Med EXOS och EXOS 99 har vi tagit bort den delen och använder istället egenskaperna i Dyneema®-materialet för att skapa ett hälgrepp. Genom ett mönster i hälen och ett extra lager CubicTec™ kan hela häldelen anpassa sig efter alla små konturer på foten, för att skapa ett fenomenalt hälgrepp som känns limmat på foten.

F: Kan mitt Boa®-spänne bytas ut?

S: Ja. Men eftersom spännet fäster på plösen byter du ut det på ett annat sätt än med tidigare system. Se instruktionsvideon här: https://www.youtube.com/watch?v=LEWqnRDNYlo

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
TRE SKÄL ATT INTE SKIPPA LÅNGRUNDOR

Close