Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Nyheter

Specialized Aethos är en superlätt premiumhoj utan race-ambitioner

Specialized tog härom veckan VM-guld i både herr och damklass med sin nyligen lanserade aerolättviktare Tarmac SL7. En modell som under sin livstid gått från att vara en klassisk rundrörs-ram med fokus på vikt/styvhet till en väldigt aerodynamisk och integrerad skapelse, när fokus för tävlingscyklisterna gått i samma riktning. Under de senaste åren har dock ingenjörerna på Specialized haft ett projekt igång som inte alls handlat om att skapa nästa VM-vinnande cykel. Ett projekt som enligt deras utsago handlade om att se hur man kunde skapa en cykel som gav den häftigaste upplevelsen i sadeln, inte om att vinna tävlingar. Det slutade med den cykel man lanserar idag, Aethos, som är en cykel som är mer uppseendeväckande än vad det klassiska utseendet avslöjar. Under lacken döljer sig nämligen en ram som i slutändan blev ganska väsentligt lättare än någon annan serietillverkad linjecykelram, på 588 gram. Och enligt Specialized är den också den styvaste av alla lättviktare i förhållande till vikten.

Nyckeln i detta ligger enligt Specialized i ramens former, som när man tittar lite noggrannare är lite annorlunda jämfört med många cyklar som på håll ter sig liknande. Det är minimalt med skarpa kanter, och överröret är större än det brukar vara, mer likt diagonalröret. Med den här designen har man kunnat skapa en mer ”jämntjock” layup över hela ramen utan det man kallar för ”lata fibrer”, som inte bidrar med något mer än att lägga till vikt. Inget onödigt material, men utan att man offrat någon prestanda.

Än så länge finns cykeln i tre olika extremt lyxiga utföranden samt som ramset, och den finaste versionen som heter S-Works Founders Edition väger in på 5,9 kilo. Till priset av 152 000 kr, runt 15 tusen mer än de andra två S-Works-modellerna med Di2 respektive Etap AXS.

Annons

Det är imponerande att Specialized lagt sådan möda på att utveckla en cykel som troligen inte kommer användas i en endaste proffstävling, eftersom proffsen ändå kan få den mer aerodynamiska Tarmacen på UCI:s viktgräns på 6,8 kilo. Men det är verkligen inga småpengar det handlar om, så vi får hoppas att körupplevelsen är något utöver det vanliga!       

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.