Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

Sigr satsar på synlighet

Svenska cykelklädestillverkaren Sigr lanserar inom kort nya regnkläder inför hösten, och man berättar att de bygger på vetenskapen kring det som kallas Biomotion, och ska minska reaktionstiden till att en bilist ser en cyklist. Såhär berättar de själva om sina nya kläder: 

 

Reaktionstiden för en bilist att se en cyklist, kan kläder påverka detta? En fråga Sigr tagit allvarligt på och jobbat med de senaste två åren utifrån vad vetenskapliga studier bevisat. Nu visar Sigr stolt upp kollektionen ’Östkusten’ och ’Västkusten’ regnkläder. Som släpps 25 november 2020.

Vad säger forskningen?

Den mesta av forskningen i trafik om effekten av biologiska rörelser på synbarhet, så kallad biomotion, har fokuserats på fotgängare. Motsvarande forskning för cyklister har endast bedrivits i en mindre omfattning. Men uppenbart visar forskningen att cyklister som, utöver en reflektiv väst också har markeringar vid fotleder och knän upptäcks lättare av bilister jämfört med enbart en reflektiv väst (Stapleton, T. and Koo, H.S. (2017), “Bicyclist biomotion visibility aids: a 3D eye-tracking analysis”). Detta gäller inte minst nattetid. Eftersom fotleder och knän rör sig.

Vi satsar på snygga och funktionella cykelkläder för män och kvinnor. Kläder folk vill använda. Det är den första delen i detta man inte får underskatta. Och i funktionen så har vi självklart valt att titta på vilka delar bilisten ser först när de ser en cyklist. Det är de ’rörliga’ delarna”, säger Sigr’s chefsdesigner Fredrik Petrusson som projektlett arbetet med framtagningen av de nya kollektionerna.

Annons

Fredrik fortsätter: “Östkusten’ bygger på gula high-vizfärger och reflex och ’Västkusten’ på svarta färger och reflex. Det kan tyckas kontroversiellt att vi blandat in svart. Studera kläderna noga så ser du att detaljerna som rör sig på cyklisten som knän, är väsentligt synliga. Att markera de rörliga delarna i kläderna med både high-viz och reflexiva material är det som visat sig ge mest effekt att bilisten ska uppmärksamma cyklisten snabbare. Men utan att förfula plaggen så cyklister inte vill bära plaggen.”

2 sekunder är en lång tid
Reaktionstiden hos en bilförare kan variera en hel del, flera studier har visat att det tar mellan 1.25 till 2 sekunder för en förare att uppmärksamma ett oväntat objekt och sedan reagera (styra undan eller bromsa). En bil som kör i 50 km/h hinner färdas nästan 30 meter på de två sekunderna. 

Att cyklister ska slippa försvara sin säkerhet i trafiken är så klart målbilden. Men nu är vi där vi är i många urbana lägen, bilar och cyklister samsas om yta. Så vi får göra vårt bästa att vrida och vända på hur bilister ska se cyklister fram till dess att utopin om separata vägbanor finns i större utsträckningVi tar denna utmaning seriöst, betonar Fredrik.

Cyklister överskattar sin synlighet och bilister kollar efter andra bilar
En studie på förares beteenden vid korsningar har visat att bilister främst kollar efter andra bilister. I en annan studie visar det sig att cyklister överskattar sin egen synlighet, både på natten/mörker och dagen/i dagsljus. Dessa insikter gör att det blir extra viktigt att jobba med biomotion. De delar som bilisten först lägger märket till. Och att cyklister har på sig kläder som tar hänsyn till biomotion.

Sigr lanserar regnkläderna Västkusten och Östkusten 25 oktober 2020. På www.sigr.cc .

 

1 kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Hanna Nilsson byter cykelteam – ”Många tårar efter sista loppet”

Close