Shimano lanserar nu teknologin LINKGLIDE som ett alternativ till HYPERGLIDE+ drivlinor, och är konstruerat för att hålla ännu längre. LINKGLIDE finns nu som alternativ för DEORE XT 1X11 och DEORE 1×10 drivlinor. Så här berättar Shimano själva om sina nya komponenter:
Linkglide introduceras på Deore XT (1×11) samt Deore (1×10) nivå och är designat för att passa på en stor variation av cyklar och åkstilar, men är speciellt lämplig för olika typer av elcyklar och el-MTBs, då de belastar drivlinan extra mycket.
Tester utförda av Shimano visar att Linkglide-kassetter håller tre gånger längre jämfört med Hyperglide-kassetter i smutsiga förhållanden. Detta resulterar i att kedjan hoppar mindre, du får mindre prestandaförlust och en generellt bättre växling.
De nya komponenterna inkluderar Deore XT 1×11 och Deore 1×10 reglage, bakväxlar, kedjor och kassetter. Varje Linkglide-komponent kommer att ha en Linkglide-logga som gör det lättare att se skillnad på dessa och Hyperglide+ komponenter, då dessa inte är kompatibla med varandra då vajern samt växeln rör sig olika långt i varje växling.
Tänderna på en Linkglide-kassett är finslipade för att minska slitaget vid högre belastning. Dreven är tjockare där slitage är som mest, vilket i kombination med den nya formen på toppen av varje tand ökar slitstyrkan väsentligt.
Ett annat område som utvecklats är designen på bakväxeln och hur kedjan flyttas från drev till drev. Detta resulterar i att kedjan rör sig mjukare upp och ned på kassetten, vilket leder till mindre smällar och hopp i kedjan när man växlar, detta resulterar i en betydligt mjukare känsla när du trampar och växlar samtidigt.
Kassetten Deore XT (CS-LG600-11) väger 780 g och har 11-50T, och Deore (CS-LG600-10) väger 634 g och har 11-43T.
Nya bakväxlar släpps samtidigt för att passa de nya kassetterna. Deore XT (RD-M8130-SGS) 1×11-delat och Deore (RD-M5130-SGS) 1×10-delat. Dessa har lika bra prestanda och känsla i växlingarna som andra Deore XT 11-delade samt Deore 10-delade växlar.
LINKGLIDE-reglage
Nya reglage släpps samtigt som en del i Linkglide-systemet. Deore XT 11-delade versionen kommer med I-SPEV EV (SL-M8130-IR) eller med klämma (SL-M8130-R). DEORE 10-delat kommer enbart med vanlig klämma, samt en display som visar vilken växel du ligger på. Alla Linkglide-reglage kommer med Shimanos 2-vägsväxling samt Rapidfire Plus och instant-release-funktion.
Linkglide (CN-LG500) 11/10-delade kedjor kommer som en elcykelklassad produkt, och är ett prisvärt alternativ till andra Shimano elcykelklassade kedjor, så som CN-HG601-11/701-11/901-11 och den speciellt framtagna elcykelkedjan CN-E8000-11. Dessa kedjor är även kompatibla med Linkglide.
Filip Scholliers, Shimano MTB produktplanerare:
“Svaret visade sig vara enkelt – ge kunderna det bästa av två världar. Målet med Linkglide var att skapa en drivlina som växlar mjukt och sömlöst, och samtidigt är mycket slitstarkare. Det var en av anledningarna till att en stor del av fokuset gick till att göra kassetten mer tålig.”
“Hyperglide+ ger mer tävlingsinriktade cyklister en drivlina som är lätt och har våra snabbaste växlingar, medan Linkglide är ett extra alternativ för ökad slitstyrka. Eller ett annat sätt att uttrycka sig “Hyperglide+ is made for fast and Linkglide is made to last”.”
Du hittar Linkglide på cyklar som är till för vardagliga cyklister och nybörjare som värdesätter komfort och mindre underhåll, jämfört med snabbare växlingar och lättare vikt som Hyperglide+ erbjuder.
Linkglide-komponenter kommer också att finnas tillgängligt som eftermarknadsprodukter i cykelbutiker. Deore XT- och Deore-komponenter med Linkglide-teknologi är inte kompatibla med andra drivlinor från Shimano. Detta betyder att kunder som vill upgradera till Linkglide behöver byta ut kassett, bakväxel och reglage. Kedjan behöver inte bytas ut så länge den är 11-delad.
Räkna med att se Linkglide på elcyklar, olika typer av mountainbikes, pendlarcyklar och många fler från och med sommaren 2021.