Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Nyheter

SCF tillsätter grupp för att utveckla e-cyklingen ytterligare

I takt med att Coronaviruset begränsat idrottsutövandet i världen, växer e-cyklingen så det knakar. Mitt i succén står Sverige, som blivit en ytterst tongivande nation när det gäller Zwift-racing. Svenska Cykelförbundet kommer nu fatta ett beslut om att tillsätta en grupp, med uppgift att utveckla e-cyklingen för förbundets räkning.

Alexander Wetterhall är inte bara assisterande förbundskapten för landsväg, utan också en fena på e-cycling.

– Sammanlagt såg 30 000 personer SCF SWE Cup på Zwift som kördes i sex omgångar under våren. Drygt 500 cyklister körde i varje lopp, säger Conny Björnehall från Svenska Cykelförbundets samarbetspartner Guides Heros som är tillfrågad om att sitta i den nya utvecklingsgruppen, och som även kommenterat livesändningarna.

Då coronaviruset satt stopp för all nationell tävlingsverksamhet inom cykel, körs just nu även träningstävlingsserien SCF Road/MTB Challenge på Zwift – som även den lockat hundratals svenska cyklister.

Omgång två av fem kördes under torsdagskvällen. Segrade gjorde Alexander Wetterhall, assisterande förbundskapten landsväg och tidigare cykelproffs. Wetterhall poängterar dock att e-cycling är en helt annan disciplin, där en helt annan typ av cyklister dominerar än den traditionella landsvägs-och mtb-cyklisten.

– Zwift är även ett spel och med spel kommer färdigheter som inte riktigt är desamma som ute på vägarna eller i skogen. Även om det är utformat så likt som möjligt, säger han.

E-cycling handlar om att producera effekt och inte alls om hur nära du ligger konkurrenterna i klungan, vart vinden kommer ifrån eller hur fort du kan köra ett tekniskt parti i skogen.

Annons

Zwift hjälper dig att ligga på den perfekta rullen och vill du passera någon så håller du en högre effekt (w/kg) helt enkelt. Vill du attackera då samlar du fart och går iväg, sen gäller det att hålla undan, berättar Alexander Wetterhall.

Så lyckas du på Zwift – Wetterhalls bästa tips

  • Zwift använder sig av w/kg i sina kategorier, hitta din klass utefter nivå.
  • Precis som utomhus tjänar du mycket på att ligga på hjul. Uppför är w/kg helt avgörande.
  • Ta en titt i högra hörnet på skärmen, där står din och dina konkurrenters w/kg så du kan hålla koll vad de drar just nu. Orange nummer är över 8 w/kg, visar dina konkurrenter det, då är det bara att spänna fast sig.
  • Våga dig på attacker och känner du dig stark så tryck till uppför, där det gör mest skillnad.
  • Prata gärna ihop dig taktiskt eller ”vid den markeringen kör vi” med några av dina kompisar.
  • Lär dig banorna, små branta knixar kan lätt överraska den som sitter och ”sover” i klungan.
  • Känn ingen frustration eller stolthet om du blir frånåkt av någon som du slår ute. Detta är inte samma disciplin. Men det ger dig riktigt bra sparring och träning att jaga eller försöka slå dina konkurrenter.
  • Gör detta för att testa något nytt som fortfarande hjälper dig att ta steg på vägen till att bli en bättre cyklist. Låt det bli ett tufft pass i din planerade träning.
  • Olika cyklar och hjul i spelet har olika egenskaper, nördar du ner dig här finns det energi att spara.
  • Zwift öppnar faktiskt upp för tävling, nyttja det när det inte finns några alternativ.

Norrland världsbäst på Zwift

Under våren har Lyckselekillen Samuel Brännlund varit rankad etta i världen på Zwift. Han är fortfarande rankad topp 5 och är en duktig spurtade som sprider skräck i många proffscyklister runt om i världen.
I vårens SCF SWE Cup på Zwift (damklassen) segrade akutsjuksköterskan Jessika Edqvist från Umeå.

Nästa Challenge körs på måndag den 21 april kl 19.00

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
TVÅ KLASSISKA TOUR-HOJAR

Close