Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Nyheter

Säker cykelparkering på gång i huvudstaden

Fotomontage: Gravity Group AB

Vi är nog många som skulle tveka inför att ta fincykeln till och kedja fast den i en lyktstolpe utanför jobbet, oavsett om det handlar om paranoia eller välgrundad oro för att bli av med sin ögonsten. Men i Stockholm bryts det ny mark genom att man planerar en så kallad “cykelsnurra”, en cykelautomat för säker cykelparkering. Det kommunalägda parkeringsbolaget berättar såhär om sin byggnation, som man hämtat inspiration till från cykel-Meckat Holland:

Stockholm Parkering kommer att vara först ut i landet med att utöka sitt bestånd med en helautomatisk “cykelsnurra” för än säkrare parkering. Målet är att bygga flera i staden.

Stockholm Parkering har under de senaste åren arbetat aktivt med att utöka antalet cykelparkeringsplatser. Idag erbjuder bolaget olika former av cykelparkering för såväl vanliga cyklar som velomobiler och lastcyklar. Cykelparkering finns både för besökare och hyreskunder i form av t ex cykelställ och cykelboxar. Nu utökar bolaget sitt bestånd med en helautomatisk ”cykelsnurra”.

– Bolaget har inte enbart ett uppdrag att öka framkomligenheten i staden genom att bygga garage för bilar utan vårt uppdrag är också att underlätta för cyklister, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén,tillika ordförande för Stockholm Parkering.

Bolaget har ansökt om ett tillfälligt bygglov på fem år för att testa den nya tekniken i Ropsten.

Annons
Fotomontage: Gravity Group AB

– För 15 år sedan var vi först i Sverige med ett mekaniskt garage för bilar, det vid Rörstrandsgatan, därför tycker vi att det är naturligt att än en gång vara först med ett mekaniskt garage för cyklar, säger VD, Christian Rockberger.

Målet är att ha den nya parkeringen på plats till nästa vår. Men blir testet lyckat är tanken att bygga liknande parkeringar på fler ställen kommande år.

Kostnaden beräknas till runt en miljon kronor, vilket Stockholm Parkering och exploateringskontoret bekostar tillsammans.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
TEST: CANYON SPECTRAL AL 6.0 – MYCKET MER ÄN BARA PRISVÄRD

Close