Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägTräningstips

Så skrivs en träningsdagbok

Några kortfattade rader skrivna med penna på papper, noggranna siffror i Excel, eller automatisk loggning via GPS/pulsklockor. Det finns många olika sätt att skriva ner sin träning på, men det viktiga är inte att alla siffror kommer med utan att att loggningen sker kontinuerligt.

En träningsdagbok kan ha olika syften beroende på vilken ambition en cyklist har. För elitaktiva eller motionärer som vill utvecklas är det bra att ha underlag för hur träningsåret faktiskt sett ut. Kunde planeringen följas, hur många timmar spenderades i respektive intensitetszoon, fick teknikträningen det utrymme som behövdes? För att kunna lägga en långsiktig plan där antalet träningstimmar ökar för varje år är det bra att veta vad som tränats under föregående år så ökningen inte blir för hög. Även personer som inte har som mål att cykla fortare har nytta av att skriva ner träningen för att kunna gå tillbaka och se vad som gjorde att man har fått ont i ett knä eller inte längre orkar hänga med i backar. Kanske ser man då att det varit för många långa pass på raken utan vila eller att den mesta träningen utförts på platt underlag.

Kontinuitet före avancerat
Valen av dokumentationssätt är många, allt från penna och papper till appar och datorprogram som via cykeldatorer får information om puls, hastighet, effekt med mera. Bäst är att välja ett sätt som gör att varje pass noterars kontinuerligt. Fördelen med att skriva i Excel eller andra datorprogram är att det lätt går att få fram data över antal timmar med mera, en handskriven dagbok kräver manuell sammanfattning. Vilken information som notera är individuellt, vissa personer är väldigt intresserade av siffror och gillar att analysera allt medan andra tycker att tid och träningstyp räcker. Tumregeln är att en träningsdagbok som bara har med grundläggande info men skrivs ofta är bättre än en med många siffror som skrivs sällan.

Vad ska noteras?
Det finns tre parametrar som är viktigast att ha med. De två första, träningsform och belastning är ofta saker som det ägnas mycket tid åt. Under träningsform skrivs vilket redskap som användes, landsvägscykel, mountainbike och så vidare. Hur noga  belastningen anges beror på sifferintresse. Men passets längd i tid, intensitet samt samt hur lång tid som spenderats på hög respektive låg intensitet bör finnas med.

Exempel: Landsvägscykel, två timmar. Två stycken 20 minutersintervaller med x watt i snitt.

Sedan finns det en mängd data som GPS och pulsklockor kan leverera där man ser exakt vilken puls/hastighet/effekt som hölls under varje sekund av intervallen. Elitåkare har mest nytta av avancerad data för att exempelvis se när under en intervall man tryckte som mest effekt, kanske cyklar personen på ett sätt som kostar onödig energi.

Känslan viktig
Något som kanske inte får lika mycket uppmärksamhet är känslan under passet samt underlaget och vädret. Säg att en cyklist tränar likadant inför två tävlingar men presterar mycket sämre på det ena racet, finns det då noterat efter varje pass hur känslan var i kroppen och huvudet finns kanske en förklaring.

Exempel: Mycket på jobbet, kunde inte fokusera på att ta i under de sista två intervallerna. Skolavslutning för barnen direkt efter passet.

Annons

Att gå tillbaka och läser kommentarerna kan göra att svaret hittats till varför det gick sämre på ena tävlingen trots att träningen inte skiljt sig.

Har man flera pass i rad noterat att en muskel känts stel innan och efter passet kan det vara tecken på en nalkande överbelastning. Vad som orsakat denna kan en träningsdagbok ofta svara på om passets längd och intensitet finns noterat. Underlaget har också stor betydelse, att cykla en timme i lugn fart på asfalt ger mer återhämtning än en timme på stigar där det ofta blir explosiva moment över stenar och rötter.

Olika vila
Att skriva in vilan är också bra, samt vad man gjorde i övrigt den dagen. För en del fungerar det bäst att ligga på soffan en dag medan andra presterar bättre på träningen dagen efter om ett lättare cirkulationspass genomförts. Många ska “hinna” med jobb, familj och ett hem och kan sällan soffvila på en vilodag, att skriva ned vad man gör kan vara till hjälp för att se varför man inte hänger med kompisen som man brukar vara jämn med men som kanske har kunnat vila bättre på sina vilodagar.

Text och bild: Angelica Edvardsson Edin

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Notis: Valverdes världsmästarhoj en av favoriterna i Lombardiet

Close