Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
MTBTävling

SÅ BÖRJAR DU TÄVLA I MTB

Vi är väldigt många som cyklar i skogen nuförtiden! Och även om det också är många som letar sig till våra fina lopp runt om i landet är det ändå en ganska stor andel som hellre kör med kompisar, eller bara kör Cykelvasan och så är det bra med det. Att börja tävla på annat håll kan verka krångligt, läskigt och dyrt, så många drar sig för att ta steget. Men det är inte hälften så krångligt som det kan verka och en hel årslicens kostar faktiskt inte mer än många lägger på ett nytt ­framdäck. Så testa, det finns ju så mycket fina lopp att köra, oavsett om man vill stå och frusta i startfållan och köra livet ur sig, eller bara vill ha en fin dag på cykeln. Här kommer lite guidning på vägen…

Klubbmedlemskap gör tävlandet både enklare och roligare. Ida Jansson kör ju i världscupen för ett internationellt team, men på exempelvis SM för Falu CK. Foto: Niklas Wallner

I förbundets anda
Generellt brukar man prata om så kallade ”svartrace” och ”sanktionerade lopp”, där ett sanktionerat lopp då är godkänt av Svenska Cykelförbundet och genomförs i linje med deras regelverk. Det innebär inte minst att det finns försäkringar om någon skulle skada sig. Det som ibland kallas för svart­race är oftast lokala ”tävlingar”, som på pappret i allmänhet inte egentligen är tävlingar utan ”träningar med tidtagning”. Alla större lopp som vi känner till är sanktionerade av ­förbundet, vilket då också betyder att det i tävlingsklass krävs en…

Licens
Licensen ger alltså inte minst en försäkring, för det är trots allt inte riskfritt det vi håller på med. Kör man motionsklass på långlopp behöver man ingen licens, men annars krävs det i alla lopp vi känner till. Om man inte kör i en av ­tävlingsklasserna eller är ungdom kan man dock ofta lösa engångslicens om man bara vill prova på. Vill man köra i ­tävlingsklass är det däremot en riktig årslicens som ­gäller, och man ska också vara medlem i en förening som är ansluten till Svenska Cykelförbundet. Det måste däremot inte alltid vara en renodlad cykelförening, även om det är underbart roligt att vara med och träna och köra i en sådan, utan mer allmänna idrottsföreningar är ibland anslutna till flera olika förbund.

Det finns ett par olika licenstyper som kan vara aktuella för en vuxen cyklist, antingen elit-, master- (alltså veteran) eller baslicens. Vilken man ska ha beror på vilken klass man vill köra i, och med baslicensen som är mycket billigare har man exempelvis rätt att köra i sportklass och elitmotion, men inte exempelvis D/H40 eller liknande.

I vissa föreningar sköter föreningen om ansökningarna av licenser, och i andra så gör man det själv genom att skaffa en inloggning på www.swecyclingonline.se.

Chip
Alla mer seriösa tävlingar använder sig av chip för ­tidtagning, men det är inte samma procedur på ­exempelvis långlopp som inom Cross Country. På långlopp får man ­oftast ett litet engångschip när man hämtar ut ­nummerlappen, men om man till exempel ska tävla i nämnda Cross Country behöver man ett särskilt lite större ­tidtagningschip som fästs på framgaffeln. Antingen får man hyra ett på plats inför den tävlingen man tänkt köra, eller så kan man beställa ett när man skaffar sin licens, som man sedan har i sin ägo i ett par år framöver. Ett sådant chip skaffar man på direkt från cykelförbundets samarbetspartner MyLaps: speedhiveshop.mylaps.com/active-sports/­­prochip-flex.html.

Annons
Man behöver inte tävla i världscupen för att känna att det är något speciellt när det är dags för tävling.

 

Anmäla sig till lopp
I allmänhet är det inga problem att komma direkt till tävlingen och göra en efteranmälan, men då får man också oftast betala en liten tilläggsavgift. Långloppen och en del andra lopp har egna anmälningsförfaranden som man kan hitta på deras hemsidor, men många andra tävlingar kan man anmäla sig till genom att skaffa sig en inloggning på www.swecyclingonline.se. Det ger också en väldigt fin ­överblick över de flesta av tävlingarna som arrangeras, så man kan planera vad man ska vara med i under året.

Klass
En lite förvirrande sak för många är det här med ­klassindelningen, där ord som Motion, Sport, Elitmotion, H40, D30, Elit och så vidare hörs nämnas. När det gäller elit och veteranklasser (D30 etc) är det ju ganska logiskt, men utöver det finns det vissa skillnader mellan de stora ­långloppen och andra tävlingar. Långloppen har generellt motionsklass som inte kräver licens, och sedan sportklass som gör det eftersom detta ändå är tävling. Om vi istället tar en nationell tävling i Cross Country finns det ingen motionsklass, utan det är sportklass man kör i om man vill prova på. För ungdomar finns det dessutom sedan ­nybörjarklasser där man alltså inte behöver en licens.

Hoppas vi inte rört till det mer än nödvändigt, så att vi sugit tävlingsmusten ur er där ute i stugorna! Vissa klagar över den ”hemska svenska byråkratin”, och även om man skulle önska att det vore ännu enklare att ställa sig på en startlinje är det faktiskt inte alls så svårt som man kan tro. Det enklaste sättet är utan tvekan att gå med i en klubb där det finns cyklister som tävlar, då brukar det mesta lösa sig smidigt. Lycka till i startfållan under året!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.