Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
HighlightsMTB

RÄTT FARTHÅLLNING PÅ LÅNGLOPPET

De flesta av oss blir nog ganska trötta av att bara ta oss runt ett långlopp, men om man vill göra sitt allra bästa lopp är det viktigt med en bra farthållning under loppet. 

1 SNABBARE NÄR DET GÅR SAKTARE

Den bästa farthållningsprincipen på långlopp är att man ska lägga mer krut desto saktare det går, och mindre krut desto snabbare det går. Det här betyder alltså oftast att du ska köra lite hårdare när det är lite mer krävande stig eller när det går uppför, och sedan försöka hitta en fin rygg att ta igen dig bakom när det är lättåkt på platten eller utför. Givetvis ska du inte vara en ohederlig hjulsugare hela loppet, men du måste ändå lägga dina krafter där de ger betalt. Det kostar enormt mycket energi att köra in ett par sekunder när det går svagt utför på grusväg, men har benen fått lite fin mikrovila inför ett lite tekniskt stigparti kan du ganska lätt köra en hel del fortare än om du redan ligger på gränsen. Naturligtvis är det ingen intervallkörning vi pratar om, med maxkörning och sedan vila, men lite hårdare/lättare är ändå smartare.

2 KÖR LAGOM FÖR HÅRT

I starten är alla taggade till tusen, och det är nästan oundvikligt att du går på rött ett tag när adrenalinet sprutar ur öronen. Det kan till och med hända även om man försöker ta det lugnt. Det kan också vara en vettig farthållningsstrategi om det är ett lopp där det blir mycket flaskhalsar när det blir stigcykling, eller där det är viktigt att komma med i en bra klunga. Men det är väldigt viktigt att inte ligga för länge på denna (för höga) intensitet, utan hitta en mer hållbar rytm innan det är för sent. Om det varken är viktigt med klungor eller finns flaskhalsar längs banan så är en lugnare start helt klart att föredra, för prestationen lider en bra stund om du surat ner benen i början. En klassiker är också att man kör stenhårt i början, kommer med i en klunga som egentligen kör för fort, och sedan ligger på rött tills det är för sent för att man inte vill släppa iväg den snabba fina klungan.

Annons

3 INGET RÄDDAR EN BONK

Kör du som en gud i 80 procent av loppet så kommer resultatet ändå inte bli något vidare om du gått på rött för mycket och slarvat med näringsintaget, så att du går in i väggen med de sista 20 procenten kvar innan målgång. Det är alltså extremt viktigt att hålla en fart som gör att man ändå kan hålla ihop det, annars rinner tiden iväg som en forsande vårflod. Man ska naturligtvis känna att man lämnat allt ute på banan, men ett långlopp är alldeles för långt för att man ska kunna kosta på sig att gå tom. Hårt men inte vettlöst är alltså receptet, och när du verkligen börjar känna att det saknas sportdryck och gels i benen är det redan försent. De skulle du ätit när du fortfarande kände dig stark.

4 SPARA KRAFT

Det kostar mycket att ställa sig upp och spurta över ett krön eller för att ta sig in på ett hjul, så försök köra så ekonomiskt som möjligt även om du känner dig pigg och rapp. Det har du glädje av senare i loppet, eftersom du ska vara ute och köra flera timmar. Det kostar mindre kraft och du sparar benen genom att sitta ner mer, så det bör du absolut göra så mycket det går.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Långloppsträning med ont om tid

Close