Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

Racertest: CANYON ENDURACE CF 8.0

CANYON ENDURACE CF 8.0 – ENDURACE SOM I RACE    

19 399 KR

Vår tredje cykel i grupptestet av cyklar under 20 tusen kommer från nätgiganterna Canyon, genom den enklaste kolfibermodellen av deras komfortracer Endurace. Det är dock på sin plats att observera delen i namnet som lyder ”race”, för vi uppfattade detta som en ganska sportig cykel som verkligen ville åka fort och fläktigt. Man sitter lite mer avslappnat än man gör på de flesta tävlingshojar, men annars är det en cykel som bjuder upp till fartfylld dans, snarare än en som gör allt i sin makt för att få vägen att te sig som en ljummen vattensäng!

ROTERANDE RIKEDOMAR

Hjul och däck av hög klass är Canyonens starkaste kort mot konkurrenterna som vi ser det

Den sportiga och direkta känslan i cykeln handlar såklart delvis om att cykeln med sina 7,5 kilo är klart lättare än konkurrenterna. Men det beror också på att den har en geometri som är lite mer direkt och kvick än vad vi väntar oss när vi hör att det ska vara en komfortracer, och det går lätt att kasta den åt höger och vänster utan ett spår av sömnighet eller sävlighet. Om något skulle nog vissa som letar komfortracer önska lite mer stabilitet i cykeln, men vi gillar ändå den direkta känslan ganska mycket.

En än viktigare sak för känslan är däremot vad den nämnda viktskillnaden mot konkurrenterna egentligen beror på, då det sätter sin prägel på saker och ting. Då pratar vi om hjul och däck, för direktförsäljningsmodellen gör att Canyon kan kosta på sig att sätta dit ett par DT Swiss-hjul som väger under 1600 gram trots bredd på 23 mm, och sedan sko dem med flotta 25 mm Conti GP 4000s II. De sväller upp till 27 mm, och ändå står hjul och däck för mer än hälften av viktskillnaden mot alla konkurrenter. Detta ger både avtryck i en ganska bra komfort, och ett väldigt direkt svar när man skickar ner lite förädlad havregrynsgröt genom vevpartiet. Cykeln blir liksom levande och kvick, och dessutom får man njuta av ett väldigt förädlat ljud från navet när man ligger och frihjular på någons rulle. Det är naturligtvis inga tävlingshjul med den låga profilen, men det är träningshjul av väldigt fint slag, och däck av riktig toppklass.

Just däcken står nog för en hel del av komforten i cykeln, och själva ramen känns faktiskt lite mer sprättig än komfortabel. Åtminstone fram, där vi upplevde cykeln som mer direkt än följsam. Kanske delvis tack vare att man använder sig av lite extra fett och styvt gaffelrör, som är 1 ¼ tum upptill och alltså kräver en lite ovanligare styrstam än klassisk 1 1/8.

I övrigt är det en ram som har en angiven vikt på respektabla, om än inte enastående, 1040 gram. Den har också en ren och fin intern vajerdragning, och tunna sadelstag som tillsammans med kolfibersadelstolpen tar upp lite vibrationer där bak. Ramen känns lite högre än lång om man jämför med en genomsnittlig racer, och det såklart där som det här med komfortracer kommer in.

Lite ovanligheter, genom styrlager som spänns utan skruv i täcklocket, och gaffelrör som är grövre och därmed styvare upptill.

KRISPIGT

Annons

När det gäller utrustningen fick undertecknad på denna cykeln för allra första gången stifta bekantskap med en helt komplett version av nya Shimano Ultegra, R8000 som den heter. Det är ju ingen tvekan om att den är resultatet av en varsam evolution av förfining och utveckling, men det är naturligtvis inte något fullständigt revolutionerande man får uppleva. Lite bättre känsla i reglaget med lite kortare växelrörelse är som sagt de saker man märker i jämförelse med de 105-bestyckade hojarna när man väl sitter i sadeln, även om gruppen också är en av förklaringarna till att denna cykeln har en så väldigt fin vikt. Sen är det förstås möjligt att en sådan sak som att bakväxeln har Shadow-teknik från MTB-sidan kan bidra till den fina känslan i reglaget, eftersom man bland annat får en aningen bättre vajerdragning.

De sista delarna av utrustningen är en trevlig men ganska fast Selle Italia-sadel, aluminium-cockpit från Canyon själva, och en sadelstolpe med kolfiberskaft. Det är lite synd att man inte längre får den förnämliga tudelade komfortstolpen som Canyon har på vissa cyklar, och vad vi förstått brukade ha även på denna modellen. Men det är ändå en himla massa pang för de pengar man blir av med, så vi ska verkligen inte klaga. Snarare än vi väldigt imponerade, för man får en cykel som kan sprätta uppför backarna som en långt dyrare cykel, trots att den har sin formella hemvist i komfortsegmentet.

Just nu är kanske det bästa tillfället om man vill kosta på sig Ultegra, eftersom den är ny medan årets 105 kommer fasas ut. Sen ska man inte överdriva skillnaderna, men ändå.

PLUS

Oerhört prisvärd, och en väldigt snabb och kvick cykel med suveräna komponenter.

MINUS

Inte riktigt lika intuitiva köregenskaper som vissa konkurrenter i testet, och såklart endast nätförsäljning.

KÖP OM

Du vill ha en extremt prisvärd cykel, och du vill gärna sitta lite avslappnat men kunna köra desto fortare. Därför väljer du en snabb-komfortracer.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Helgens tävlingsresultat i korthet

Close