Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

Racertest: CANNONDALE CAAD12 ULTEGRA

CANNONDALE CAAD12 ULTEGRA – ALUMINIUM KAN VARA EN ÄDELMETALL 

19 700 KR

Den fjärde och sista cykeln i testet av snabba racers under 20 tusen är från Cannondale. Vi skrev ju tidigare i år om en skivbromsad lyxversion av CAAD12, vilken imponerade riktigt ordentligt när den ställdes mot ett par skivbromsade kolfiberhojar i liknande prisklass. Här har vi nu istället CAAD12 i fälgbromsversion för inte mycket mer än hälften av pengarna man fick ge förra gången, och då är frågan om den ändå kan imponera?

Klassiskt horisontellt överrör ger lite kortare uppstick på den extrasmala (25,4 mm) kolfiberstolpen.

SMÄLTER IN

Detta är ju testets enda aluminiumhoj, om än med en gaffel helt i kolfiber, vilken för övrigt ska vara samma som på Cannondales fina SuperSix Evo-hoj. Det är däremot ingen tvekan om att det är äkta premium-aluminium, det kan man använda både benen, ögonen eller vågen för att uppleva. Använder man det sistnämnda finner man en ram på under 1100 gram, vilket alltså är mer eller mindre detsamma som snittet på kolfiberkonkurrenterna i det här testet. Också cykelns totalvikt på 7,9 kg är ganska bra, eftersom även finast tänkbara aluminium är förhållandevis billigt att tillverka i jämförelse med anständig kolfiber, så att man kan kosta på sig lite lättare och finare komponenter än många av konkurrenter i samma prisklass. En typisk kolfiberhoj i denna prisklassen har ju 105-växlar, medan vi här har lite lättare och aningen mer förfinade Ultegra.

Om man härnäst använder sig av ögonen för att utvärdera cykeln hittar man en ram som förenar ett traditionellt horisontellt överrör med fint hydroformade rörformer, och tjusiga små detaljer på det. Som vajerdragningen som ploppar ut bak i dropouten, eller BB30-vevlagerhylsan som kräver lite högre precision i tillverkningen.

Okey, men i sadeln då? Ja det är ju det som betyder något, och just köregenskaperna behöver man faktiskt verkligen inte oroa sig för! Tvärtom så är CAAD12 en underbar cykel att gasa omkring på, och gasa är just det den tycker om att göra. Precis som Treken är den engagerande och rolig, och man vill pressa den in i kurvorna, luta ner cykeln så mycket som Mavic-däcken klarar av, och sedan spurta ut ur svängarna med fullt tryck i pedalerna. En härlig känsla som både ger trygghet och inspirerar till race helt enkelt, och ramen ser till att man får bra betalt för sina ansträngningar. Man får inte riktigt samma skjuts av varje tramptag som exempelvis Canyonen, och här är garanterat boven att man rullar runt med lite mer roterande massa i Mavic Aksium-hjulen och de tillhörande däcken. Men det går absolut tillräckligt fort för att man ska inspireras och ha väldigt roligt.

HÅRD SOM PLÅT?

Ja slentrianmässigt brukar aluminium sägas vara stötigt, en egenskap som inte går hem hos den moderna cyklisten. Men CAAD12 har ju fin-gaffel helt i kolfiber och kolfibersadelstolpe med smal diameter på 25,4 mm, så det är faktiskt ganska svårt att säga något definitivt om bara själva ramens komfort. Den är inte lika vass som de bästa i klassen, så är det, men den är ändå fullt godkänd. Det känns också som att däcken spelar väldigt stor roll för komforten, och Mavic-däcken med sina dryga 24 mm är klart smalare än Treken eller Canyonens däck. Okey men inte enastående är alltså betyget på komfort-punkten, men detta är heller ingen komfortracer utan en racer-racer.

En trevlig sak med ett äkta dedikerat BB30-vevparti är att det blir smalt i mitten, så att hälarna kan vispa omkring med tjocka neoprenöverdrag om de känner för det.

Utrustningsmässigt får man nya Ultegra kompletterat av Cannondales egna BB30-vevar med SpideRings. Som vi var inne på när vi talade om Canyonen är känslan i reglaget lite förädlad, men det är definitivt inte natt och dag det handlar om. SpiderRing-klingorna kanske är svåra att märka så mycket av när man cyklar, men de skänker ändå en tydlig premium-känsla åt cykelns estetik, och om man exempelvis köper kolfibersyskonet SuperSix får man skaffa en ganska fin modell för att få dessa klingor.

Sist men inte minst har vi en hjul och däcks-kombo från Mavic, genom Aksium-hjul med Yksion-däck. De är ju pålitliga prylar från en specialist på området, och de är helt okey i känslan. Men de känns ändå som det svagaste kortet i specifikationen, och denna versionen av Aksium-hjulen har en blygsam innerbredd på ungefär 15 mm (ytter på dryga 20 mm). I det stora hela har däremot cykeln jättefin specifikation för priset.

 

De nya Ultegra-reglagen, där växlingsrörelsen är lite kortare och distinktare än hos 105-konkurrenterna.

PLUS

Annons

Rolig, intuitiv och inspirerande cykel för att köra fort, med en ram som visar att aluminium kan ge både ram-prestanda och pengar över i budgeten till lite finare komponenter.

MINUS

Hjul och däck har inte Ultregra-klass, så 105 med finhjul skulle mycket väl kunna vara en sundare prioritering.

KÖP OM

Du låter dig inte förföras av instegs-kolfiber, utan väljer hellre finast tänkbara aluminium på en snabb, rolig och välutrustad cykel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Racertest: CANYON ENDURACE CF 8.0

Close