Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

Racertest: Argon 18 Krypton 105 2018

Vi har testat fyra stycken fälgbromsade racers under 20 tusen kronor, den prisklassen där väldigt många letar cykel. Idag kikar vi på Argon 18:s kandidat!

ARGON 18 KRYPTON 105 2018 – EN KANADENSARE MED VÄRDIGHET

cirkapris: 18500 kr

Kanadensiska Argon 18 har numera en slags kombinerad online/återförsäljar-modell i Sverige, där cyklarna byggs ihop på beställning. Det gör också att man faktiskt förefaller ha vassare priser här än vad vi ser internationellt. 2018 års modellår är Krypton 105 den enklaste kolfibermodellen, men för oss har den ändå en lite exklusiv aura som gör att vi känner oss litegrann som riktiga Astana-cyklister när vi fräser omkring på den. Men då är frågan, lever upplevelsen upp till våra känslor inför utsidan?

Det finns 25 mm att spela med i längden på det så kallade 3D-styrhuvudet, där aluminiumhylsor pressats på plats.

FARTCRUSIER

I just detta sällskapet är Krypton den cykeln som uppvisar mest lugn och värdighet i hur den för sig på vägen. Den har helt enkelt en extra nyans av stabilitet i uppträdandet, som gör att detta definitivt är den rätta cykeln för den som brukar synda genom att multi-taska med telefonen ute på vägarna. Cykeln håller nämligen tryggt den tänkta linjen utan att man håller i styret, men när man vill kan man utan problem också få den att skära kurvorna med en aggressiv linje, och den är ändå ganska smidig när det är sådana takter man vill ha ut ur den. Den extra lilla stabiliteten och tryggheten kan säkert också komma av att man sitter aningen närmare vägen än på konkurrenterna, mest genom geometrin men också genom att däcken på vår testcykel bygger mindre. Man känner sig hur som helst väldigt planterad och trygg.

När man trycker på gaspedalen svarar cykeln hyfsat bra, men det är inte samma skjuts i accelerationen som hos exempelvis Canyonen vi ska se på om ett par dagar. Kryptonen glänser istället när man sköljer fram längs en kurvig landsväg, där den visar upp ett väldigt förfinat uppträdande, och liksom sveper genom kurvorna.

Argon 18 tänker sig ett snitt mellan baknav och överdelen av styrhuvudet, och över snittet är komforten prioriterad medan underdelen har kolfibervarianter och dimensioner som maximerar styvhet. Det syns kring vevpartiet.

När det gäller komforten får vi ett lite blandat budskap, och det beror troligtvis lite på att vår testcykel inte har rätt hjul och däck. Känslan är att själva ramen gör ett ganska bra jobb med att ta upp vibrationer, i alla fall bak där man har sina kraftigt nedsänkta sadelstag som underlättar den rätta sortens flex och följsamhet. Däremot har testcykeln alltså trista hjul och däck med en väldigt smal verklig bredd på 22 mm, som motarbetar komforten en aning. Som tur är kommer alla som köper cykeln istället få Vision Team 30-hjul som är klart mer modernt breda, och ett par 25-mm-däck från Vittoria på det. Varken denna eller den rätta hjul/däck-kombon är dock så särskilt lätta, och det är nog en viktig del i förklaringen till att cykeln inte hade riktigt samma sprättighet som tidigare nämnda Canyon. Styvheten är knappast problemet, för den garanterar Argon 18 genom fullständigt monumentala dimensioner på de organiska rörförmerna kring vevpartiet.

UPP ELLER NER

Just ramen är ju också dragplåstret på denna cykeln, och det som sticker ut allra mest är nog det speciella 3D-styrhuvudet. Syftet är att man inte ska förlora i styvhet och precision i fronten genom att behöva ha en trave spacers om man vill ha styret lite högre, och sedan gör det ju såklart ramen klart mer flexibel vad gäller passform. Om man skulle vilja kan man få till en väldigt aggressiv sittställning, men med alla 25 mm förlängning kvar blir den istället förhållandevis avslappnad.

Komponentmässigt får man en komplett 105-grupp, och den presterar som förväntat lika bra som vi är vana vid, trots att den kommer ersättas av en modernare variant. I jämförelse med de nyare Ultegra-växlarna på två av konkurrenterna i vårt grupptest märker man egentligen bara att reglaget känns aningen segare och mindre distinkt med längre växelrörelse, men vi trivs bra med de här reglagen och de presterar utan så mycket som ett snedsteg oavsett situation. På testhojen satt det klassisk utväxling på 53/39T fram och 12-25-kassett bak, men standard kommer vara mer motionärsvänliga 52/36T och 11-28t.

Annons
De kraftigt nedsänkta sadelstagen är ett beprövat knep för att öka komforten där bak.

Sist ut har vi en kolfibersadelstolpe från Argon 18 själva, FSA-cockpit i aluminium, och en färgmatchad och trevlig Prologo-sadel. Inga konstigheter där, utan utrustningsmässigt är det mest hjulen och däcken på själva testcykeln som inte riktigt lever upp till ramens fina intentioner. Men som tur är kommer alltså cykeln säljas med hjul och däck som är bredare, mer komfortabla, troligtvis lite mer aero, om än inte lättare vad vi kan bedöma.

PLUS

Stabilt och fint uppträdande på en cykel som är fin att mata mil på.

MINUS

Lite mindre livlig än vissa konkurrenter, och själva testcykeln hade alltså för smala hjul och däck, vilket dock bara gäller testcykeln.

KÖP OM

Du vill ha en stabil och fin kolfiberram som känns lite mer ovanlig, och du vill kunna påverka specifikationen på cykeln när du beställer.

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Hjälmtest: SPECIALIZED S-WORKS EVADE II

Close