Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

Prylsäsongen i full gång

Prylsäsongen kanske aldrig tar riktig paus, men den senaste tiden har det kommit ett rejält antal intressanta nya prylar från några av branschens giganter. Här kommer därför ett kort prylsvep, ifall ni missat något av det intressanta som sett dagens ljus på sistone.

Shimano-R7000-blac

SHIMANO 105 R7000

I vanlig Shimano-ordning uppdaterades först Dura-Ace, sedan Ultegra, och nu kommer också en nya version av 105. Tillika i vanlig ordning innebär det också att den här mer prismedvetna gruppen får en massa tekniska finesser och estetik från sina dyrare syskon, bland annat en Shadow-bakväxel, en liknande form på vevpartiet, bredare utväxling, och sådana saker. Dessutom kommer den både i silver och svart, men det blir ännu ingen elektronisk version hos som de finare grupperna.Shimano-R7000-silv

Det vi är mest uppspelta över är nog däremot reglagen för hydraulisk skivbroms, som inte var helt klockrena tidigare på ”105-nivå” (de ingick inte i serien), vare sig med avseende på estetik eller ergonomi. Nu ser det däremot väldigt lovande ut, och vi hoppas få testa ett par inom en relativt närliggande framtid.

Shimano Ultegra RX

Shimano-RD-RX80

Nästa Shimanonyhet som passerat i flödet är att man precis som SRAM nu erbjuder en bakväxel med clutch för landsvägen, där alltså bakväxeln håller kedjan mera fast och hindrar den från att vispa omkring hur som helst eller hoppa av. Inom MTB var detta ju mer eller mindre det bästa sedan skivat bröd när det kom, och nu kan man njuta av det inom CX, gravel eller när man dundrar fram på kullerstensklassikerna. Bakväxeln finns i mekanisk och elektronisk version och passar med alla Shimanos 11-delade grupper.

Bontragers nya Aeolus XXX-hjul

4_Aeolus_XXX_L

Annons

Treks komponenttillverkare Bontrager har lanserat en serie med nya superhjul, vilka tillverkas hemma i Wisconsin och bygger på studier av 10 000 olika aerodynamiska profiler innan man till slut hittade fram till hjulens slutgiltiga form. Detta ska inte minst göra hjulen ännu mer stabila i byiga kantvindar än innan, samtidigt som de har en laseretsad bromsyta på fälgbromsmodellerna som ska ge dem bromsförmåga i klass med ett aluminiumhjul. Det finns tre modeller (alla i både skivbromsutförande och fälgbromsutförande), med 21 mm innermått och 28, 47 respektive 60 mm fälgdjup.

Profilen på de tre fälgarna, som naturligtvis är tubelesskompatibla.
Profilen på de tre fälgarna, som naturligtvis är tubelesskompatibla.

Man har också lanserat en djupare variant av sina lite enklare Aeolus Pro-hjul, så att det också finns en 50-mm-variant av dessa lite enklare och mera prispressade hjul.

 

SPECIALIZED och SAGAN

90618-03_TAR-MEN_SL6-SW-DISC-DI2_FLORED-METWHTSIL-BLK_HERO
Nya Tarmac Disc var den första cykeln vi känner till där tillverkaren har en egen effektmätare på. Dessutom var densamma brutalt lätt, med höga anspråk på noggrannhet.

Specialized har ju verkligen varit i farten med högprofilierade lanseringar den senaste tiden, bland annat genom att man blev första större tillverkare att kunna erbjuda en cykel med sin egna effektmätare på när man nyligen lanserade nya Tarmac SL6 Disc. Dessutom har man ju lanserat nya toppskor och ny aerohjälm genom S-Works 7 och Evade II, vilka nu finns att köpa i en speciell guldig Sagan Edition, precis som ett par andra produkter. Skorna har vi testat i en mindre blingig version i det nya numret av Svenska Cycling Plus, så håll utkik i butikshyllorna för våra intryck av dem.      ladda ned

48118-200_COMP_SW-POWER-CRANKS-DUAL_TARBLK_HERO.tif
Effektmätar-vevpartiet i fråga.

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.