Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

PROVKÖRT: TREK MADONE SLR 9 DISC

Sjätte generationens Madone tar dig till sjunde himlen

Text: Anton Persson Foto: Jeff Kennel/Trek

I samband med lanseringen av den nya flagskeppscykeln Trek Madone i somras fick vi möjlighet att provköra den, och vid första anblick tänkte undertecknad ”Är det här allt?”. Cykeln ser ut som gamla Madone, fast med skivor. Den tanken fick jag snabbt äta upp, för djävulen finns i detaljerna!

Faktum är att, den första reaktionen till trots, är Madone no. 6 en helt ny cykel. Inte en enda rörprofil är densamma som sin föregångare, man satte sig helt enkelt ned med ett blankt papper och frågade sig hur den ultimata tävlingscykeln skulle se ut. Det var bara det att svaret låg ganska nära det man senast kom fram till, då UCIs reglemente i stort sett sätter gränsen för hur aerodynamisk man kan göra en cykelram.

Den nya styrkombon är tvådelad, vilket ökar anpassningsmöjligheterna avsevärt.

Målet med den nya cykeln var istället att behålla samma aerodynamiska prestanda och vikt som föregångaren, samtidigt som den skulle anpassas till skivbromsar och bli ännu mer följsam över dåligt underlag. Tro det eller ej, men skivbromsversionen är faktiskt mer aerodynamisk än fälgbromsditon tack vare att skivorna gett mer designutrymme för gränsytan mellan diagonalröret och gaffeln.

En betydande nyhet, som vi ser det, är att det tidigare aerostyret där styrstam och styre var en enda enhet nu är utbytt mot en mer klassisk (om än otroligt aerodynamisk) styrkombo som gör det betydligt enklare att kombinera längd och bredd efter egna önskemål. De två tidigare ramgeometrialternativen, H1 och H2, har övergetts till förmån för kompromissen H1.5. Med den smarta styrstammen kan man dock åstadkomma exakt samma geometri som tidigare, bara genom att vända på den.

Kompromisslös komfort

Men, den allra största förtjänsten med nya Madone, är i vårt tycke den revolutionerande komfortlösningen. Än så länge må den vara reserverad för proffsen och de med gigantiska plånböcker, men vi hoppas att den här versionen av IsoSpeed droppar ner i modellprogrammet framöver. En bred och aerodynamisk sadelstolpe brukar nämligen vara förenat med en ganska oangenäm vibrationsöverföring från asfalt till bakdel. Den här sadelstolpen är dock inte som någon annan, istället för att fortsätta ner i sadelröret har den en pivotlänk, en 90-graderskrök och fäster på undersidan av toppröret. Med ett skjutreglage kan man justera avståndet mellan länkaget och den effektiva infästningen, och på så sätt bestämma hur mycket röret tillåts flexa.

Fördelarna med systemet är flera, exempelvis att komforten och styvheten nu är konsekvent över alla ramstorlekar. Normalt sett är en liten ram styvare än en stor på grund av att ramrören är kortare (jämför att du håller ett rör i ändarna och försöker böja det, det blir svårare och svårare ju närmare mitten på röret du flyttar händerna). En liten cyklist är dessutom oftast lättare än en stor, så inte nog med att ramen objektivt är styvare, den kommer även att upplevas ännu styvare eftersom den mindre cyklisten har mindre vikt på sadeln och därmed genererar mindre flex (att hålla nära mitten och inte ta i, mot att hålla i ändarna och använda all sin kraft i exemplet med järnröret ovan). Med Treks IsoSpeed-lösning eliminerar man åtminstone hävstångsproblemet, eftersom denna är samma över alla storlekar. Skillnaden i följsamhet mellan storlek 50 och 62 blir så lite som 3–6 procents skillnad, jämfört med 30–40 för en normal cykelmodell. Och därtill kan man alltså justera komforten efter sina egna preferenser. Med skjutreglaget så nära sadelröret som möjligt blir nya Madone 22 % styvare än sin föregångare, och i ’PartyMode’ som ingenjörerna skämtsamt kallar det blir den 17 % mer komfortabel.

Skjutreglaget justeras enkelt och snabbt genom att lossa på en insexbult.

Man får känslan av att sväva uppför, utför bara väntar vi på en överljudsknall

Fort ska det gå

Nåväl, ny teknik som fungerar på pappret och i labbet i all ära, men cyklar är ju som ordet antyder ämnade att cyklas på. Håller Madone vad den lovar på vägen? ”Ja”, är det enkla och sanningsenliga svaret. I skrivande stund har denna skivbromsade aerohoj både erövrat den prickiga bergatröjan i Tour de France och varit först över mållinjen på den brutala kullerstensetappen till Roubaix, så nog är den mångsidig.

På vår provtur över Wisconsins böljande landsvägar imponerar Madone som förväntat. Man får känslan av att nästan sväva uppför, utför bara väntar vi på en överljudsknall och över dålig asfalt flyter den sammetslent. Såhär blir det när man låter tävlingsprestanda och komfort samspela i en ljuvlig symbios. Det är egentligen inte så mycket att orda om, Madone SLR 9 Disc är en ruskigt bra cykel – och något annat hade vi inte väntat oss.

Annons
Säkerheten först! Madone har ett integrerat lampfäste under sadeln.

Specifikation Madone SLR 9 Disc

PRIS 124 999 kr

VIKT 7,5 kg

RAM/GAFFEL 700 Series OCLV-kolfiber, 12 mm genomgående axlar

VÄXLAR Shimano Dura Ace Di2

BROMSAR Shimano Dura Ace Flat Mount

HJUL Bontrager Aeolus XXX 6 Tubeless ready

DÄCK Bontrager R4 320

SADEL Bontrager Montrose Pro

STYRKOMBO Madone-specifikt styre/stam för integrerad vajerdragning

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Vätternrundan och Zwift presenterar partnerskap

Close