På besök hos: Skoda Cycling Team
Få bilmärken är så intimt förknippade med cykelsporten som Skoda, i alla fall om man följt till exempel Tour de France de senaste åren. Men även i Sverige har de profilerat sig i tvåhjulsbranschen, inte minst genom den snabba svartgröna klungan som synts svepa förbi längs Vätterns strand.
Ett lag av proffs och motionärer, nytt inför varje år med Vätternrundan och Velothon Stockholm som största mål, där har du Skoda Cycling Team sammanfattat i en halv mening. Men bakom varje lag och varje person gömmer sig en större historia, som vi ska kolla närmare på.
Skodas band till cykelsporten härstammar från 1895, samtidigt som företaget grundades, eftersom att deras första produkt var – just det – en cykel. Och även om de har producerat fler och blivit betydligt mer kända för sina bilar sedan dess har de inte tappat kontakten med sin tvåhjuliga historia de senaste 120 åren.
”På Skoda finns det tre sporter som vi satsar extra på – motorsport eftersom att det hjälper oss med forskning och utveckling, ishockey eftersom att det är en stor sport i Skodas hemland Tjeckien och så självklart cykling”, berättar Mikael Sandberg som är sponsoransvarig på Skoda.
”Vi kände att vi ville göra något för alla de motionärer som vill köra fort på Vätternrundan, och därför startade vi Skoda Cycling Team 2014.”
Man kom snabbt fram till ett koncept med 15 erfarna cyklister som ambassadörer och 15 ”adepter” som skulle få råd och hjälp av de mer rutinerade. Bland de mer namnkunniga i laget hittar vi till exempel Fredrik Kessiakoff, den senaste svensken att bära en ledartröja i både Tour de France och Vuelta a Espana, och Calle Friberg som är regerande svensk mästare i XCO, så kompetens och kunnande finns det i överflöd. Och ryktet om gemenskapen och stöttningen i laget har spridit sig snabbt.
”I år var intresset för att få vara med i laget större än någonsin, det har verkligen eskalerat. 997 var det som ansökte, och då ska man ha i åtanke att vi har ett uttalat mål att cykla under åtta timmar. Dessutom så skriver man en väldigt seriös ansökan med personligt brev och cykel-CV, så det är väldigt glädjande att så många tog sig tid”, säger Mikael. Att vara den som väljer ut de femton som ska få ingå i laget kan inte vara lätt.
”Det är ambassadörerna som går igenom ansökningarna, läser breven och håller intervjuer. Det är nästan som att söka ett jobb”, säger Mikael. ”Det är ett stort arbete att ta ut lagmedlemmarna, speciellt svårt är det att välja bort människor. Jag hoppas verkligen att de inte ger upp utan söker igen nästa år”, fortsätter han.
Träningsläger och föreläsningar
Att cykla Vätternrundan på under åtta timmar är ett offensivt satt mål, men hittills har man inte haft några problem att klara det. Redan första året gick man i mål med ett par minuters marginal, och 2015 rullade man in i Motala igen efter 7:45. Målet är att hålla ihop gruppen hela vägen och de flesta kommer med runt, men mycket kan hända på 30 mil och hade man stannat för varenda punktering skulle det vara omöjligt att hålla tidsplanen. Dessutom kan man ju bli så trött att man tvingas släppa.
För att lyckas hålla ihop hela laget har man gemensamma träningar för så många som möjligt med Stockholm som bas. I mitten av maj höll man även ett träningsläger på Bosön där lagmedlemmarna utbildades både praktiskt och teoretiskt i hur man cyklar säkert i klunga, vad som krävs för att klara målet, hur och när man ska äta och så vidare.
Eftersom nya adepter tas in varje år växer laget i stadig takt. ”Många håller kontakten på ett eller annat sätt med laget och tränar eller tävlar med dem då och då, men så klart läggs största fokuset på de nya”, berättar Robert Furelid som var med och körde förra året. ”Det är ett härligt gäng som man inte gärna lämnar.”
Och Mikael Sandberg säger att de kommer att finnas kvar länge. ”Allt vi gör är långsiktigt, och vi tycker att Skoda Cycling Team fungerar så bra att vi inte ser någon anledning att ändra på det. Det blir bara småsaker som ändras från år till år”, säger han.
Om laget klarar sitt mål på Vätternrundan även i år återstår i skrivande stund att se, men vi på redaktionen gissar att det är ungefär lika säkert som att det blir rekord i antal sökande nästa år också.
Artikeln publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus 5-2016