Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

Nytt eMTB-system från Shimano

Shimano lanserar idag sitt nya elcykelsystem EP8, som är till för cykling utanför vägnätet. Såhär beskriver de själva sitt nya system:

jehyV0Yw.jpeg

Mer kraft, lägre vikt och ännu naturligare cykelkänsla

Lanseringen av det nya elcykelsystemet Shimano EP8 tar både hårdvara och mjukvara till en ny nivå, med utvecklade elcykelkomponenter som klarar allt från teknisk MTB-cykling och tävling, till stigcykling, crosscountry, rekreationscykling, trekking och andra elcykeläventyr off-road.

Shimanos andra generation el-MTB-system är fullpackad med nya funktioner som har designats för att göra EP8s standard till den bästa någonsin i Shimanos elcykelhistoria. Några av de unika egenskaperna hos Shimano EP8 är en mer kraftfull paketering till lägre vikt, men också ljudreducering, mjukare trampkänsla, snygg integrering samt kyleffektivisering hos drivenheten. Även åkegenskaperna har förbättrats jämfört med föregående modell.

FuQ9vnfA.png

Dessutom har apparna E-TUBE PROJECT och E-TUBE RIDE gjorts om för att ge cyklisten fler valmöjligheter i skärmvisning, samt möjlighet att skräddarsy drivenhetens karaktär.

Det nya systemet följer Shimanos princip att skapa en naturlig cykelkänsla med kontrollerbar kraft när du behöver det som mest – allt paketerat i ett komplett Shimano-system. Drivenhet, drivlina och bromsar – allt levererar exakt den prestanda du kan förvänta dig från ett av världens mest erfarna varumärken inom mountainbike-cykling.

EP8 HÅRDVARA
Drivenhet
Nya drivenheten på EP8 (DU-EP800) har en kapacitet på 85Nm vridmoment för att du ska kunna attackera de tuffaste stigarna och brantaste backarna. Det är en kraftökning på 21% jämfört med föregångaren Shimano Steps E8000. Samtidigt har vikten bantats ner med 300 gram till 2,6 kilo (10% minskning) tack vare ett nytt magnesiumchassi till drivenheten. Denna låga vikt och enorma kraft gör detta till en av de absolut bästa driveneheterna sett till kraft i förhållande till vikt.
JN4sjijg.jpeg

Ökningen kraft-vikt-förhållandet kompletteras dessutom med en ökad effektivitet i batteriet. Trampmotståndet (friktionen som uppstår i tramprotationen – särskilt märkbar när systemet körs utan kraft) har reducerats med 36% (jämfört med E8000), tack vare en uppdaterad förseglingsstruktur och optimerad växeldesign. Denna reducering av friktion gör att batteriet blir mer effektivt när motorn aktiveras, samt ger en behagligare trampkänsla när du cyklar utan assist (till exempel när motorn är avstängd, eller om du cyklar fortare än 25 km/h). Det finns också en förbättrad kopplingsmekanism, som ger en smidigare övergång när motorn stängs av för att du cyklar fortare än 25 km/h.

ZJ54xrUA.jpeg

Det ökade vridmomentet har inte skett på bekostnad av mer oljud. Tvärtom. Nya EP8 är tystare, så att du slipper distraheras och kan fokusera på stigen.

Utöver det har det nya magnesiumchassit till drivenheten försetts med förbättrad värmereglering, en omarbetad insida (optimerad växelstruktur och nya EW-SD300-kablar) för att förbättra nedkylningen och förstärka prestandan vid maximalt vridmoment i långa, branta klättringar.

Drivenhetens chassi har också fått mjukare linjer och vinklar, anpassade till ramens utformning, vilket ger bättre markfrigång och helhetsintryck.

Annons
DU-EP800_C260_2.jpg

Alla dessa faktorer utgör tillsammans ett förfinat system med en lättare, tystare, mer kompakt och mer kraftfull motor, med mindre trampmotstånd och ökad räckvidd på 20%.
Tekniska detaljer:
  • Drivenheten EP8 har 177mm Q-faktor och kommer med egna vevarmar i storlekarna 160/165/170/175 mm.
  • Systemet kommer i huvudsak att specificeras med Shimanos nya 12-delade grupper XTR/XT/SLX/Deore med Dynamic Chain Engagement+ (12-delat) samt tre valmöjligheter på kedjedrev (34T/36T/38T).
  • DU-EP800 har samma mönster för ramfäste som DU-E8000 och DU-7000, vilket betyder att tillverkare kan använda samma ramdesign till flera av Shimanos drivenhetsmodeller.
  • Shimano EP8 är också kompatibelt med mekaniska växlar (9/10/11/12-delat), Di2 (11-delat) samt interna navväxlar  (11/8/7/5-växlat). EP8 är fullt kompatibelt med nyligen introducerade Nexus Inter-5, vilket gör att mycket kraft på navväxlade city- och trekkingcyklar nu kan bli verklighet.
  • En ny kedjeenhet (CD-EM800) finns också tillgängligt. Den nya designen hanterar lera effektivt och är kompatibel med 11- och 12-delat Shimano Steps -setup, med 56.5mm eller 53mm kedjelinje, tack vare ett justerbart utrymme mellan kedjestyrare och kedja.
  • Systemet kan startas via knappar på cykeldatorn, batteriet eller knappen EW-SW30, som vanligtvis sitter på överröret.
Kontroll vid styret
Displayen till EP8s dator (SC-EM800) har många yttre likheter med den omtalade displayen till E8000, men med nya egenskaper som gör att användaren kan växla mellan olika skräddarsydda profiler. Den har en 1.6” skärm i färg, kan läsas utan problem i starkt solljus, och är designad med en kompakt och låg profil för att passa de mest krävande förhållandena på mountainbikestigar.
Datorn SC-EM800 kommunicerar trådlöst med appen E-TUBE PROJECT via Bluetooth, vilket gör att cyklisten kan växla karaktär i farten. SC-EM800 kan också kommunicera med tredjepartsdatorer via ANT för att visa växel- och batteristatus.

För att manövrera drivenheten kan cyklisten använda EP8s nya reglage SW-EM800-L. Det tillåter cyklisten att växla mellan Off, Eco, Trail, Boost och Walk Assist. Reglaget har omarbetad form med konkava knappar med större input-yta, vilket gör dem lättare att använda och kontrollera. Reglaget kommer med Shimanos I-spec designstandard, vilket gör den kompatibel med reglage för höj- och sänkbar sadelstolpe (till exempel Shimanos SL-MT800-IL). Som alternativ kan drivenhetens reglage plockas bort helt om cyklisten föredrar att använda sig av EW-EN100.

Genom att plocka bort reglaget helt försvinner dock möjligheten att använda den praktiska funktionen Walk Assist, som finns på alla Shimano Steps-system. Detta har uppdaterats för EP8 Mechanical systems för att skapa ett intelligent Walk Assist, vilket innebär att cyklisten kan kliva av cykeln och leda den med support från drivenheten. Genom en dubbeltryckning på reglaget börjar vevarmarna att snurra och cykeln rör sig framåt i 4km/h, oavsett vilken växel som är i.

Batterier

Kompatibla batterier är de nya batterierna från Shimano (lanserade i maj 2020), de två 630Wh-batterierna, BT-E8016 för underrör, det interna batteriet BT-E8036, eller det mindre men mer snabbladdade interna 504Wh-batteriet BT-E8035-L. Precis som föregångarna har alla Shimano Steps-batterier mycket lång livslängd, med upp till 1 000 fulla laddningscykler innan de tappar ner till 60% av sin ursprungliga kapacitet, vilket i många fall är längre tid än cyklisten har cykeln i sin ägo.

EP8 MJUKVARA
Förfiningar i EP8s mjukvara är den andra delen av Shimanos formel för att skapa en mer naturlig upplevelse för el-MTB-cykling. Detta har uppnåtts genom justeringar av hur de tre lägena arbetar, tillsammans med möjlighet att skräddarsy dessa lägen.
  • BOOST-läget maxar nu på 85Nm vridmoment, med liten insats från cyklisten.
  • TRAIL-läget maxar också på 85Nm, men är mer responsivt till cyklistens insats – antingen genom att spara batteri vid låg belastning, eller genom att snabbt driva upp kraften till maximala 85Nm vid ungefär 60Nm i ineffekt. Det är mycket snabbare än föregående modell och det är denna smarta algoritm som gör TRAIL-läget så mångsidigt att du knappt behöver växla till något annat läge alls.
  • ECO-läget maxar på 30Nm och arbetar med liknande responsivitet. Bortsett från ökad räckvidd kan ECO-läget förstås användas av cyklister som vill få ett ordentligt träningspass.
EP8_E-MTB (23).jpg

Allt detta är dessutom möjligt att skräddarsy, såväl hemma som i farten, via appen E-TUBE PROJECT, som ger dig riktigt bra kontroll över hur och vart du vill cykla. Lägena BOOST, TRAIL och ECO kan specialanpassas i 10 olika nivåer och vridmomentet kan ställas in varsomhelst mellan 20 och 85Nm. Det finns fem nivåer av startassistans och dessa kan ställas in efter olika profiler för olika typer av cykling (till exempel avancerad cykling, motionscykling, distanspass med mera) eller olika cyklister. All information kan sparas som preferenser i en cykelprofil, till exempel för batterisnål pendling eller tuffa klättringar på singel-tracks, och du kan enkelt växla mellan dessa profiler på displayen.

Den uppdaterade appen E-TUBE RIDE kan användas för att få information om cyklingen direkt på telefonskärmen, som lägen, historik, kartor och annan användarvänlig grafik.

Uppdatering av apparna E-TUBE PROJECT och E-TUBE RIDE finns nu (1 september) för nedladdning för iPhone eller Android och apparna är fullt kompatibla med Shimano EP8. Klicka på länken för fullständiga instruktioner: https://www.shimano-steps.com/e-bikes/europe/en/service/E-tube.

TILLGÄNGLIGHET

Shimano EP8 är namnet på systemet, men självklart behövs också en cykel för att dessa unika egenskaper ska kunna realiseras. Cyklar från diverse varumärken kommer att släppas under hösten 2020. Kontakta närmaste Shimanohandlare, distributör eller säljkontor för mer information.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Emilia Fahlin sjua efter ”seger” i klungspurten

Close