Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

NYA XTR ÄR 12-DELAT, FÖR TÄVLINGSCYKLISTER I XC, LÅNGLOPP OCH ENDURO

NYA XTR ÄR 12-DELAT, FÖR TÄVLINGSCYKLISTER I XC, LÅNGLOPP OCH ENDURO

Idag lanseras nya Shimano XTR 9100 med en rad intressanta nyheter, där övergången till 12-delat, en kassett med jätteomfång, val mellan bromsar med 2- eller 4-kolvsok, och en ny standard för navbodys är de saker som sticker ut allra mest. Dessutom har man lyckats banta vikten med runt 150 gram för en XC-setup, och 90 gram för den som kör en Enduro-setup.

BREEEDA KASSETTER

Kassetten är nog den största nyheten, och den finns i tre olika utföranden. 12-delad 10-51t, 12-delad 10-45t, eller 11-delad 10-45t, där minsta dreven är i stål, de största i aluminium och de i mitten i titan.  Med ett 10-drev som minsta förstår ni också att man måste ha en ny navbody för att det ska få plats, och mycket riktigt har man introducerat en Micro Spline-body som kan ses på bilderna av naven här nedanför.

Den 11-delade 10-45t-kassetten är samma som 10-51t fast utan det största drevet, för dem som vill ha en lättare setup med styvare hjul (!). Man har nämligen tagit utrymmet från det största drevet och låtit högra navflänsen flytta utåt med 4,7 mm, vilket ger ett hjul med bättre ekervinklar och därmed bättre styvhet och hållbarhet. Vikten på de olika kassetterna är 359, 349 eller 299 gram, där den största kassetten alltså väger ganska precis som en XX1 Eagle kassett, som referens.

 

Om vi fortsätter med att prata om just naven, så introducerar de också en ny frihjulsmekanism som man kallar för SCYLENCE. Av detta förstå ni att en av finesserna är att den är i princip tyst, även om detta troligen mest är en konsekvens av att man jobbat med att minska friktionen vid frihjulande. Den ska också ha många POE (points o fengagement, alltså hur direkt det börjar driva när man börjar trampa). Shimano uttrycker det som 7,6 grader, vilket bör vara ungefär likvärdigt med 48 POE om vi förstår det rätt.

DIRECT MOUNT-VEVAR

 

 

Annons

Vevpartiet är också intressant, med direct mount-klingor och samma vevarmar till både singel och dubbelklinga. Man verkar också ha uppdaterat formen på tänderna, och hela konstruktionen är både lättare och styvare än tidigare. Vevarmarna finns med två olika Q-faktorer, och för dem som verkligen kör aggressivt utför finns det också nya kedjestyrare med lite olika fästen.

 

TYSTARE VÄXLAR

 

Bakväxeln finns i tre varianter, med kort eller lång cage och en med lång som är för dubbla klingor. Den är bland annat tystare och mera effektiv än innan, genom att man gått från trissor med 11 tänder till 13.

En annan viktig del i utvekclingen har varit att ge möjlighet till en optimerad cockpit, och därför har man utvecklat ett system som heter I-SPEC EV där de olika reglagen kan integreras och ändå justeras på ett väldigt generöst sätt. Som en del i detta har man också utvecklat ett reglage för sänkbara sadelstolpar, som ska fungera med alla vajerstyrda modeller.

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.