Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Landsväg

Nya Trek Domane SLR tar komforten ännu ett steg

Nya Trek Domane SLR finns med både fälg- och skivbroms, och erbjuder en helt ny nivå av komfort.
Nya Trek Domane SLR finns med både fälg- och skivbroms, och erbjuder en helt ny nivå av komfort.

Treks landsvägsmodell Domane och deras vibrationsdämpare IsoSpeed har sedan lanseringen 2012 satt mer eller mindre ribban för komfortracers och antalet tester som man tagit hem när det gäller komforten är oräkneliga. Nu tar Trek nästa steg i utvecklingen och lanserar nya Domane SLR.

Den verkligt stora nyheten är att den bakre IsoSpeed-bussningen nu blir justerbar så att du själv kan ändra hur mycket flex du vill ha beroende på underlag och dina egna önskemål. Men lanserar också en motsvarande lösning för att minimera vibrationer och stötar i den främre halvan av cykeln med hjälp av det som man kallar Front IsoSpeed och ett helt nytt styre med namnet IsoCore Handlebar.

Den nya Domane SLR har redan visat vad den går för då Fabian Cancellara körde hem segern i Strade Bianche för någon vecka sedan, och till helgen får den verkligen visa musklerna när cyklisterna tar sig an de mytomspunna kullerstenarna mellan Paris och Roubaix.

Det lilla reglaget gör att du själv kan välja hur mycket flex du vill ha i sadelstolpen.
Det lilla reglaget gör att du själv kan välja hur mycket flex du vill ha i sadelstolpen.

Justerbar IsoSpeed
Det som verkligen gjorde Domane och IsoSpeed till en sådan succé när den lanserades 2012 var att alla verkligen kunde känna skillnad när de rullade iväg på en cykel med den lilla gummibussningen mellan sadelstolpe och sadelstag. Med Domane fick man tillgång till en cykel som erbjöd en markant förbättring av komforten utan att cyklistens kraft försvann innan den kom ner i asfalten.

Men en sann innovatör är inte nöjd bara för att man kommit på något bra. Kort efter lanseringen 2012 började Treks ingenjörer i samarbete med en grupp proffscyklister att leta efter möjliga förbättringar. Framför allt tittade man på möjligheterna att anpassa dämpningen efter olika cyklisters förutsättningar. Vikt, längd, underlag, åksätt var variabler som man ville ta hänsyn till. Det har resulterat i ett reglage som sitter på baksidan av sadelstaget som gör att cyklisten enkelt kan justera hur hård eller mjuk dämpningen ska vara. I sitt mjukaste läge är nya IsoSpeed 14 procent mjukare än den tidigare versionen.

Front IsoSpeed gör att styrhuvud och styrrör kan röra sig oberoende av varandra.
Front IsoSpeed gör att styrhuvud och styrrör kan röra sig oberoende av varandra.

Front IsoSpeed
Nästa steg var att göra något liknande åt de vibrationer som uppstår i den främre delen av cykeln. Medan IsoSpeed tog hand om cyklisten rumpa och rygg satt man fortfarande och skakade i händer och armar. Utmaningen var densamma som man några år tidigare ställts inför – minska vibrationerna utan att förlora kontroll och effektivitet. Lösningen blev också likvärdig. Front IsoSpeed är helt enkelt en bussning som låter styrröret flexa oberoende av styrhuvudet vilket minskar vibrationerna med upp till 10 procent jämfört med en traditionell landsvägscykel.

Annons
IsoCore-styret tar hand om de sista högfrekventa vibrationerna.
IsoCore-styret tar hand om de sista högfrekventa vibrationerna.

IsoCore-styret
En av de stora fördelarna med att ha ett eget tillbehörsmärke (Bontrager) inom företagets väggar är att man kan få tillgång till all expertis direkt i utvecklingsstadiet av en komplett cykel. Det gör att utvecklarna av till exempel ett styre kan ta hänsyn till hela cykeln. Det är precis vad Trek och Bontrager gjort när man utvecklat en av de mest kritiska kontaktpunkterna på nya Domare SLR – styret. Utvecklingstemat visste att de hade något bra på gång med Front IsoSpeed, men det skulle kunna bli ännu bättre om styret också kunde hantera de högfrekventa vibrationerna som tog sig förbi IsoSpeed-bussningen. Bontragers svar blev det nya IsoCore-styret. Konstruktionen består av ett inre lager av ett speciellt termoplastisk elastomergummi omgivet om klassiskt OCLV. Det gör att styret absorberar upp till 20 procent mer av de högfrekventa vibrationerna jämfört med ett vanligt standard kolfiberstyre.

Skivbromsar som tillval och extra breda däck
Domane SLR finns tillgänglig med antingen fälg- eller skivbromsar. Båda alternativen erbjuder extra breda däck och medan fälgbromsversionen sväljer 28c däck går det att trycka i feta 32c i skrivbromsversionen.

Domane SLR kommer att finnas i sex olika utrusningsvarianter från 44 999 kronor, men också i Treks program Project One där du själv kan konfigurera och designa din cykel efter egna önskemål.

utvald

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.