Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

NYA SCOTT ADDICT RC – Hyperintegrerad skivbroms-klättrare

Scott Addict var länge känd för att vara en extrem lättviktare bland proffshojarna, och man var väldigt tidigt ute med en ram som fick en att undra om det var helium man fyllt ramrören med. När man nu släpper en ny modell som är tänkt att ta Adam Yates till seger i Tour de France och Annemiek van Vleuten till seger i Giro Rosa nu i juli, då är den stora nyheten nivån på integrationen man lyckats få till. Dessutom är det bara skivbroms som gäller trots att det är en klättrarhoj vi talar om, ett tydligt tecken på vartåt utvecklingen går – särskilt nu när mycket av kampen mellan proffscyklisterna sker i utförsbacken efter klättringarna, inte bara i själva klättringen. Utöver det här är den nya cykeln också mer aerodynamisk och styvare, för att nämna några av förbättringarna. Svenska Cycling Plus har varit på plats vid lanseringen och testat hojen, och i nästa nummer av tidningen kommer en rejäl genomgång av cykeln med rapport ute från vägen. Men till dess kommer ett litet smakprov på nyheterna…

COCKPITEN EN NYCKEL

Den finare integrerade styrkombon, Syncros Creston iC SL.

En väldigt central del i den nya cykelns integration är  att modelerna fått nya integrerade styrkombos, som gör att inte ett spår syns av några vajrar utanför ramen eller styret, någonstans på cykeln. Detta gäller ALLA modeller av cykeln, inte bara toppmodellen som har Syncros Creston iC SL-styrcombon i ett stycke. De enklare modellerna har separat styre och stam, men vajrarna är fortfarande dolda och man kan till och med byta styrstam utan att behöva lufta bromsarna efteråt. Imponerande minst sagt.

Annons
På de enklare modellerna är vajrarna fortfarande dolda, men man kan faktiskt byta styrstam utan att ens behöva lufta bromsarna.

För att får ner vajrarna i ramen och gaffeln på ett bra sätt har man uppfunnit en lösning vid det övre styrlagret med ett stort offset-placerat laager och ett mindre och också offset-placerat gaffelrör. Hela konstruktionen gör att man kan dra alla vajrar internt på ett smidigt sätt utan att det påverkar prestandan i andra avseenden, och det är en lösning som man har patenterat.

För att läsa mer om cykeln rekommenderar vi att du inväntar nästa nummer av Svenska Cycling Plus, där det blir en rapport från hur cykeln egentligen skötte sig på de schweiziska vägarna!

Även de enklare modellerna har samma totala integration av vajerdragningen, trevligt!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Änggården i Göteborg – Så gjorde Göteborgs Stigcyklister för att behålla cykelrätten

Close