Förra året såg vi dels hur Treks Top Fuel blev lite mer av en stigcykel än tidigare, och sedan såg nya Supercaliber dagens ljus – en cykel som imponerade stort på oss genom att ha förvånansvärt mycket av de bästa egenskaperna ur både en heldämpad och en hardtail. Men den är verkligen inte billig, och det finns ju dem som vill trampa snabbt i XC och långloppsterräng på lite mer lågbudget. Alltså har man nu uppdaterat sin IsoSpeed-utrustade komfort-hardtail Procaliber, där alla modeller ligger under billigaste Supercalibern i pris. Det stora dragplåstret är dock såklart fortfarande IsoSpeeden, som vi verkligen har varit helsålda på när vi kört Treks gravelbikes och landsvägshojar. Så hur väl funkar det då här på nya ProCaliber? Kan den leva upp till löftet om att vara som gjord för Cykelvasan, med all sin hardtailfart och en extra nyans av komfort på det? Vi har testat den finaste av modellerna, procaliber 9.8, i det nya numret av Allt om MTB som kommer i butik i den 3: september.
VAD ÄR NYTT?
Den viktigaste förändringen med ramen är den uppdaterade geometrin. När det gäller IsoSpeeden är den däremot likadan som innan, och den är anpassad för att fungera optimalt inom ett visst viktspann som skiljer sig beroende på storlek. Detta är viktigt, eftersom det varit ett ganska vanligt förekommande problem historiskt sett att små ramar upplevts som stenhårda och stora som sladdrigare, eftersom större cyklister både väger mer och det blir längre hävarmar i belastningen.
Geometriförändringarna stavas föga förvånande flackare och längre, med brantare sadelrörsvinkel och lite kortare kedjestag. Det betyder bland annat en gaffelvinkel på 68,75 grader, och sedan har reachen vuxit med 8 mm så att den nu är 450 mm på en Large. Precis som på sina andra modeller har man också gått över till en framgaffel med kort offset, för att få extra spårstabilitet i cykeln.
Andra saker man ändrat när det gäller ramen är att den nu har ett rakt diagonalrör som skyddas av Knock Block-styrlager som hindrar styret från att rotera för mycket. Man har också förfinat den interna vajerdragningen, och cykeln är endast avsedd för singelklinga. Kanske har det bidragit till att man kunnat öka däcksutrymmet, så att det nu går i 2.4-däck.
Spana in det nya numret av Allt om MTB så får du se vad vi tyckte om cykeln!
