Trek ligger verkligen inte på latsidan när det gäller nya mountainbikes detta år, med en ny Top Fuel, en ny kortslagig prototyp som gasat omkring i XC-världscupen, och nu också en ny kortslagig stigcykel i Fuel EX. Eftersom Top Fuel gick från att vara Cross Country till att vara lite mer stigmässig blir också Fuel EX lite mera utförsbetonad än innan, med längre och flackare geometri, 140 mm gaffel istället för 130, breda Bontrager 2.6-tumsdäck på alla modeller, och några av modellerna har utrustats med 36 mm Foxgafflar vilket skvallrar om att de ska vara redo för rejält tuffa tag.
En viktig men inte oväntad sak är att Trek precis som på flera andra modeller har gjort sig av med sitt typiska Full Floater-länkage. Man har dock kvar APB-länken vid bakaxeln för att minska bromsarnas inflytande över dämparprestandan, och sina smarta Re:Aktiv-dämpare på kolfibermodellerna. Trek har tidigare sagt att Full Floatern inte fyller samma funktion som innan med dagens moderna högpresterande dämpare, och förändringen gör att man kan styva upp ramen ytterligare och få mer däcksutrymme. Nu går det alltså fint att köra ett 29×2.6-tumsdäck, och alla modeller har 29-tumshjul i de större storlekarna, medan XS har 27,5 och man får välja på S. En fin detalj på kolfibermodellerna är att de får ett elegant förvaringsutrymme i diagonalröret, under flaskstället för att vara exakt.
Vi och många andra hetsar ju mycket kring geometrier på nya cyklar, och Fuel EX minskar gaffelvinkeln med en grad till 66, ökar reachen med 10-20 mm beroende på storlek, och sedan sätter man som många andra på en gaffel med mindre offset än tidigare för att ytterligare förstärka spårstabiliteten.
Här finns det mer information: https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbike/mountainbike-stig/fuel-ex/c/B332/