Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

NY TREK ÉMONDA – Aerooptimerad för Alpe d’Huez

Trek har idag lanserat en ny modell av sin klättrarhoj Émonda. Men det är inte ytterligare viktminskningar som varit drivande i utvecklingsarbetet, utan den stora förändringen ligger i att cykeln nu har aerodynamiska rörformer – med bibehållen ramvikt under 7 hekto för toppmodellerna.

Målet för Trek var att man villa skapa den snabbaste tänkbara cykeln för de situationer där de stora etapploppen avgörs, alltså i klättringarna. Mer specifikt har man velat optimera cykeln för Alpe d’Huez, eftersom man anser att en cykel som är snabb där kommer vara det på de flesta andra platser man prioriterar också. Det betyder att man vill ha en cykel som väger 6,8 kilo och sedan är så aerodynamisk som det går att göra den, när alla komponenter och fasta tillbehör är ditskruvade.

ANNORLUNDA AERO-OPTIMERING

Nya Émonda har inte samma slags aeroformer som den rena aeroracern Madone, för uppför Alpe d’Huez går det långsammare även för proffsen vilket betyder att vindbyarna blir procentuellt större i förhållande till fartvinden än på platten. Då får man mer ojämnt vindflöde, så Émonda är optimerad med det man kallar ”unsteady aerodynamics”. Vilket ironiskt nog kanske också passar bra för vanliga motionärer, även när man kör i plattare terräng, med motionärernas lägre snittfarter? Slutresultatet av aero-förfiningarna är att cykeln nu är 18 sekunder per 40 km snabbare än föregångaren när det går 8,1 procent uppför (som Alpe d´Huez snittlutning), och nere på platten går cykeln 60 sekunder snabbare över samma sträcka.  

NYTT MATERIAL

En nyckel för att kunna bibehålla den låga ramvikten även med den nya aerodynamiska formen är det nya materialet OCLV 800, som ska vara 30 procent starkare än det tidigare finaste materialet OCLV 700 som satt på den utgående toppmodellen. I övrigt kan man också notera att vajerdragningen är helt intern och integrerad med en ny aerodynamisk styrkombo. Den har dock finessen att vajrar och slangar ändå går utvändigt istället för invändigt, så man behöver inte dra om hydraulslangarna för att byta styret. Vi som dragit hydraulslangar genom knixiga styrkombos tackar Trek för omtanken.

Annons

NYA HJUL

De nya modellerna kommer i många fall tillsammans med en ny serie av hjul, finmodellen Aeolus RSL 37 och den något enklare Aeolus Pro 37. De delar samma 28 mm breda fälgform, men har olika nav, ekrar och kolfiberkonstruktion.

SL

Vi på Svenska Cycling Plus har en modell av den enklare Émonda SL inne för test, en cykel med identisk form som toppmodellerna Émonda SLR men med OCLV 500 istället för 800. Håll utkik i nästa nummer av tidningen för ett ordentligt test!

Nya Émonda var till stor del ett beställningsjobb från Treks båda WorldTour-lag, och Lizzie Deignan är en av dem som lär se till att cykeln inkasserar en del segrar framöver.

 

Tags : Trek emonda

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.