Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Prylar

NY SPECIALIZED STUMPJUMPER

stumpy

Specialized möblerar om lite i sitt modellprogram när man nu lanserar de nya versionerna av sin klassiska Stumpjumper, cykeln som 1981 var den första massproducerade mountainbiken. Naturligtvis är Stumpjumper väldigt långt ifrån samma cykel idag som den var då, speciellt efter att man fasade ut cykeln som hette Stumpjumper Hardtail 2016. Nya Stumpjumpern ersätter heller inte bara den gamla Stumpjumper FSR, utan den kommer dessutom också i lite mer kortslagiga versioner (Short Travel) som ersätter modellen som heter Camber. Både stigcyklister och All Mountaincyklister har alltså något att kika närmare på!

MÅNGA VERSIONER

Det finns en häpnadsväckande mängd alternativ att välja mellan av nya Stumpjumper, inte bara Short Travel (130 och 130/120 mm dämpning, beroende på hjulstorlek) och den vanliga (150 och 150/140 mm). Inom dessa finns det också alltså valet mellan 29- och 27,5-tumshjul, kolfiber och aluminium, och sedan finns det också en ganska extrem så kallad EVO-modell som är mycket längre och flackare än standard-Stumpjumpern, men denna finns till att börja med inte i Europa.

INGENJÖRERNA HAR JOBBAT HÅRT

Asymmetri visade sig vara bästa lösningen enligt Specialized.
Asymmetri, med en arm på ena sidan om dämparen, visade sig ge bäst förhållande mellan styvhet och vikt.

Det finns mycket intressant att fästa blicken på med den nya modellen, inte minst armen på ena sidan om bakdämparen som enligt Specialized ska ha visat sig vara det bästa sättet att skapa en så lätt och styv konstruktion som möjligt. Just styvhet pratar man också mycket om, och Specialized säger sig ha ägnat massor av tid åt testande både ute i verkligheten och i labbet för att utveckla detta. Anledningen är att styvheten identifierats som en av bristerna hos den förra inkarnationen, när det skulle köra lite tuffare och hårdare.

STANDARD-STANDARDER

Annons
Tyst drivlina med det här listiga kedjestagsskyddet.
Tyst drivlina med det här listiga kedjestagsskyddet.

En sak som haft hög prioritet vid utvecklingen var att göra en cykel som är lätt att äga, och det innebär bland annat att man gjort sig av med ovanliga standarder och sådana standarder som kan leda till irritation. Exempelvis är det gängat vevlager som gäller, och vajerdragningen är enklast möjliga med invändiga rör där man bara kan peta igenom vajrarna. An har också kvar den fina SWAT-lösningen för förvaring i diagonalröret, men man har förfinat den ytterligare.

FINKALIBRERAT DÄMPERI

Epicen blev ju nyligen av med Specialized klassiska länkage med en länk framför dropouten, men på Stumpjumper är det kvar och har utvecklats ytterligare. Man säger sig dels ha förfinat utväxlingen så att man blir mindre beroende av dämparen för att få optimal prestanda, och sedan justerar man alla dämpare invändigt för att de ska passa till den aktuella cykeln. Dammodellerna har också mer långtgående anpassningar i dämparen för att passa en lägre medelvikt.

Andra intressanta grejer inkluderar ett listigt kedjestagsskydd, utrymme för 3.0-däck, och ett chip för att ändra geometrin. Vi hoppas få slänga ett ben över den nya hojen så fort tillfälle ges, och se hur den kan hävda sig!

 

 

Tags : Stumpjumper

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
ÅLDERSNOJA

Close