Ny Scott Spark med integrerad bakdämpare
Den gamla Scott Spark kan mycket väl ha varit den mest framgångsrika XC-hojen någonsin. Dubbla OS-guld via Rissveds och Schurter, och sedan ett gäng med VM-guld och massvis med världscupsegrar på det. Den var även före sin tid, mer progressiv i geometrin än de flesta av sina dåtida konkurrenter. En ny Spark var därför tvungen att ha något ganska extra för att leva upp till arvet efter föregångaren.
Och något extra ser nya Spark onekligen ut att vara, åtminstone visuellt. Man har nämligen integrerat bakdämparen i ramen, och man kommer åt den via en lucka nedtill under diagonalröret. Det ser såklart otroligt tjusigt ut, men Scott är noga med att betona att det är en lösning som drivs mycket av funktion. Dels det uppenbara, att man kan ha dubbla flaskställ utan att behöva fästa dämparen uppe i överröret. Men också att man kan använda väldigt stora lager och en rigid infästning, som gör att dämparen eller ramens delar inte kan röra sig på oönskade sätt. Cyklarna har också mer slaglängd, 120 mm på RC-modellerna och 130 mm på de mer stigcyklingsoptimerade 900-modellerna.
Det finns fem olika nivåer av ramen, tre olika helt i kolfiber samt en alumodell och en med framtriangel i kolfiber och baktriangel i aluminium. Den lättaste och ädlaste väger 1870 gram med dämparen, så knappt ett hekto mer än föregångaren, men fortfarande extremt lätt.
Den gamla modellen var som sagt före sin tid när det gäller geometrin, men den nya blir såklart lite flackare, längre och med brantare sadelrör. Gaffelvinkeln på RC-modellerna är nu 67,2 grader, och som innan har man som sagt stigcyklingsmodeller med mer slag, flackare geometri och kralligare komponenter. Dessa 900-modeller har 65,8 graders gaffelvinkel. Det finns även fyra Contessa-modeller, med damspecifika komponenter.
Vi hoppas få återkomma med ett test av cykeln vid tillfälle, och det återstår att se om den kan skörda samma framgångar vid sommarens OS som vid förra?