En av de mer klassiska XC-hojarna på marknaden är Cannondale Scalpel, som i olika generationer tävlats framgångsrikt ända sedan 2001. Nu är den allra senaste versionen här, och i klassisk Cannondale-anda har den tekniska lösningar vi inte sett tidigare.
Naturligtvis är cykeln moderniserad på de sätt vi kommit att förvänta oss på senare år, med flackare och längre front som huvudsignum. Den är också en av de lättaste heldämpade XC-hojarna, med en ramvikt med dämpare på runt 1900 gram. Men flaggskepps-teknologin på den nya modellen sitter faktiskt i länkaget, som är en slags Horst-länk där själva länken är ersatt av en speciall flex-zon strax framför dropoutsen. ”Vad spelar då det för roll var i baktriangeln flexet sker?”, tänker kanske någon. Jo när flexet sitter där det sitter kan man styra kinematiken i länkaget bättre, jämfört med om man har det i sadelstagen som på de flesta moderna XC-hojar. Precis som med en vanlig Horst-länk, fast lättare och mera underhållsfritt.
Nya Scapel finns också i en SE-modell som istället för 100 mm har 120 mm dämpning både bak och fram. Båda cyklarna har också ett nytt förvaringssystem ombord som man kallar för STASH Kit, med ett litet multiverktyg, däckspluggar för tubeless och plats för en CO2-patron eller liten minipump.
Som p den förra modellen sitter det en Lefty Ocho-gaffel i fronten på de kortslagiga modellerna, vilket betyder att Cannondale kombinerar den 68-gradiga gaffelvinkeln med lite mer offset än andra tillverkare på marknaden. Det man själva kallar för OutFront Geometry, som är tänkt att ge både trygghet och manövrerbarhet utan att de går ut över varandra.
