Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Cycling Plus
Mektips

mektips: SÅ FÅR DU TRILSKANDE CYKELDELAR ATT SLÄPPA TAGET

Rost, omvänd gängriktning, överentusiastisk åtdragning, galvaniskt hokus pokus, Loctite (av olämplig sort), ja cykeldelar kan tyckas sitta fast av alla möjliga ­anledningar. På samma sätt finns det också en massa knep för att få loss ­grejerna, utöver det uppenbara alternativet att bli vild och galen och hoppas på det bästa. Här kommer därför våra 9 bästa tips!

 

1

1. DRA I RÄTT ORDNING ÅT RÄTT HÅLL
Ingenting lossnar om man inte drar det åt rätt håll, så pedaler och vevlager är klassiska komponenter där folk drar som galningar, bara för att göra så att grejerna sitter ännu hårdare. Ett liknande problem är när man måste lossa grejerna i en viss ordning, som exempelvis på bilden där insex­skruvarna i änden på vevarmen måste lossas innan det går att skruva bort själva bulten i änden på vevaxeln, den som håller in vevarmen. På samma sätt går det inte att knacka ur ett inkapslat lager ur ett nav eller vad det nu må vara, om det sitter ett clips av något slag i vägen som måste bort först. Då hjälper inte ens en större hammare, tro det eller ej. Vi har provat…

 

2

2. PASSANDE VERKTYG
Verktygens skick och kvalitet blir aldrig mer tydliga än när man ska försöka få loss något som sitter fast. Detta har vi undersökt empiriskt, och ­resultaten säger att Ikeas medföljande insexnycklar inte håller måttet, precis som skiftnycklar, eller en skruvmejsel som ”nästan” passar en fastärgad ändlägesskruv, inte heller är att rekommendera. Bra verktyg är därför a och o.

 

3

3. HÄVSTÅNG OCH CHOCKTERAPI
En fastsittande pedal får man inte loss med en vanlig fast nyckel, och ett vevparti får man inte loss med ett multiverktyg. Det behövs hävstång från långa verktyg, och ett längre järnrör att trä på valfritt annat verktyg är ett bra sätt att boosta verktygslådans kapacitet en aning. En annan klassiker på detta temat, som exempelvis funkar med äldre vevlagertyper, är att sätta själva verktyget i skruvstädet, och använda hela ramen som hävstång. Ännu bättre än hävstång fungerar också slagmetoden, så om man verkligen vill vara seriös i sitt skruv-lossande kan man köpa en elektrisk slagskruvdragare (inte att förväxla med slagborrmaskin).

 

4

4. RÄTT ARBETSSTÄLLNING
När man brottas med trilskande cykelkomponenter är det av yttersta vikt att en eventuell seger inte åtföljs av att man dyker med pulsådern först mot första bästa storklinga, med ett ymnigt blodbad som följd. Därför är rätt arbetsställning superviktig, och när vi lossar fastsittande pedaler har vi cykeln nedåt, medan vi hänger över cykeln med handen nedanför klingans tänder. Då kan vi använda vår vikt, och handen tar inte fel väg när vi lyckas. Är det en pedal som kräver insex-nyckel är foten ett bra och säkert hjälpmedel för att nå framgång.

 

5

Annons

5. TEMPERATUR
Detta är naturligtvis inget vi använder på den nya fina kolfiberramen, men i synnerhet när det gäller skruvförband där den ena delen är i stål och den andra i aluminium så kan vi använda oss av värme. Aluminium expanderar mer än stål, vilket kan leda till framgång om du använder en värmepistol, en hårtork, eller häller på varmt vatten.

 

6

6. MARINERA
Ibland är det en väldigt bra idé att inte skynda för mycket, utan att låta medel som det på bilden göra jobbet medan du njuter av andra av livets glädjeämnen. Placera cykeln på ett sätt så att gravitationen håller vätskan på plats, och kappillärkrafterna kan jobba med att få ut den till själva frontlinjen mot korrosionen. En annan bra sak med detta är att du inte lockas att använda ditt lösningmedel till något det inte är avsett för, som att verkligen smörja cykeln, bara för att du ska få lite åtgång på det.

 

7

7. FÖRSTÖR DET SOM ÄR BILLIGT
En klassiker är att sadelstolpen sitter så fast att det verkligen inte går att få bort den, vilket kan hända med flera olika materialkombinationer om man har otur. Såvida man inte har en sadelstolpe i bladguld är det troligen en bra prioritering att försöka rädda ramen, på bekostnad av stolpen. Det gör man då genom att först såga av stolpen en bit ifrån ramen. Sedan tar man ett bågfilsblad och sågar en längsgående skåra på insidan av stolpen, tills den kan dra ihop sig eller tryckas ihop, och därefter tas bort.

 

8

8. PREVENTIVMEDEL
Som vanligt är nyckeln för att slippa drabbas av en oförutsedd överraskning att vidta preventiva åtgärder, vilket i detta fallet innebär att använda sig av fett, monteringspasta, momentnyckel och i vassa fall sådant som Loctite eller kopparpasta. När det gäller Loctite är det naturligtvis inte den permanenta sorten vi är ute efter, utan en temporär som förhindrar att skruvarna skakar loss, så att vi inte behöver dra dem stenhårt vid montering för att de överhuvudtaget ska sitta. Detta kan vara bra på vissa delar av cykeln, precis som kopparpasta eller liknande produkter kan vara ett alternativ för att skruva fast klossarna på skor man använder i snuskigt väder, där fett har en tendens att försvinna lite väl fort. Just kopparpasta är generellt dock inte för aluminiumgrejer, som en riktlinje.

 

9

9. SVINPITTAR OCH VÅLDSAMHETER
Har man en insex-skruv som blivit runddragen så finns det ett par alternativ som kan hjälpa, och vårt huvudsakliga tips är att ta en torx-bits som är lite för stor och banka i den. Det kan funka, och gör det inte det finns det en lite mer förfinad metod som går ut på att man använder sig av en så kallad ”svinpitt”. Ett lite mer gångbart namn i butik är dock skruvutdragare, och det är en konisk vänstergängad pryl som man skruvar i efter att ha borrat ett hål in i den trasiga skruven. Eftersom skruvavdragaren är vänstergängad lossas den gamla skruven när man drar åt avdragaren, och himlen ljusnar åt alla håll.

Lämna en kommentar

Annons
Read previous post:
CX-TIPS FRÅN EXPERTERNA

Close