Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Mektips

MEKTIPS: BYTA INTERNA VAJRAR

Kanske är du en av dem som fylls av tvekan över dina egna mekkunskaper när dina internt dragna ­växelvajrar börjar sjunga på sista versen, och tänker att det ligger bortom din räckvidd att få nya på plats? Du är i så fall inte ensam, men med rätt metod och material är det en relativt simpel operation.

Det finns olika konstruktioner, där vissa ­tillverkare drar hela vajerhöljet på insidan av ramen. Det vanligaste är dock att ramen har öppningar med vajerstopp så att bara själva vajern går på insidan. Vi fokuserar på det ­sistnämnda eftersom det dels är det vanliga och tillika det knepiga.

MATERIAL

Innerhölje
Tejp
Insexnyckel 4 eller 5 mm
Avbitartång eller speciell vajeravbitare

 

1

1. INNERHÖLJE
För att göra detta väldigt smidigt behöver vi en ordentlig bit innerhölje eller motsvarande tunn plastslang. Sådana sitter ofta monterade på nya cyklar innan vajrarna dras, så det kan vara värt att fråga i en cykelbutik om de har några som de vill bli av med. Annars finns det att köpa, och om man är desperat och inte hittar några så kan man dissikera ett gammalt vajerhölje, där det finns ett innanför själva ståltrådarna. Det är dock en väldigt bökig metod, så vi föreslår en av de två förstnämnda. Innerhöljet ska vara så långt att det kan sticka ut i båda ändarna på ramen.

 

2

2. KLIPP
Lossa vajern vid bakväxeln, framväxeln, eller vilken vajer det nu är du ska byta, och klipp av den så att du slipper den sista tillböjda biten. Ta bort så mycket vajerhölje som det är möjligt att få bort.

 

3

3. TRÄ PÅ
Trä nu på innerhöljet på vajern, och mata in det i ramen till dess att det tillslut tittar ut även i den änden där vajern går in i ramen.

 

Annons

4

4. FÖRANKRA
Tejpa nu fast innerhöljet i ramen på båda sidorna, och dra ut den gamla vajern som du vill byta ut.

 

5

5. NYA GREJER
Nu kan du ta bort den gamla vajern ur ramen och från reglaget, samt ta bort vajerhöljet. Klipp till nytt hölje av samma längd och trä genom en ny vajer genom först reglaget, sedan höljet. Se till att alla ändhylsor är med och på rätt plats.

 

6

6. TRÄ IGENOM
Det är nu innerhöljet genom ramen får jobba, för nu trär du helt enkelt in vajern genom innerhöljet igen, och matar genom den så att den kommer ut i andra änden. Sedan kan du dra ut innerhöljet ur ramen, men vajern stannar kvar.

7. STÄLL IN
Nu monterar du nytt vajerhölje även i den andra änden, och trär igenom vajern. Sedan är det bara att fästa vajern i bakväxeln, och sedan ställa in växlarna. Och nu har du tur
för det lär vi oss hur man gör om ett par dagar!

SPECIAL…
Om du istället har en ram där vajerhöljet är heldraget genom ramen så är det enklaste enligt vår erfarenhet att använda det gamla höljet för att dra dit ett nytt. Dra ur själva vajern, innan du använder exempelvis lite packtejp (eller en annan tunn tejp) för att tejpa ihop änden på det gamla vajerhöljet med ett nytt hölje. Sträva efter en så sömlös övergång som möjligt. Sedan kan du bara dra i ena änden och mata på i den andra, tills du har det nya höljet på det gamlas plats igenom ramen, och mata igenom en ny vajer.

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
RESTIPS: 9 svenska platser värda ett tvåhjuligt besök!

Close