Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Cycling Plus
Mektips

MEKA: BYTA EN TRASIG EKER

Vid den här tiden på året är cykelbenen förhoppningsvis rejält starka, kanske till och med så starka att du drar av en eker! Men misströsta icke, här kommer nämligen en snabb-guide till hur du byter ut den trasiga ekern. I detta fallet är det på en pendlarcykel med skivbroms, men principen är densamma för alla standardhjul.

 

1 TA AV EVENTUELL KASSETT (OCH BROMSSKIVA)

Är det ett bakhjul, vilket det nästan alltid är, så måste du börja med att ta av kassetten. Håll den stadigt med en kedjepiska, och lossa låsringen moturs med ett kassettverktyg. Om den trasiga ekern ska träs igenom navet från kassettsidan så måste du också ta av en eventuell bromsskiva. Antingen genom att lossa sex små T25 torx-skruvar, eller genom att återigen använda kassettverktyget.

 

2 SKRUVA UR EKERN UR NIPPELN

Om ekernippeln verkar oskadd, och det finns en bit eker att hålla i, så är det enklaste att låta den gamla nippeln sitta kvar. Håll fast den med en passande ekernyckel (det finns olika storlekar), och böj ekern 90 grader så att du kan skruva ur den ur nippeln.

 

3 TA BORT DEN GAMLA EKERN

Ta bort den gamla ekern från navflänsen. Sedan ska du ha dit en ny, och det är viktigt att den är lika lång som den gamla och har samma dimensioner (tjocklek i ändarna och tjocklek i mitten). Mät därför med skjutmått och linjal på bitarna, så att du kan skaffa en eker med samma mått. Om du exempelvis ersätter en reducerad eker med en som är oreducerad kommer den nya inte vara lika elastisk, och ekrarna kommer inte kunna hjälpas åt att ta upp laster på ett optimalt sätt. När du har rätt ny eker trär du in den genom navflänsen, från samma håll som den gamla satt. Trär du utifrån så måste du böja den en del för att få den på plats.

 

4 NIPPELN FÖRVERKAD?

Annons

Om steg 2 inte fungerade, kanske för att det fanns för lite eker kvar, så får du ta bort däck, slang och fälgband så att du kan få ut den gamla nippeln och ekerstumpen, och sedan sätta dit en ny nippel. Det gör du enklast genom att gänga på den på en bit eker och sedan pilla dit den.

 

5 TRÄ DEN NYA EKERN RÄTT

Nu ska du se till att den nya ekern korsar de övriga på precis samma sätt som den gamla gjorde. På vissa hjul som är så kallat radialekrade korsar ekrarna inte varandra, men är det exempelvis ett 32-ekrat standardhjul är det med all sannolikhet 3-kors. Gänga sedan på ekern på nippeln, men lägg gärna lite linoljebaserat rostskydd eller något liknande i gängorna, så att det går att rikta hjulet i framtiden, men det ändå inte blir för låg friktion så att det gängar upp sig.

 

6 DRA ÅT DEN NYA EKERN

Använd nu ekernyckeln för att skruva åt ekern till samma ekerspänning som de andra ekrarna på samma sida i hjulet. Det enklaste är att knäppa på dem och lyssna ifall frekvensen är någorlunda likartad. Kläm sedan ihop den nya ekern och en närliggande med handen, hårt, så att den sätter sig ordentligt. Kolla sedan att ljudet är detsamma, och justera ekerspänningen om det behövs.

Därefter, på med däck, kasset (och eventuell bromsskiva), och ut och kör!

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Annons
Read previous post:
Två veckor till Vättern, med många återfallsförbrytare

Close