Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykelcrossTräningstips

Mästarens crosstips

Det är ett par veckor kvar till cykelcross-SM i Varberg, och för ett tag sedan pratade vi med den nuvarande herrmästaren Martin Eriksson från Art-V Cycling Team. Här kommer ett par av de tips han delade med sig av, om man är sugen på crossande. Än är inte säsongen över! 

Förra årets SM, och Martin är i full färd med att bärga den mästartröja han burit sedan dess.

Oavsett om man är ny i cykelsporten eller byter landsvägscykeln/mountainbiken mot en cykelcross är teknikmomenten lika viktiga att träna upp som kondition och styrka. “Kurvtekniken bör en nybörjare fokusera mest på, öva på att hitta bra linjer och få med sig farten ut ur kurvan så man inte tvärnitar och tappar all fart. Lägg exempelvis ut koner på olika underlag som cross körs på. Halt och blött gräs, grus och asfalt”.

Teknik under säsong

Förutom att få med sig farten ut ur kurvorna finns det tid att tjäna i övriga teknikmoment. Unikt för cykelcross är att åkarna under ett lopp hoppar av och på cykeln flera gånger i och med de trapp, sand och plankhinder som kan finnas. Eftersom man blir bra på det man tränar kör även erfarna cx-cyklister mycket teknik under säsong. “Inför och efter intervaller nöter jag teknik samt under de lugnare passen. Ska man som nybörjare bli bra på cross rekommenderar jag att intervallerna körs på en cx-bana med av och på hopp, löpning med cykel i backe eller trapp”, säger Martin och fortsätter; “Man blir lätt trött om tekniken inte är bra. Någon som är starkare än mig på mountainbike eller landsväg men som inte har cx-tekniken kan jag utmana på en crossbana”.

En CX bana ska vara mellan 2,5 och 3,5 kilometer lång och förr skulle den innehålla minst ett hinder där cyklisterna behöver stiga av cykeln. Idag får en bana ha max sex hinder där cyklisterna troligen kommer behöva gå av cykeln, men det kan lika gärna vara noll hinder. Hur lång tävlingstiden är beror på klass, men alla kör en angiven tid runt banan och efter x minuter ringer arrangören i en klocka när varvningen passeras vilket betyder att det är ett varv kvar. I motionsklasserna får man komma till start med valfri cykel och d’är förekommer det också att man kör mountainbike.

Prioritera tubhjul

Står man i valet och kvalet om att köpa en mountainbike eller cykelcross för att börja tävla på är valet av en cx fördelaktigt. “Många banor körs på gräs och då kan en mtb gå tungt. Ska man köra cx är det bättre att börja med en sådan cykel direkt”. Känns “värstingcykel” som en för mastig investering rekommenderar Martin att köpa en cykel med aluminiumram och enklare komponenter men satsa extra på ett par tubhjul. “Det är väldigt stor skillnad med tub mot slang även om tubhjulen är enkla, jag skulle inte kunna köra cx med slang. Med tub kan man ha mycket lägre lufttryck utan att riskera punktering, vilket gör att det inte blir så stötigt och greppet blir bättre”. Att limma tubdäck är en konst i sig och finns inte tiden eller tålamodet att lära sig finns det flera verkstäder som kan göra jobbet. “Men ska man ut på distansrunda är tub inte att rekommendera då det är svårt att ha med saker för att fixa en punktering”

Tips från Martin

1 Prioritera mycket teknikträning, kurvor, av- och påhopp, löpning med cykel

2 Välj tubhjul framför lätt ram och dyrare komponenter för att kunna köra med lågt lufttryck vilket ger mindre risk för genomslag och bättre grepp

 

Annons

Martin Eriksson

Född: 1992

Bor: Falun

Klubb: Art V Cycling Team

Bakgrund: Började tävla i cx 2008 men har haft mtb som huvudfokus fram till för tre år sedan.

Främsta merit: 41:a på VM 2018, SM guld 2018.

Typ av cyklist: “Jag är ingen spurtare eller gnetare uppför, men är bra på att trycka ganska hårt många gånger”.

Text och foto: Angelica Edvardsson Edin

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Notis: Inget mer Team Sky efter 2019

Close