Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
KöpguideMTB

Lilla köpguiden: VILKEN SLAGS MTB SKA MAN HA?

LILLA KÖPGUIDEN KASTAR LJUS I SHOPPING-MÖRKRET

Till slut har våren visat sitt vackra anlete, och hos många yttrar sig vårkänslorna genom att besparingarna tycks bränna som spisplattor i plånboken, samtidigt som blicken trånar i diverse cykelkataloger. Men vad ska man egentligen välja nu när utbudet svämmar över av ­cykeltyper? Här kommer en liten enkel guide till dig som känner dig vilsen i det stora och mörka cykelutbudet!

”Svik” inte kompisarna!
Oavsett vilken slags cykel man personligen skulle ha mest glädje av om man befann sig i ett socialt vacuum, är det inte särskilt kul att ha en cykel som inte ­matchar ­kompisarnas cykel. Kör de runt på hardtails med 100 mm dämpning kommer det alltså inte vara så roligt att cykla ­tillsammans om du själv skaffar dig en köttig All ­Mountain-cykel, för ni kommer inte vara samspelta och lockas av samma saker. Lite skillnad är naturligtvis okej och någon måste ju vara trendsättare i bekantskapskretsen, men det är ändå värt att tänka på när man funderar över valet av ny hoj.

Vad är kul?
Den andra frågan man måste ställa sig är vad det är man tycker är roligt, och innan man provat är det ­dess­värre inte alls enkelt att veta just detta. Tycker man om ­uthållighetsidrott och träning med betoning på trampande vill man nog ha något som är ganska trampeffektivt, och då ­skulle vi ­antingen välja en Cross Country-cykel eller en ­lättare stigcykel, beroende på ett par andra variabler. ­Däremot är det väldigt många som köpt en XC-cykel som egentligen mest tycker om att cykla utför och på teknisk stig, och som alltså skulle ha mycket roligare på en lite kralligare och mer AM-betonad cykel.

Tävla?
Ska du tävla med ambitionen att vara så snabb som möjligt är det lite mindre svårt att bestämma sig för vilken slags cykel som är mest lämplig, åtminstone om man vet vilken slags tävlingar man vill köra. Vill man tävla i långlopp eller cross country och har en lite mer ansträngd budget ska man definitivt satsa på en hardtail med 100 mm dämpning fram, men har man råd att lägga uppåt en 30 tusen tycker vi så nästan alltid att en heldämpad cykel med samma mängd dämpning är det bästa valet. Framförallt om det ska cyklas mycket stig och lite mindre grusväg.

Ska man istället tävla i Enduro och vill vara så snabb som möjligt är det i sin tur en heldämpad cykel med 150-160 mm dämpning som gäller, antingen med 27,5 eller 29 tumshjul. Det går att köra med en lite mindre cykel, men vill man vara så snabb som möjligt på specialsträckorna krävs det en cykel som är gjord för att köra fort utför. 27,5 kan upplevas som lite mer lekfull, medan 29 ofta uppfattas som aningen snabbare.

 

ORD SOM FÖRTYDLIGAR OCH FÖRVIRRAR

Men låt oss nu titta på vilka cykeltyper det finns, och vad de egentligen kan vara bra till. Här kommer en enkel sammanfattning:

1 HARDTAIL MED 100 MM DÄMPNING FRAM
Det självklara valet om man vill ha en billig cykel för långlopp, XC och lite enklare stigcykling. En dyrare hardtail köper man bara om det är grusvägsrally och mer lättåkta långlopp som gäller, för annars är det bättre att gå på heldämpat i dagens läge.

 

 

 

2 HELDÄMPAD CROSS COUNTRY-CYKEL (RUNT 100 MM DÄMPNING)
Detta är den nästan alltid den snabbaste cykeltypen på cross country-banor och lite mer krävande långloppsbanor, om man har råd att köpa en ”ordentlig” modell. Det sistnämnda betyder att den gärna bör kosta upp emot 30 tusen, eller ännu mer hos vissa märken. Den här typen av cykel kan vara väldigt fin som vanlig stigcykel när terrängen inte är för utmanande, om den har modern geometri och man verkligen vill ha något som är snabbt och trampeffektivt.

 

 

 

3 HELDÄMPAD STIG- ELLER TRAILCYKEL
När vi nämner dessa begrepp menar vi oftast att cykeln ska ha mellan 120 och 130 mm dämpning, och idag har dessa cyklarna oftare och oftare 29-tumshjul. De passar oerhört bra till dem som tycker om att trampa sig fort och lätt genom svensk skog och få fin komfort i riktigt teknisk terräng. Oftast går de också riktigt fint att ta sig an lite svårare utförskörningar med hedern någorlunda i behåll, samtidigt som de går att köra förhållandevis fort på en XC-bana. En sådan här cykel kostar runt 20 tusen och uppåt, och den kanske inte är snabbast inom någon etablerad tävlingsform, men otroligt rolig på svensk naturstig där det inte finns så väldigt många höjdmeter att tala om.

 

Annons

 

 

4 ALL MOUNTAIN-CYKEL – AM
Idag menar man allt som oftast en heldämpad cykel med mellan 130 och 150 mm när man säger AM, och här har vi cyklar som det verkligen går att blåsa på ordentligt med när det går utför. Tjusningen är att köra i tuff terräng och där det finns roliga utförskörningar, men cyklarna är ändå tillräckligt trampeffektiva för att man ska kunna ta sig upp för backarna på ett ganska bra sätt. Man kommer bara inte göra det på rekordtid, och bryr sig troligen inte heller om just detta. En sådan här cykel kostar från strax över 20 tusen och uppåt, och här är det många som föredrar 27,5-tumshjul för att de kan upplevas som lekfullare och därför roligare.

 

 

 

5 ENDURO
En enduro-hoj har som sagt vanligtvis 150-160 mm dämpning bak och fram, och fokus ligger helt på att kunna köra så snabbt det bara går när det är nedför, och sedan kunna trampa uppför i lugnare tempo. Här förekommer det både 27,5-tumshjul och 29, men känslan är att det går mer och mer mot 29-tum bland dem som prioriterar att kunna blåsa på så mycket det går. En riktigt tävlingsmässig endurohoj är inte gratis, men man kan få tag på en anständig hoj för 30 tusen. Har man inte tillgång till mera krävande terräng känns en sådan här cykel seg, vilket är värt att tänka på.

 

 

 

6 DOWNHILL – DH
En downhill-hoj är snabbast tänkbara cykel nedför berget, och man behöver tillgång till lift uppför för att kunna njuta av dessa snabba hojar, som typiskt har runt 200 mm dämpning och mått och vinklar som verkligen ger trygghet i hög fart utför. En cykel för Downhill kan också användas för det vi kallar för Freeride, där målet alltså inte är att vara snabbast nedför berget utan att köra svåra grejer inför en jury.

 

 

 

Hoppas du som är uppfylld av köplust fått lite tankar inför ditt shoppande, och att valet kan bli lite enklare. Oavsett vad det blir är det ju alltid roligt med ny cykel!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
SÅ BÖRJAR DU TÄVLA I MTB

Close