Länsförsäkringar har kraschtestat 11 hjälmar för unga

Prylar 24 Maj

Länsförsäkringar berättar via ett pressmeddelande om årets test av cykelhjälmar, som innefattade 11 olika hjälmar för barn. Det är intressant att läsa, även om det såklart är lite synd för trovärdigheten att själva testandet förlades i MIPS lab, som ju ingår i testet genom att deras smarta teknik mot rotationvåld finns på fem av hjälmarna. Testmetoden man valt har dock rekommenderats av EU och analysen av datan gjordes av Kungliga Tekniska Högskolan, ska tilläggas.

 

Förra året testade Länsförsäkringar 25 cykelhjälmar. Nu har testet kompletterats med ytterligare 11 hjälmar av modeller riktade mot ungdomar. Testet är utformat för att visa hur väl hjälmarna skyddar huvudet mot sneda islag, så kallat rotationsvåld. – Det är den den typ av kollision mot marken som ger de allvarligaste skadorna vid cykelolyckor, säger Maria Wedin, trafiksäkerhetsexpert på Länsförsäkringar.

Barn i åldern 12-16 år slutar ofta att använda hjälm trots att det är lagstadgat. Fokus på utseende kan vara en möjlig orsak till att hjälmen får ligga kvar hemma i hallen. Kanske är inte heller de vuxna i hushållet så noga med att använda hjälm. Det kan vara ett ödesdigert beslut. Enligt uppgifter från Trafikverket är huvudskador den vanligaste orsaken till att cyklister omkommer.

– Det är alltid bättre att ha en hjälm än ingen alls, så ur den aspekten är alla hjälmarna i årets test bra. Hjälmar med inbyggt rotationsskydd ger däremot ett bättre skydd mot de farliga sneda huvudislagen och får genomgående de bästa testresultaten, säger Maria Wedin.

Sneda islag, som kan orsaka en rotation av huvudet, orsakar ofta betydligt allvarligare skador på hjärnan än raka islag, det visar flera oberoende forskningsstudier. Samtidigt visar forskning att cykelhjälm minskar risken för svåra huvudskador med cirka 50 procent.

– Testmetoden vi använt efterliknar på ett bättre sätt en riktig cykelolycka. Hjälmen och krockhuvud släpps mot en sned yta på tre olika sätt istället för rakt ned, säger Maria Wedin.

Riskbedömningen hos cyklister går ofta ut på tanken att ”inget händer bara jag är försiktig”.

– I själva verket är 80 procent av de allvarliga olyckorna singelolyckor, och den vanligaste orsaken är att däcket tappar greppet – på is, grus eller löv och liknande, säger Maria Wedin.

– Vi uppmuntrar alla att vara rädda om sitt huvud, vårt mål är att cykelhjälmen blir lika självklar för cyklister som bilbältet är för bilister, säger Maria Wedin.

Hjälmtest – resultat

HjälmSkydd mot rotationsvåldStorlekPris, krBetyg
Lazer Nutz MIPS* HjälmJa52-56690 [1]***
Scott Groove PLUS MIPSJa51-59999 [2]***
Limar 560 MIPS bikehelmetJa52-57599 [2]***
Giro Quarter FS MIPSJa51-55559 [5]**
Occano Junior MIPS HLMJa52-56399 [6]**
Biltema cykelhjälm jr52-56129 [4]*
Bell hjälm Fraction51-55140 [3]*
TSG Evolution jr BMX52-54449 [2]*
Biltemas Skate-/Cykelhjälm53-55149 [4]*
K2 Jr. VARSITY Helmet48-54399 [6]*
POC Crane Pure51-54749 [6]*

[Inköpsställe]: 1. Cykloteket, 2. XXL, 3.Team Sportia, 4. Biltema, 5. Bikster, 6. Stadium

* MIPS, är en teknologi som skyddar mot rotationsskydd. En del märken använder det även i namnet på modellen.

Fakta om cykelolyckor
• Cyklister utgör den största gruppen allvarligt skadade i vägtrafiken
• Årligen skadas cirka 2 000 cyklister allvarligt, det vill säga med invalidiserande skador
• 23 000 cyklister behöver uppsöka vård varje
• 80 procent av de allvarligaste skadade är singelolyckor
• Vanligaste orsaken till singelolyckor är brister i drift och underhåll och relaterat till halka
• När cyklister omkommer är det oftast i kollision med motorfordon, förutom 2017 då hälften av dödsfallen var singelolyckor av de totalt 26 omkomna.
• 2007-2017 omkom årligen i snitt 24 personer
• Huvudskador är den vanligaste orsaken till dödsfall hos cyklister

Källa: Trafikverkets rapport ”Gemensam inriktning för säker trafik med cykel och moped 2018”,
där Länsförsäkringar är en av aktörerna som deltar aktivt.

Fakta om Länsförsäkringars test 2018
• Testet av hjälmarna har gjorts av MIPS lab och analysen av testdatat har gjorts av Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm (KTH)
• Alla hjälmar som Länsförsäkringar testade är godkända enligt den teststandard som EU använder idag, EN1078.
• Inom EUs standardiserings-kommitté arbetas det med att ta fram en ny testmetod för bland annat cykelhjälmar som tar hänsyn till ny forskning. För att klara den teststandarden behöver hjälmarna vara konstruerade så att de skyddar även vid rotationsvåld.
• Länsförsäkringar är en aktiv part i Trafikverkets strategi för säker cykling och satsar därför mycket på forskning om cykeltrafik och cykelhjälm via sin forskningsfond.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.