Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
MTB

Kan kolfiberrotorer ge bättre bromsverkan?

Rotorer av kolfiber är inte något nytt. Rotorer tillverkade av en kombination av kolfiber och keramiska material har använts inom bil- och flygindustrin i årtionden, men steget över till cykelindustrin har varit segt och drabbat av ett flertal problem. Men nu har två ingenjörer utvecklat en produkt som de tror skall lösa dessa problem och erbjuda bromsar som är både hållbara och erbjuder bättre bromsförmåga än någonting annat på marknaden.

Aaron Stephens och Josh Gore är frilansdesigners som tidigare bland annat jobbat med belysning till cyklar, men efter att Aarons bromsar överhettats och slutat fungera under en lång utförskörning började de fundera över bromsar.

Aaron och Josh är inte de första som försökt sig på att bygga bromsar av kolfiber, men det har alltid funnits tre problem för att få fram ett tillfredställande resultat: rotorns tjocklek, värmeutvecklingen och konsekvent bromsförmåga.

De båda ingenjörernas mål var alltså att ta fram en skiva som var konsekvent, slittålig och lätt.
Lösningen skulle visa sig vara lika svår som problemet. Stephen och Gore hävdar dock att de tagit fram en blandning av material och en rotor som slår allt annat på marknaden. Deras SFL (So Freaking Light) rotor väger bara 55 gram inklusive spindeln.

Annons

Rotorn är inte bara gjord av kolfiber utan innehåller också kiselkarbid för bättre bett och keramik för att bättre leda bort uppkommen värme. Tillverkarna själva hävdar att deras rotorer klarar betydligt mer värme än traditionella rotorer av stål.
Till skillnad från kolfiberfälgar som kräver speciella bromsklossar kan du använda vanliga bromsklossar till de nya kolfiberrotorerna. Aaron hävdar också att hållbarheten på deras rotorer är betydligt längre än traditionella rotorer.

Kettle Cycles som företaget heter som producerar rotorerna kommer till en början att ta fram två typer av rotorer. En som är gjuten med bromsbana och spindel i ett stycke som enligt tillverkaren kommer att väga 55 gram och kosta $99 i USA för en 160 mm skiva. Versionen med två delar kommer väga 5 gram mer och ha en något sämre bromsbana varför priset blir $79. Som en jämförelse kostar en 160 mm Shimano XTR $65 dollar i USA och väger 120 gram.
Skivorna skall finnas till försäljning i slutet av vintern eller början av våren i flera olika storlekar. Om de verkligen fungerar får nog framtiden utvisa.

1 kommentar

  1. 150 gram roterande vikt är aldrig fel att spara, så om det verkligen fungerar är det garanterat en bra investering!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.