Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Intervjuer

Intervju: Mattias “Skägget” Göransson

Det finns de som gillar att cykla, och sen finns det en kategori med inbitna och djupt intresserade cyklister som skulle kunna kallas för nördar. Men tro det eller ej, vi har lyckats hitta en person som tar sin passion för cyklingen till en helt ny nivå!

Vi har träffat Mattias ”Skägget” Göransson som inte bara jobbar för en stor cykel­komponentstillverkare, han mekar även cykel på fritiden, cyklar själv och har prytt sin kropp med ett antal cykelinspirerade tatueringar. Vi blev nyfikna på vad som ligger bakom den här passionen och tänkte även passa på att fråga experten om några tips på hur man bäst sköter om sin cykel för bästa prestanda och hållbarhet såhär i vintertid.

Mattias i sin hammamiljö. Foto: Jesper Andersson
Mattias i sin hammamiljö. Foto: Jesper Andersson

Då jag för knappt ett decen­nium sedan träffade Skägget för första gången tänkte jag något fördoms­fullt att ”Vad gör en motorcykel-buse i ett Shimanotält”, men intalade mig dock att nej, nu ska vi inte ha några fördomar här!

Han kavlade upp tröjan och de tatueringstäckta armarna fick mig konstigt nog att komma tillbaka till motorcykeltankarna. Men efter några minuters konverserande insåg jag att vad jag misstänkte var fördomar verkligen var just fördomar! Har du varit på en cykelmässa eller något större event har du säkert sett det fladdra runt i Shimanomontern, Skägget!

Det var också så jag först träffade och lärde känna Mattias Skägget Göransson. Som vi nämnde i inledningen har han en enorm passion för cykling och kanske än mer för cyklarna och dess komponenter. Vi packade ner kameran, ett anteckningsblock och tog oss till Uppsala och till den källare i vilken han utför sin magi!

Mattias har alltid gillat att meka med cyklar, redan som barn cyklade han runt i skogen, hoppade och lekte. Då såg cyklarna
annorlunda ut och man blev mer eller mindre tvungen att meka en hel del. Men en dag för lite drygt 15 år sedan halkade han in som cykelmekaniker på en butik i Uppsala. Sedan den dagen har han mer eller mindre levt med cyklar dygnet runt. Med åtta år hos det som idag heter Shimano Nordic som förutom att distribuera Shimano även har ett tjugotal andra varumärken i sin portfölj har han en kompetens och erfarenhet på området som är minst sagt imponerande.

Hjulbyggare av rang

Utöver att jobba för Shimano Nordic har vi genom sociala medier även uppmärksammat att han pillar en hel del med cyklar på fritiden. Hans specialitet utöver Shimanos produktkatalog är hjulbygge och han har bland annat byggt hjul åt cyklister som Martin Söderström, Fredrik Ericsson och våren 2015 kunde vi se en del bilder på ingen mindre än Emil Lindgren och hans cykel ta form i en Skäggig källare.

Förutom att meka cykel under vardagarna, på kvällarna, helgerna och nätterna så hinner han även ut och cykla en sväng då och då. Uppsala har suveräna cykelmöjligheter och det går att cykla allt ifrån grusvägar till ordentligt tekniska och stökiga stigar. Han cyklar helst mountainbike och vi hittar en heldämpad 29” försedd med Shimano XTR DI2 i hans högst mysiga tillhåll. Här finns allt man kan önska av en verkstad, det är rent och snyggt, verktygen hänger prydligt och på mekstället hänger förklädet!

Kolfiberraketer i all ära men såhär i vintertider kommer de fram, vintercyklarna. Ingen är den andra lik och man kan se alla möjliga spännande byggen, egenbyggda skärmar, kompislappar, vindskydd för händerna, kanske en termoshållare… ja, vintercykling är något speciellt! Salt, snömodd och kyla sliter hårt på materialet och det gäller att ta hand om sin kära. Därför tänkte vi utnyttja Shimanoexperten för att fråga hur man bäst sköter om cykeln såhär i vintertider.

Med ordning och reda är det roligare att meka! Foto: Jesper Andersson
Med ordning och reda är det roligare att meka! Foto: Jesper Andersson

Rengöring
Det första och sannolikt viktigaste vi ska kika på är rengöring. Om du lägger några minuter på rengöring efter varje cykeltur kommer din cykel hålla längre och framför allt fungera bättre än om du bara ställer in den. Det låter ju självklart men vi vet att det står en hel del skitiga cyklar i garagen!

Spola av med vanlig vattenslang, undvik högtryckstvätten då den lätt kan skada bland annat lagren. Använd en borste för drivlinan och en annan, alternativt en svamp, för de övriga delarna. Borsta av kedjan, är den riktigt oljig och svart bör du göra rent den med någon typ av avfettning, är det bara smuts och vägsalt funkar det med någon typ av rengöringsmedel för cykeltvätt.

Tvätta av hela cykeln och spola så att du får bort allt vägsalt. Ta in cykeln, har du en kompressor kan du blåsa rent skruvar, drivlina, reglage och så vidare, annars går det lika bra med en trasa. Det sista du gör är att ge den någon minuts kärlek med ”smörjkannan”. Läs vidare under Kedja och Vajrar! Allt som allt tar det inte mer än fem minuter!

Läs mer: Så tvättar du din cykel utan vattenslang!

Lite olja på bussningarna då och då är inte fel.
Lite olja på bussningarna då och då är inte fel.

Framgaffel och dämpare
När det blir kallt förändras viskositeten på oljan i dämparna om sådana finns på din vintercykel. De går från lättflytande till mer trögflytande och de kommer inte fungera som önskat. Många väljer att köra med stel gaffel under vintern och då menar vi inte stel till följd av att oljan blivit trögflytande utan en framgaffel helt utan dämpning.

Annons

Tipset är ändå att under de kallaste perioderna att ha alla lock-outer i öppet läge för att skydda packningar och ventiler med mera i gaffeln. När du kommer hem och har tvättat av cykeln kan du alltid lägga på lite olja på gaffelbenen. Låt det rinna ner någon droppe på de övre bussningarna.

Byt bromsbeläggen innan de är slut, annars är det lätt hänt att skivan eller till och med oket kan ta skada.
Byt bromsbeläggen innan de är slut, annars är det lätt hänt att skivan eller till och med oket kan ta skada.

Bromsar
Full fart hela tiden? Tyvärr är bromsarna lite känsliga för kyla och snömodd. Här fungerar skivbromsar nästan alltid bättre än fälgbromsar. Kör man genom snö krävs det inte ett överdrivet snödjup för att fälgarna ska täckas, däremot kommer du ha andra problem om det skulle vara så mycket snö att skivan blir direkt utsatt. Självklart kan det stänka eller blåsa upp snö på skivbromsar också men de brukar även klara sig bättre trots att de blir snöiga. Se till att alltid ha fräscha bromsklossar under vintern.

De flesta tillverkarna har lite olika bromsbeläggstyper, Mattias förklarar att de Shimano kallar för ‘risin’ framför allt har fördelen av att vara tysta, något som uppskattas i pendlings­cyklingen. Metallbeläggen har andra fördelar som kanske är värdefullare under vintern. De är betydligt tåligare när det kommer till slitage, även under skitiga förhållanden bromsar de bra, men kan då ge ifrån sig ett och annat gnissel eller glädjetjut.

För att få ut maximal bromskraft bör du också se till att hålla skivorna rena. Har du någon typ av bromsrengöring kan du spraya en trasa och torka av skivorna med den. Även om det inte syns har skivorna ofta ett tunt lager smuts, salt eller andra föroreningar på sig, ett lager som knappast gör att bromsarna tar bättre. Släng också ett snabbt öga på reglagen så att de sitter så att du använder bromshandtagets fulla hävarm, oftast kan man behöva flytta in dem några millimeter.

Mattias-Skägget-Göransson2
Vajern ska glida lätt i sina höljen, håll rent och smörj! Foto: Jesper Andersson

Drivlina
Vi blir lite nyfikna på hur elektroniska växlar fungerar i vinterväglag och enligt Skägget fungerar de suveränt, inga vajrar som rostar och kärvar plus att så länge växelförarna inte är täckta med is är det inga problem för servomotorn att flytta växeln även om den är snöig och kall. Dock håller inte batteriet riktigt lika länge och kör man med elektroniska växlar under vintern får man kanske ladda något oftare än under sommarhalvåret.

I övrigt gäller det att hålla sin drivlina ren och välsmord för att uppnå bästa möjliga prestanda i vinterväglag. Växelförarna har flera rörliga leder, dessa mår inte dåligt av att få en droppe olja då och då. Undersök att rulltrissorna i bakväxeln inte är helt nedslitna, det kan resultera i en del tråkiga kedjehopp och onödigt rassel. Se också till att smörja vajrarna, rostiga vajerhöljen är sannolikt en av de största orsakerna till dåligt fungerande växlar, särskilt i vintertid!

Sätt upp cykeln i någon typ av hållare, växla till lättaste växeln baktill. När kedjan ligger på största drevet växlar du ner till tyngsta växeln utan att trampa, kedjan ska alltså ligga kvar på största drevet. Då kommer du att få ett stort slak på vajern och du kan lyfta ur höljena ur stoppen och på så sätt komma åt och smörja bättre. Använd en lättflytande olja, gärna teflonbaserad.

När du är klar hakar du tillbaka höljena, kollar så att de sitter som de ska och trampar sedan runt så sträcks vajern upp igen. Har du problem med att växlarna går trögt kan du slänga ett öga på höljena så att de inte är skadade, går konstiga vägar eller har för tighta böjar.

Använd helst en flytande olja och smörj kedjan omsorgsfullt så kommer den kunna glädja dig många timmar!
Använd helst en flytande olja och smörj kedjan omsorgsfullt så kommer den kunna glädja dig många timmar!

Kedjeskötsel
Även här är det rengöring och sedan smörja som gäller. Smörj helst med en kedjeolja i flytande och inte sprayform. Droppar man på oljan kommer den dit den ska, med spray är det lätt hänt att man får olja på bromsdelar såsom skiva eller fälg, även om du tycker att du siktar noga.

Droppa olja på varje länks ända och låt ligga på tills nästa pass, på så sätt kan den få en chans att krypa ner och gosa till sig i kedjan. Torka av kedjan precis innan du sticker ut på nästa pass. En överdrivet smord kedja drar snarare åt sig smuts än håller kedjan funktionell. Oljan du ser gör ingen större nytta, den kan såklart ge ett visst rostskydd men utsidan av varje länk behöver ju knappast smörjning.

Olika typer av oljor, viskositet
Vi var lite fundersamma över valet av olja för kedjan. Det finns ju en hel del olika typer, i stort kan man dela in det i flytande- och sprayform men sen finns det också vad som känns oändligt många inom dessa två kategorier. Det finns de som är märkta wet lube och de sitter verkligen kvar på kedjan. Men en nackdel är att lika väl som de biter fast i kedjan, lika väl fastnar smutsen på dem. Mattias föreslår att man kanske bör välja en mer lättflytande, teflonbaserad olja och istället lätt kunna torka av och smörja kedjan något oftare.

Om du håller din cykel ren och välsmord kommer vintercyklingen bli avsevärt roligare! Att stå med en dåligt fungerande cykel när mörkret och kylan redan försöker sänka dig är inget vidare. Vi vill tacka Mattias Skägget Göransson för denna värdefulla kunskap och undertecknad kan bara tipsa om att gå fram och snacka med honom om du ser honom i en mässmonter i framtiden, han är helt ofarlig!

Artikeln publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus 1-2016.

Jesper Andersson
Jesper ”Jeppman” Andersson är en elitsatsande cyklist tävlandes för Cykelhuset i Upplands Väsby med Knivsta CK som klubbtillhörighet. Helst av allt susar fram i full fart på sin mountainbike. Han är en idéspruta utan dess like och kombinationen av för mycket energi och tokiga idéer gör att han har många järn i elden. När han inte cyklar spenderar han mycket tid med att nörda ner sig i diverse intressen så som fotografering, kaffe och gud vet vad!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.