Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Intervjuer

INFÖR SVENSKA CYKELMÄSSAN 15-17 MARS

VI PRATAR MED MÄSSANS NYA PROJEKTLEDARE PATRIK LÖWSTEDT

Patrik Löwstedt tillträdde som projektledare för Svenska Cykelmässan i september

NYA KRAV ATT LEVA UPP TILL

Den 15-17 mars är det dags för den tredje upplagan av Svenska Cykelmässan, som efter ett år i Stockholm nu är tillbaka i Göteborg på Svenska Mässan. Besökarna kan förvänta sig att få klämma på mängder av intressanta nya prylar, cyklar och tillbehör, men detta är långt ifrån det enda som står på dagordningen på en modern mässa som denna.  

”För 20 år sedan hade man kanske nöjt sig med att bara se till att boka in 80 utställare och sedan sagt att ’Nu kör vi!’”, säger Patrik. ” Men det finns ingen mässbesökare idag som kommer nöja sig med det, när det finns möjlighet att kliva in i ett cykelvaruhus när som helst, både fysiskt och digitalt. Därför är det viktigt för oss att göra ett bra total-event. Man måste få något extra, något som får en att känna att ’Det här var verkligen värt pengarna’.  Och då handlar det ju om att vi ska erbjuda bra aktiviteter, det ska vara spännande scenprogram, det ska vara shower, workshops, att man verkligen får något för de här kulorna som man slantar in. Det är det som vi satsar ännu tydligare på numera. Bland annat kommer vi ha en häftig MTB-show ett antal gånger om dagen med ramper där det görs volter och liknande. Vi gör också en stor satsning på att bygga ut prova på-området, med en mountainbikeslinga och en lite större slinga för racer och pendlarcyklar, så att man verkligen kan testa cyklar, inte bara se dem. Sedan kommer vi fortsätta utveckla workshopdelen, och självfallet jobbar vi hårt med att göra ett riktigt bra scenprogram, med den traditionella Cykelriksdagen som kommer genomföras på fredagen, och sedan en massa andra spännande inslag. Vi har också instiftat ett stipendium tillsammans med Emma Johansson, där vi vill premiera bra insatser ute bland cykelklubbarna för barn och ungdomar, vilket delas ut under mässan”, förklarar Patrik.

VÄL I FAS

Sedan är det naturligtvis också oerhört viktigt att det faktiskt finns ett brett utbud av intressanta produkter på plats, annars blir det inte mycket till mässa! Och även på denna punkten är Patrik nöjd med utvecklingen.

”Det rullar på jättebra, vi ligger bra i fas i jämförelse med tidigare år. Vi har de flesta stora aktörerna på plats, med några få undantag. Idag är vi uppe i 65-70 företag, och jag tror vi kommer landa på ett 20-tal till. Många mindre företag fattar sina beslut lite senare, och vi har ett gäng sådana som vi hoppas få med här på sluttampen, som funderar över om de har råd och exakt vad de ska göra. Men det känns bra gör det!”, berättar han.

När det gäller trender är det svårt att sia om exakt vad vi kommer att få se på mässan, för ingen vet idag mer än vad just de själva ska göra på mässan. Trenderna kommer ju och går på de flesta cykelmässor, och ena året kan hela mässgolvet vara fyllt av fatbikes, för att nästa år ersättas av elcyklar eller nedsmutsade bikepacking-riggar. Att elcykelpremien nu är borta tror Patrik kan få en viss effekt på elcyklarnas närvaro, men han ser också att elcykelmarknadens mognad kommer få effekt även på mässan.

”Den känsla jag har – även om jag såklart inte är en siare – är att elcyklar för gemene man idag inte längre är något som automatiskt får dem att ropa ’Wow!’, utan nu vet alla vad det är och hur de fungerar. Så själva boomen kanske klingar av en aning, i och med att vi blivit vana vid det och att premien försvinner. Men det som är roligt och annorlunda mot i början av utvecklingen är ju att elassistansen sprider sig starkt i olika cykelsegment, inte bara bland pendlarcyklar och standardcyklar, så att det blir mer och mer utbrett inom MTB exempelvis”, förklarar Patrik.

EN VIKTIG MÖTESPLATS

När Cykelsverige samlas under samma enorma tak är det en förhållandevis spretig skara, med olika förhållande till cykel. Inte som i vanliga fall, där vårt moderna samhälle har en tendens att placera varje individ i en liten bubbla tillsammans med ganska likartade individer. Därför ser Patrik ett stort värde i en mässa som denna, där Cykelsverige verkligen kan mötas öga mot öga, oavsett om man tycker att man ägnar sig åt sport eller transport.

”Det här är ju ett årligt återkommande arrangemang där alla som är involverade i cykel kommer träffas, oavsett om de är branschaktörer, sådana som jobbar mot myndigheter och är intresserade av bra infrastruktur, tävlingscyklister och cykelförbund som kommer att finnas på plats och vara delaktiga i olika programpunkter, cykeldestinationer, och så vidare och så vidare. Så jag vill påstå att det är här som flest som har något med cyklingen i Sverige kan mötas. Det finns ju många event runt om i Cykelsverige, framförallt under sommaren, men detta är som ett samlande arrangemang inför säsongen, och det tror jag verkligen det finns ett stort behov av”, menar han.

SER INGET SLUT

Annons

Internationellt har det trots detta funnits ett antal mässor som haft svåra tider, och en och annan har till och med menat att mässornas tid är förbi. Det tror inte Patrik, han ser mer utvecklingen som en möjlighet.

”Jag tror att människan alltid har haft och alltid kommer ha ett behov av att mötas ansikte mot ansikte, och även om vi lever i en allt mer digitaliserad värld så tror jag inte det fysiska mötet spelat ut sin roll. Snarare kan vi utnyttja det till att utveckla mötesplatsen som mässan är, så att det blir bättre för både våra utställare och besökare. Men vi är såklart ödmjuka och tar inget för givet, utan vi inser att vi måste fortsätta jobba hårt med vad vi erbjuder, eftersom det finns andra krav än tidigare.

Den 15:e mars får vi se vad resultatet av han och många andras hårda arbete blivit, när portarna slår upp och den tredje Svenska Cykelmässan drar igång. Det ser vi mycket fram emot! En enskild programpunkt som sticker ut lite extra har Patrik ganska svårt att välja ut, men valet faller till slut på en äventyrlig berättelse:

”Jag är säker på att alla kommer att ha något de kan se fram ordentligt emot, oavsett vad man har för cykelintresse. Men just jag vill nog inte missa Fredrika Eks presentation ’The Bike Ramble’, som hon utvecklat sedan förra året, och som göteborgarna nu får möjlighet att uppleva”, avslutar han.

 

 

 

 

 

 

1 kommentar

  1. Ju mer mässan kan riktas mot besökare som inte bara i huvudsak är intresserade av tävling och motionscykling så kommer det säkert att finnas en publik. Utmaningen ligger nog i att hitta ett tilltal även för andra besökare och deras upplevelser på vägen till jobbet eller på fritiden.

    Jag ansvarar för de minsta barnens aktiviteter på mässan i cykelfrämjandet monter och jag hoppas att vi skall locka till mer rörelse och cykling på fritiden. Jag ser ödmjukt fram emot alla era åsikter på mässan och helst om ni tar med er barnen till mässan. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.