Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

Hjultest: BONTRAGER AEOLUS XXX 4

BONTRAGER AEOLUS XXX 4

CIRKAPRIS: 23 000 KR

Vikt: 1400 gr

Fälgdimension: 47/27,5/21 mm (djup/ytterbredd/innerbredd)

Bontrager lanserade under säsongen som gick nya topphjul, och vi fick chansen att köra ett tag på de 47 mm djupa 4:orna (det finns också 2 och 6 med 28 resp. 60 mm djup). De presenterades med rejäla anspråk om att dels vara snabbare och ha bättre bromsverkan, men man lyfte också fram att de skulle vara stabilare än andra hjul i premiumsegmentet. I vindtunnel-materialet man presenterat hävdar Bontrager exempelvis att hjulen ska vara både snabbare och stabilare än jämförbara hjul från Zipp och Enve. Den aningen mer spetsiga formen än många andra moderna superhjul var inget vi förknippade med stabilitet, så vi var inte helt säkra på vad vi kunde förvänta oss inför premiärturen…

Laseretsad bromsyta fungerar bra, och laseretsade loggor är lätta.

SOM LÅGPROFILARE, FAST SNABBARE

När vi accelererade iväg första gången kände vi direkt att det var bra drag i hjulen, tack vare fin styvhet och en låg vikt för att vara kantrådshjul med halvhög profil. Inte som ett par snorlätta Lightweight-hjul eller något liknande, men markant bättre än undertecknads halvfina lågprofilare i sextusenkronorsklassen. Hjulen var skodda med Bontragers R4 320-däck som fysiskt mätte 26,5 mm, och det gjorde att också komforten också var väldigt fin, med en tydlig ”mockasin-känsla”.

Väl ute på de öppna fälten där vinden låg på lite mer var det inget snack om att Bontrager verkligen lyckats med att få hjulen stabila i sidvinden. Framförallt fanns det inte ett spår av de där obehagliga knyckarna som vissa hjul plågas av i sidvind, som är det verkligt otrevliga inslaget. Överlag kändes det ganska mycket som att köra omkring med ett par finare lågprofilare, men med den där hjälpsamma aero-handen på axeln som liksom tycks skjuta på lite extra när man frihjular utför.

BROMSA DÅ!?

Bontrager har en laseretsad bromsyta, som har en ganska anspåkslös struktur. Den är dock väldigt effektiv, för bromsarna tar jämt och fint utan någon som helst fördröjning även i regnet (vilket i verkligen fick vänta på för att kunna testa!) Det är inte några monsterkrafter i inbromsningarna, men man har bra modulation, inget pulserande, och får inga obehagliga överraskningar.

Det medföljer två olika fälgband, ett vanligt och ett special för den som vill köra tubeless.

En fin grej med hjul som dessa är att man kan kombinera topp-aerodynamik med komfort, eftersom fälgen mäter 27,5 mm utvändigt. Det har varit känt länge att fälgen måste ha en bredd på minst 105 procent av däcket om aerodynamiken inte ska bli lidande, och med Bontragerdäcket som satt på får man alltså en klockren kombo av superfart och komfort.

Det finns faktiskt inget i dessa hjulens uppträdande som vi inte gillar, och till och med snabbkopplingarna är superhärliga att använda. Men, hjulen är runt tio tusen kronor dyrare än exempelvis Bontrager Aeolus Pro 5, vilket är mycket pengar om man inte är John Degenkolb – som troligen inte behöver fundera över priset på hjulen. Det är också lite läskigt att investera i proffshjul för fälgbroms just nu, eftersom deras andrahandsvärde mycket väl kan sjunka ganska chockartat efter att skivbroms till slut blev lagligt också på svenska tävlingar. Så det är med andra ord riktiga superhjul, men det kostar att ligga på topp.

 

PLUS

Känns som ett par snabba lågprofilare med fin bromsverkan, fast de har 47 mm profil och enligt Bontragers siffror skär vinden ungefär lika bra som ett ännu djupare Zipphjul.

MINUS

Mycket pengar för hjul, och andrahandsvärdet kan mycket väl dyka.

KÖP OM

Du är inte rädd för att betala om du får grejer som kan utmana om att vara det bästa som finns, och supersnabbhjul som ändå inte känns obehagliga i vindbyar står högt upp bland dina prioriteringar.

Annons
Aerodynamiken handlar inte bara om fälgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Notis: Ny POC-hjälm – lätt, luftig och aero

Close