Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

Hjälmtest: SPECIALIZED S-WORKS EVADE II

SPECIALIZED S-WORKS EVADE II                                CIRKAPRIS 2600 KR

Foto: Jesper Andersson

Om sanningen ska fram funderar undertecknad inför ett hjälmköp inte alltför mycket över vilken som kan tänkas vara den allra säkraste hjälmen, utan istället är det vikt, utseende, komfort, ventilation och numera också aerodynamik som verkligen lockar till köp. Det sistnämnda har klättrat som en raket på prioriteringslistan de senaste åren, men ofta har det kommit till priset av väldigt dålig ventilation. Just detta har enligt Specialized varit ett av de viktigaste sakerna att lösa under utvecklingen av den nya Evade-versionen, såklart utan att kasta ut säkerheten med badvattnet. Men har de lyckats tillräckligt bra för att det ska kännas motiverat med 2600 kronor, för det som belackarna skulle kalla en ”upphaussad frigolitbit med plastskal”?

VINDDRAGIGT

Undertecknad tog test-uppgiften på största allvar, och beväpnade sig med ett nyrakat och extra känsligt huvud samt två olika referenshjälmar med erkänt bra ventilation. När man då sätter av nedför en backe är det väldigt tydligt hur luften liksom sugs in i Evaden, sköljer över huvudet längs kanalerna, och sedan strömmar ut genom de stora portarna där bak. Väldigt imponerande med tanke på hur mycket mindre ”öppen” hjälmen ser ut än de konventionella refenshjälmarna vi också körde! Det är svårt att sätta ett exakt värde på avkylningen, men luft strömmar i alla fall över hela hjässan på ett mycket imponerande sätt.

När det gäller känslan i övrigt så är hjälmen först och främst oväntat lätt på huvudet, och vår medium-hjälm klockar in på 238 g på brevvågen – en suverän siffra för en aerohjälm. Den är också mycket bekväm, även om huvudform såklart påverkar. Det är extremt lätt att ta på och av den med bara en hand tack vare ett magnetspänne till remmarna, men man kan inte justera remmarna i förhållande till öronen viket vissa nog kan sakna. Remmarna hade också en liten tendens att glida i spännet och bli lösare i slutet av rundan, men det var ett minimalt problem.

AERODYNAMIKEN DÅ?

Ja en aerohjälms huvuduppgift är ju att vara aerodynamisk, och Specialized själva säger att den ska vara den snabbaste aerohjälmen enligt deras egen vindtunnel. Det går dessvärre inte för oss att säga något om, men eftersom de faktiskt till skillnad från i princip alla andra ändå har en vindtunnel, så kan vi nog förutsätta att den lär vara ganska rejält hal.

I vårt tycke är detta totalt sett en extremt bra hjälm, som är aero, bekväm, lätt och väldigt väl ventilerad, allt på samma gång. Inte billig, men en bra investering sett till hur stor betydelse för luftmotståndet en bra hjälm faktiskt har. Om vi ska avsluta där vi började – med säkerheten – så bär hjälmen faktiskt också där på utveckling mot tidigare. Den har inte MIPS som vissa konkurrenter, men den är gjord av material som har olika egenskaper beroende på var på hjälmen det sitter. Detta är en av anledningarna till att man kunnat banta den utan att tappa säkerhet.

PLUS

Annons

Utmärkt ventilation, lätt, bekväm, känns förfinad, aero – på samma gång.

MINUS

Remmarna har begränsad justering och glider upp. Våra solbrillor vill heller inte sitta så bra i ventilationshålen, där de brukar få vila annars.

SLUTOMDÖME: EN AEROHJÄLM MED SUVERÄN VENTILATION OCH IMPONERANDE VIKT

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
VM-truppen i Trial gör upp om SM-guld under Vättern Bike Games i helgen

Close