Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Mektips

Guide till: BYTA VEVLAGER MED PRESS FIT

I synnerhet med BB86 (och BB92) eller PF30 tar vi inte bort vevlagret om vi inte har för avsikt att byta ut det, för hylsan som ofta är i plast på de lagren kommer troligen bli förstörd av att demonteras. Med exempelvis BB30 (som vi ser på bilderna) kan det ju om man har otur uppstå knakande, och då kanske vi däremot demonterar bara för att åtgärda knaket.

 

1

1. Det första steget är att montera av själva vevpartiet, och om det är ett Shimano-vevparti gör vi precis som i den ­föregående mek­guiden, eftersom själva veven då är densamma som med ­utanpåliggande lager. På bilderna är det ett BB30-vevparti, och det liknar många andra system som är i bruk. Vi lossar helt enkelt vänster vevarm genom att lossa den inre skruven på vänster vevarm, och ofta är det en 8 eller 10 mm insex som krävs. När vi lossar den följer vevarmen med, och lossnar från axeln. Sedan knackar vi försiktigt igenom axeln genom vevpartiet, så att vi får bort hela vevpartiet.

 

2

2a

2. Har du exempelvis ett BB86-vevlager som du har för avsikt att byta ut behöver du inget specialverktyg för att demontera själva lagret, utan det räcker med exempelvis en lämplig rörbit och en hammare. Om du exempelvis däremot har BB30 och har för avsikt att montera tillbaka lagret igen, kan det däremot vara bra att ha ett riktigt verktyg i stil med Park Tool BBT-39, viket syns på ena bilden.

Oavsett vilket så trär du rörbiten eller verktyget genom vevhuset, och knackar ut lagret på motstående sida. Om du inte har ett verktyg som ger jämnt tryck på båda sidor av lagret får du knacka lite uppe först och sedan lite nere, så att det inte fastnar på snedden. Knacka därefter ur det andra lagret från andra sidan. Sedan rengör vi noggrant i vevlagerhuset, där det ofta samlas snusk.

 

3

Annons

3. Nu är det dags att montera de nya vevlagren, och om det är metall mot metall som med BB30 lägger vi dit ett lager fett. Sedan ska lagren pressas i, och det bästa är om man har ett verktyg i stil med Parktool HHP-2, vilket syns på bilden. Annars kan man också tillverka en egen press med en gängstång, muttrar och några lagom stora brickor. Det gäller bara att den är tillräckligt stabil för att lagren ska gå i rakt, och att den håller sig centrerad över lagret genom att man exempelvis också har mindre brickor som går inuti själva lagret.

Kolla markeringarna för höger och vänster om det finns sådana, och pressa lugnt och fint tills dess att lagren har satt sig i ramen till fullo. Under tiden kollar du noga så att lagren inte börjar gå snett.

 

4

4. Lägg på ordentligt med fett på vevaxeln, se till att brickor och liknande är på rätt plats, och tryck tillbaka vevpartiet genom vevlagren. Med BB30 kan man behöva knacka dit det, och då sätter man lite skyddande tejp på vevarmen innan man använder en mjuk hammare. Ett vanligt Shimano-vevparti exempelvis ska vanligtvis bara gå att trycka dit med handen.

Placera vänster vevarm på axeln, och dra fast den med angivet moment. 20 kilos tyngd med 20 cm hävstång ger ungefär 40 Nm, som referens. Med Shimano gör vi istället som i föregående mektips, eftersom vevarmarna är samma som utanpåliggande lager.

 

 

5. Kolla att lagret snurrar jämnt och fint utan glapp innan du lägger tillbaka kedjan och provkör.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.