Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterPrylar

Gravelbiketest: Nr 3 – SPECIALIZED SEQUOIA ELITE

SPECIALIZED SEQUOIA ELITE – TOURING-GRAVEL-RACER MED STIL

Cirkapris: 21 999 kr

Hjärnan bakom Specialized Sequoia heter Erik Nohlin. Om du då läste det förrförra numret av Svenska Cycling Plus så har du säkert insett att han är en cyklist som vet ett och annat om att ge sig ut på äventyr med cykel. Han vet vad som egentligen fungerar när man sätter på ett par väskor på cykeln och ger sig ut för att avverka ett par hundra mil. Sequioa är med andra ord en cykel med många smarta lösningar för att man inte ska bli stående ute på vägarna, och den är inte en gravelbike i ordets vanliga bemärkelse. Är det rent grusvägsrally man är ute efter har Specialized sin Diverge i pole posistion, men Sequoian fyller behovet för dem som vill kunna köra touring på blandat underlag, men också vill kunna sticka ut och sprätta lite på grus eller asfalt däremellan. Men då är frågan, hur står den sig i det här testet, när den fått lämna sina packväskor hemma i Californien?

Slanka stålrör prydda av texten ” A thousand decisions properly made”.

VÄRDIG OCH TÅLIG

Det finns mycket värdighet och elegans i vår Sequoia Elite. Alltifrån de trådsmala och formade sadelstagen i finstål, till hur den rullar fram längs de småländska grusvägarna utan att darra på manchetten. Den inger en slags trygghet, och liksom sveper genom kurvorna på ett fint och kontrollerat sätt, samtidigt som man inte tvekar för att dundra in på en stig med den. Det är inte racing och grussprätt på riktigt samma sätt som med exempelvis Treken, men det rullar på i fin fart och det är ett väldigt bra uppträdande för långa dagar i sadeln.

Ganska snart märkte vi däremot att en hel del av uppträdandet handlade om de speciella hjulen och däcken, och att cykeln fick ganska annorlunda känsla när man exempelvis satte på Meridans hjulkombo istället. De 39 mm breda Sawtooth-däcken har fin volym som ger en bra kontaktyta mot marken, och de tillför en hel del komfort, samtidigt som mönstret är så pass nedtonat att de ändå rullar väldigt bra på alla underlag. Det stärker verkligen vår uppfattning att kontaktyta trumfar mönster när det gäller grusväg, och på en touringhoj som denna känns de klockrena.

Själva hjulen är också de väldigt breda (25 mm innerbredd) och ger ett nästan okrossbart intryck, helt i linje med touringäventyr. Men, de kompletta hjulen väger nästan 8 hekto mer än Meridans diton, även om en del sitter i den större kassetten från SunRace. Den här roterande massan ger ett lite sävligare intryck när man gasar på, och det blir också en del gyroeffekt som ansvarar för den här stabiliteten i cykeln som vi just beskrev. Med Meridans hjul monterade blir det mer fart i accelerationerna, och cykeln blir också smidigare och snabbare i manövrarna. Här känner vi också att Sequoia faktiskt skulle fungera alldeles utmärkt som cykelcross med lättare hjul monterade. För till skillnad från de andra gravelhojarna har den inte särskilt nedsänkt vevlager, utan kan trampas genom skråpartier på gräs utan att pedalerna slår i backen. Själva växelgruppen är också klockren för cross, och sittställningen fungerar fint även den.

Hover-styret är mycket trevligt, eftersom det ger en avslappnad sittställning i upptill och har 49 cm bredd i bocken för extra kontroll när man vill ha det.

ETT HJÄRTA AV STÅL

Mycket av budgeten på denna cykeln har naturligtvis gått till den häftiga stålramen, som har olika typer av rör beroende på ramstorlek för att inte bli över/underbyggd när man lämnar mittfåran. Stål är ju ett bra material till touring av flera anledningar, och denna har dessutom både moderna standarder och eleganta former. Den ger lite mer följsamhet där bak än konkurrenterna, men i fronten ger den kraftiga kolfibergaffeln å andra sidan en ganska hård känsla, om man tar bort däcken ur ekvationen. Ramvikten anges till 2,2 kilo, alltså cirka 3 hekto mer än Meridans ram, medan kolfibergaffelns vikt är likvärdig, på runt fem hekto. Men ramvvikt är inget man märker av när man kör snabbtouring, cykelns huvudsakliga arena, och det går inte att jämföra med roterande massa.

På cykeln får man en förhållandevis upprätt sittställning i jämförelse med en landsvägscykel, men här har Specialized gjort en listig grej. Höjden sitter nämligen delvis i själva styret, så den som vill komma ner lite extra kan helt enkelt bara byta styre till ett mer klassiskt. Kanon om du frågor oss!

Annons

SRAM Apex med singelklinga andas lite mer upptäcktsfärd i vildmarken än en klassisk Shimano-grupp, inte minst för att utväxlingen verkligen är anpassad för att man ska ta sig uppför backar med packning. Nackdelen med detta är att om man ligger i en ländsvägsklunga så får man trampa på ganska bra när det börjar luta nedför, med 38/11t som tyngsta växel.

Totalt sett är Sequoia Elite en cykel som känns väldigt genomtänkt och fin sett till användningsområdet, och vi känner oss ganska sugna på att fylla en väska och dra iväg på den. Sedan är hjulkombon lite för tung för att den ska kunna matcha mer renodlade gravelbikes i grusvägssprättande utan packning, men det kan nog målgruppen leva med.

Sadeln och styret är klädda i ett snyggt lager kanvas, som känns långt ifrån bräckligt.

 

PLUS

Genomtänkt och härlig cykel för att ge sig ut på upptäcktsfärd och samla mil, med eller utan packning.

MINUS

Väl krallig hjulkombo för den som vill gasa och jaga grusvägs-KOM, som ger en hög totalvikt sett till priset.

KÖP OM

Du vill ha en stålhoj som är redo för lite touring någon gång emellanåt, och du är inte så lockad av rent grusvägsrally.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Nya cykeldatorer från Garmin

Close