Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterPrylar

Gravelbiketest: Nr 1 – TREK CHECKPOINT ALR 4

Vi har testat tre stycken grusvägscyklar i trakterna runt 20 tusen kronor. En Trek Checkpoint, en Merida Silex och en Specialized Sequoia. Först ut har vi….

TREK CHECKPOINT ALR 4 – DET GÅR LÄTT ATT RITA STARTLINJER I LÖSGRUS

Cirkapris: 16 999 kr

Treks första gravelhoj var grusvägsmodellen av deras komfortracer Domane. En sådan hoj provkörde undertecknad för något år sedan, och den visade sig snabbt vara oerhört rolig och fin att gasa omkring i gruset med, men den hade ett problem. Däckutrymmet var nämligen begränsat, så när man i år lanserade Checkpoint var ett rejält däcksutrymme högt prioriterat. Nu ska man istället få dit 45 mm sulor om man vill, även om Kenda-däcken som sitter på nöjer sig med att svälla ut till 36. Så, hur har man då lyckats med resten av grus-ekvationen?

RALLY

Dropouts där man kan justera kedjestagslängden mellan 425 och 440 mm, för att köra singlespeed, öka stabiliteten eller få i aningen bredare däck.

Det tar inte många tramptag in på gruset innan man förstår att Trek behållit mycket av den livliga grusrally-känslan från Domane Gravel, utan att cykeln för den sakens skull känns nervös av sig. Men Checkpoint kastar sig ivrigt in i kurvorna så att gruset yr, samtidigt som det låga vevlagret gör att man känner sig välplanterad och trygg och inte drömmer om att pilla på bromsarna. Checkpoint är utan tvekan den stora grusvägsracern i vår test-trio, med en lite mer aggressiv sittställning än konkurrenterna, lite smidigare uppträdande, och en allmän känsla av att man gärna vill sprätta och gasa med den så fort det finns lite luriga kurvor att riskera sitt skin i. En av hemligheterna bakom att cykeln just svänger lite mer angeläget än exempelvis Treks egna crosshojar är att gaffeln har mer offset, precis som Domane-modellen har. Vi tycker att det resulterar i jättefina och välbalanserade köregenskaper, och det är inte varje dag man känner att man vill gasa innan en gruskurva, istället för att sakta ner.

Checkpointen svarar dock inte riktigt lika bra som Meridan när man stampar till med lite vällagrat eftertryck på pedalerna, men där skyller vi till stor del på att den har icke-vikbara däck som väger bortåt två hekto mer per styck än Meridan. Dessa segar ner ekipaget en aning just i accellerationerna, men i övrigt både rullar och biter däcken på ett bra sätt. I specifikationen står det att cykeln ska vara utrustad med lättare vikbara Schwalbe-däck, och dessa kommer vara standard på cykeln när tillgången av dem är på banan igen. Varken Kenda- eller Schwalbe-däcken marknadsförs dock som tubeless-kompatibla, men har man lite tur kan det ändå funka med Schwalbe-däcken, enligt vår erfarenhet.

SINGLESPEED KANSKE?

Vår Checkpoint har en aluram med anggiven vikt på 1570 gram, tillsammans med en kolfibergaffel med alu-styrrör. Det som sticker ut mest är nog dropoutsen bak, där man kan ändra kedjestagslängden mellan 425 och 440 mm. Flytta bak kan man göra om man vill ha utrymme kring ett extra stort däck, vill köra singlespeed, eller om man helt enkelt vill ha lite extra stabilitet i uppträdandet. Utöver det har ram och gaffel en massa skruvhål för att fästa sådant som man kan vilja ha för att äventyra eller pendla, och en fin intern vajerdragning genom diagonalröret. En petitess kring just vajerdragningen är att när vi tog bort spacers under stammen hade vi behövt korta ner vajrar och bakbromsslang för att slippa att dessa tog i knäna vid stående cykling.

PREMIÄRVÄXLINGAR

Hydrauliska Tiagra har vi inte sett så mycket av sedan lanseringen, men den sköter sig fint. Framförallt känns det mycket mer underhållsfritt än vanliga 105-reglage med mekanisk skivbroms, vilket vi sett en hel del av.

Detta är första gången vi får stifta bekantskap med den hydrauliska Tiagragruppen, och den skötte sig fint testet igenom. I och med att 105 uppdaterats är det dock helt klart en skillnad i ergonomi och hur distinkt reglaget känns, där 105 känns lite ädlare. Men det är ändå ingen tvekan om att Tiagra numera har funktion som duger även åt seriösa cyklister. Det är ju fortfarande 10-delat dock, alltså ett minus om man tycker det är viktigt att vara kompatibel med finare Shimano-grupper.

Annons

Cykeln vi testat är en damspecifik modell av Checkpoint, vilket framförallt betyder att sadel och styre skiljer mot modellen som bara heter ALR 4. Styret är 40 cm på denna modellen, och för vår del känns det faktiskt inte helt självklart att ett smalt styre är bra även om man skulle ha smalare axlar. När man lämnar asfalten känns det ju som att kontroll blir det viktigaste, och enligt vår erfarenhet blir kontrollen bäst med ett styre som är lite bredare än man normalt sett kör på när det är landsväg det handlar om.

PLUS

Väldigt rolig och fin grusvägsracer, som också funkar finfint som vanlig racer.

MINUS

Konkurrenten från Merida kostar lika mycket, men har finare komponenter.

KÖP OM

Det saknas inte skruvhål…

Du vill ha en cykel som känns som en snabb och rolig racercykel, fast för grusvägar.  trek

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Stockholmare lär sig cykla genom Cykelfrämjandets nybörjarkurser

Close