Svenska Cycling Plus
Annons
Annons

ETT ELCHOCKAT XC-SVETTOS ERFARENHETER AV TREK POWERFLY LT 9 PLUS

Vi testar eMTB i de småländska skogarna, och får oss en tankeställare

ALLMÄNNA E-FUNDERINGAR

Undertecknad har tidigare ofta funderat över varför alla eMTB:s tvunget ska vara så köttiga, ibland nästan som en slags korsningar mellan pansarvagnar och All Mountain-hojar. Blicken har förgäves letat efter nätta och lätta elhojar, kanske till och med en rapp XC-hardtail med lite elsprätt i pedalerna? Efter ett par veckor i sällskap med Powerfly är dessa tankar som bortblåsta, och frågan vi ställer oss är snarare varför man skulle vilja ha en eMTB som inte var köttig och kapabel?

När det går undan som tusan på brötig stig trots att man inte tar i allt vad man kan vill man definitivt ha dämpning och komponenter som kan svälja allt stöket

Skälen till kovändningen är flera, men framförallt handlar det om att 250 Watts effekt och 75 Nm vridmoment är en väldig massa klös, som gör att det går väldigt snabbt genom skogen. Eller rättare sagt, det går väldigt snabbt på de sträckor där man normalt sett skulle kört långsammare än 25 km/h, gränsen där man slutar få hjälp av motorn. Framförallt om man är en lite spinkigare cyklist, där 250 watt är en relativt sett större del av den effekt man själv kan putta ner i pedalerna. Det finns en rejält teknisk och brötig naturstig här i staden, där rekordet på Strava är strax under 13 minuter. Powerfly blåste igenom stigen på under 12 med en snittpuls på under 140 hos föraren, naturligtvis utan att låta det hamna på Strava. Men poängen är att när det går undan som tusan på brötig stig trots att man inte tar i allt vad man kan så vill man definitivt ha dämpning och komponenter som kan svälja allt stöket. Kör man riktigt teknisk stig är det nästan som att köra downhill på platten, om man har motorn i ett av de lite krämigare lägena. Hade man haft stel bakände, smala däck och 100 mm dämpning där fram, då hade man troligen knappt kunnat trampa innan det gått för fort för att man skulle kunna behålla kontrollen. Med Powerfly LT med kraftiga plusdäck och 160/150 mm dämpning har man massor av kontroll, och kan plöja fram överjordiskt snabbt längs stigarna, utan att behöva hålla igen annat än i riktigt knixiga kurvor. Varför skulle man vilja ägna hela rundan åt att hålla igen, det låter ju inte hälften så kul?

Ett annat svenskt användningsområde för själva elen i en eMTB gör det här med köttigheten ännu mer nödvändigt, och det är när man låter elmotorn vikariera för en lift. Här i staden finns det också ett antal olika byggda Enduro-sträckor, som vardera tar runt en minut att blåsa ner igenom. Har man en cykel som verkligen lämpar sig för att just blåsa ner orkar man däremot inte ta sig upp igen hur många gånger som helst, utan att det suger musten ur en ganska rejält. Med en cykel som Powerfly kan man köra full fart både upp och ner tills batteriet tar slut, och vid det laget är man garanterat ganska nöjd med de höjdmeter av utförsåkning man skrapat ihop.

Ett tredje skäl till att det numera ter sig självklart för undertecknad att man skulle välja en krallig eMTB är motorn och batteriet. Dessa väger en hel del, och det gör att det procentuellt inte blir så väldigt stor viktskillnad mellan exempelvis en e-Enduro och en e-Hardtail med 100 mm dämpning. Den sistnämnda väger troligen ändå över 20 kilo, mot 23,5 för en potent cykel som Powerfly LT 9. Samma sak gör också att det skulle kännas lite motigt att köpa de allra lyxigaste modellerna av en cykel som just Powerfly LT. 25 tusen extra på kolfiberram och svindyra växlar känns lite svettigt, när så mycket av vikten sitter i e-grejerna och man bara får ner den från 23,5 till 22,8.

Utifrån de här resonemangen borde Powerfly LT 9 alltså vara nästan den perfekta eMTB:n, mitt i sweet spoten? Tja, det är den frågan vi ska gå till botten med härnäst!

DAGS ATT SYNA SJÄLVA CYKELN!

Trek har presenterat en ny heldämpad Powerfly LT (long travel) tre år på raken, vilket skvallrar om hur snabbt utvecklingen går inom e-segmentet. Den allra tydligaste utvecklingen är att integrationen blivit bättre och bättre, och inför 2019 har man en fantastiskt läcker och praktisk lösning där batteriet är helt infällt från sidan i diagonalröret, och lätt att ta bort för laddning inomhus. Genom åren har den här LT-modellen också fått mer och mer tåliga komponenter, eftersom en cykel på dryga 23 kilo som ska köras fort utför får stå emot en hel del stryk minst sagt. Bland årets nyheter märks till exempel bromsar med fyrkolvsok på alla LT-modeller, och förstärkta 2.8-tums Bontrager XR4-däck. I samma anda sitter det en förstärkt Fox 36 mm-gaffel som nu har 160 istället för 150 mm slaglängd, och man har kvar sina breda Powerline-hjul som är klassade för att tåla downhill-åka. En komponentförändring av ett annat slag är att man släppt den 8-delade eMTB-gruppen SRAM EX1, och istället har 12-delade GX Eagle-växlar. Dock är det med NX-kassett som är extra tålig och ett reglage där man bara kan växla en växel i taget, vilket lämpar sig bättre med el. Komponentmässigt märker man verkligen att det hänt grejer de senaste åren, med en genomgående känsla av att grejerna ska hålla för all den misshandel som en cykel i stil med Powerfly LT får utstå.

Boschmotorn har en intern utväxling på 2,5, så 15t-drevet snurrar 2,5 gånger så fort som man trampar, och blir alltså som ett 37,5t-drev.

När det sedan gäller ramen är det ingen tvekan om att det är en Trek, med klassiska lösningar från Wisconsin både bak och fram. Till exempel har man sin ABP-länk vid baknavet som håller dämpningen aktiv trots att man bromsar, och rakt diagonalrör med Knock Block-styrlager som skydd mot roterande gaffelkronor. Man har även en Mino Link vid sadelstaget precis som de flesta andra Trekar, som sänker ned aktern och flackar ut fronten lite från de ursprungliga 66 graderna om man så önskar.

VÄLMODULERAD

Watten produceras precis som innan av en Bosch Performace CX, men den har fått en väldigt trevlig uppdatering inför det här året. Detta är det så kallade eMTB-läget, där den växlar mellan 300, 210 och 120 procents assistans på ett väldigt välmodulerat och intuitivt sätt. Vi provade de andra lägena (Turbo 300 %, Tour 120 % och Eco 50 %) en hel del, men så fort vi var inne i skogen landade vi alltid i eMTB-läget. Det kändes tillräckligt kraftigt när det behövdes kraft, men med tillräckligt mycket finlir när det var sådant som behövdes. Turbo-läget passar mest för den som vill åka uppför backar utan att bli trött, och Tour och Eco passade fint på platten men kändes lite tama i vissa lägen inne i skogen. EMTB-läget bjöd oss heller aldrig på den där obehagliga känslan när cykeln liksom tycks skena helt av sig själv i tangentens riktning, vilket vi varit med om på andra eMTB:s vid några tillfällen.

TRYGG

Powerfly LT är en cykel som ger väldigt mycket självförtroende, och det är av flera skäl. Dels har vi de maffiga däcken som känns klockrena på en sådan här cykel, och dels den välfungerande och följsamma dämpningen som Trek ofta ståtar med. Denna prioriterar följsamhet lite högre än motståndskraft mot trampgung, men det är definitivt en bra prioritering på en eMTB där trampandet står för en mindre del av effekten. Dessutom har man den avancerade RE:aktiv-dämparen som kan ge lite extra smart lågfartskompression om man vill, men i ärlighetens namn känns det som att man har mer nytta av detta på en vanlig stighoj.

Plusdäck med förstärkta sidoväggar och rejäla fälgar känns väldigt bra på en hoj som denna, där man vill ha mycket grepp och luftkammare som sväljer mycket.

Nästa sak som ger självförtroende är geometrin, med lång och trygg hjulbas och jättelånga kedjestag på 474 mm. Det sistnämnda är ju knappast något som är särskilt trendigt bland vanliga mountainbikes, men det funkar ändå klart bättre än vi hade väntat oss när man har e-kraften till hands. Utan elen inkopplad är det tungt att få framhjulet från backen och det kan kännas som att man styr framänden på cykeln medan bakänden bara åker med, men när bakhjulet sedan skjuter på lite extra hela tiden blir känslan definitivt mer välbalanserad. Längden där bak tar ifrån cykeln lite av hopp-och-lek-impulserna, också eftersom 70 mm styrstam är lite smålångt med dagens AM-måttstock, men i gengäld klättrar den helt magiskt bra utan risk att motorn skickar framhjulet i vädret när det lutar uppför. Tillsammans med det extra greppet från de kralliga däcken ställer cykeln upp ett slags uppförsbackarnas moment 22: om de lyckas besegra Powerfly är de inte backar längre, då är de väggar eller till och med överhäng!

Sammanfattningsvis gillar det här XC-svettot Powerfly LT 9 mycket mer än väntat! Den här typen av cykel känns efter e-upplevelserna klockren att elektrifiera, och Trek har verkligen hittat många bra lösningar för att få ut det mesta ur en eMTB. De långa kedjestagen gjorde inte slarvsylta av smidigheten som vi befarat, men även om de gör cykeln till en galen klättrare skulle vi nog ändå föredragit lite kortare diton totalt sett, för lekfullheten. Men Powerfly är definitivt en imponerande hoj, både vad gäller integration, specifikation och när man bränner genom skogen som en blixtladdad höststorm.

PLUS

En väldigt kapabel, välspecad och välintegrerad cykel, som klättrar uppför precis vad som helst.

MINUS

Ibland saknar man en lite lekfullhet och smidighet.

 

 

Annons

SPECIFIKATION

Pris 61 999 kr

Vikt: 23,5 kg

Ram: Alpha Platinum Aluminum, 150 mm slag, Boost148, Knock Block, RIB (Removable Integrated Battery)

Gaffel: Fox Performance 36 Float 160 mm Boost110, elcykeloptimerad

Bakdämpare: RockShox Deluxe RT3, RE:aktiv

Motor: Bosch Performance CX med Bosch Purion reglage

Batteri: Bosch PowerTube 500 Wh

Växlar: SRAM GX Eagle single click med NX kassett och kedja

Bromsar: Shimano Deore XT M8020 4-kolv

Hjul: Bontrager Powerline Comp 40

Däck: Bontrager XR4 Team Issue med Inner Strength-däcksidor, 27,5×2,80

Sadelstolpe: Bontrager Line 100, 125 eller 150 mm

Styrkombo: Bontrager alu 780/70 mm

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.