Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
MTB

Elektronisk dämpare hos bland annat LaPierre

e:i shock
Hjärnan i systemet är den lilla datorn som du placerar på styret och visar förutom information om dämparen även konventionell data som tid, hastighet, distans och kadens.

Franska cykeltillverkaren LaPierre verkar vara först i Sverige med att visa upp ett steg i utvecklingen av dämpare som känns som ganska enkel och självklar, men som vi fram tills nu ännu inte sett, i alla fall inte hos någon av de stora tillverkarna. Bland de märken som inte är så stora i Sverige har systemet även implementerats hos såväl Haibike som Ghost.

Det som det handlar om är en elektronisk styrning till bakdämparen. Alla som provat att köra fulldämpat känner till problemet. Dämpningen snor en hel del av kraften som vi trycker ner i pedalerna, men samtidigt är det ju fantastiskt bekvämt och förlåtande med en lagom mjuk bakdämpare. Olika lösningar på problemet har kommit fram, med låsknappar på styret, mer eller mindre svåråtkomliga lägesväljare till bakdämparen och Specialized Brainsystem, som känner av underlaget, och faktiskt fungerar riktigt bra. Men med systemet E:I Shock tar LaPierre det ett steg längre. Med hjälp av sensorer på framgaffeln och styret känner enheten av hur ojämnt underlaget är och i kombination med en kadenssensor som känner av ifall du trampar eller inte så ställer enheten blixtsnabbt om hårdheten på bakdämparen mellan de tre olika lägena. Ändringen från ett läge till ett annat tar 0,1 sekund, vilket är samma tid som det tar från att framhjulet stött emot hindret till bakhjulet gör det, om du håller 36 km/h. Justeringar kan göras upp till 30 gånger per minut, så du kan vara säker på att du alltid har rätt hårdhet i bakdämparen och kan fokusera på att välja rätt spår.

e:i shock
Sensorn ser ut precis som en klassisk hastighetsmätarsensor som du sitter fast runt gaffelbenet, men innehåller en accelerometer som känner av hur ojämnt underlaget är.

Hela systemet styrs av en liten dator som placeras på styret och ser ut ungefär som en ordinär cykeldator som visar tid, hastighet, kadens, distans osv, men också specialfunktioner som vilket läge dämparen är i och hur mycket batteri som finns kvar i systemet. En full laddning räcker för övrigt till ungefär 25 timmars cykling. Vill du inte överlämna ansvaret till tekniken går det med en enkel knapptryckning att låsa systemet till något av de tre lägena.

Annons
e:i shock
Själva dämparen har ett litet extra hus som innehåller det spännande. Det är här ventilerna som styrs av rörelsen i framgaffeln sitter.

Systemet kan enkelt sammanfattas enligt nedan:

  1. Du trampar och underlaget är jämnt = Dämparen låst.
  2. Du trampar och underlaget innehåller en del ojämnheter = Dämparen i läge medium.
  3. Du trampar och underlaget är mycket ojämnt = Dämparen fullt öppen.
  4. Du trampar inte alls = Dämparen är fullt öppen.

Hos LaPierre krävs det att du går upp på en cykel som kostar minst 35 000 kronor för att få tillgång till systemet och räkna med att du får betala cirka 5 000 kronor extra jämfört med en konventionell dämpare på samma cykel.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.