Eagle åt folket
Det är goda tider för den som har en rejäl kravprofil på sina växelkomponenter, där ingrediensernas i tur och ordning är: slippa framväxel, slippa tömma plånboken, samt slutligen få ett rejält växelomfång på 500 %. Nu har nämligen SRAM:s Eagle-teknik med monsterstora 12-delade 10-50-kassetter kommit ner på GX-nivå, vilket gör att priset för att få tillgång till tekniken blir betydligt mindre avskräckande för den stora massan. Komponenterna i GX-serien är såklart enklare på alla punkter i jämförelse med storasyskonen i Eagle-serien XO1 och XX1, men några av de mest tydliga skillnaderna är att vevpartiet är i aluminium istället för kolfiber, och att kassetten är avsevärt billigare tack vare en simplare tillverkningsteknik. Istället för att vara fräst ur ett stycke som på de finare grupperna består den av hopnitade drev som en mer traditionell kassett, vilket gör att riktpriset för just den komponenten hamnar på 200 Euro istället för knappt det dubbla för en XO1:a, eller mer än det dubbla för XX1. Riktpriset för hela gruppen är från cirka 500 Euro beroende på vevlagerstandard, vilket också är mindre än hälften av den billigaste av Eagle-syskonen.