DAMSTARTER I LÅNGLOPP – HUR HAR DET GÅTT?

MTB 19 Feb

Cykelvasan och flertalet av Långloppscupens arrangörer ville testa separata damstarter inför 2016 och så blev det. Några åkare hade sedan 2015 fört en dialog med arrangörerna och tryckt på att en separat damstart skulle göra tävlingen mer rättvis i både startmomentet och vid målgången. Själva loppet skulle också bli mer spännande att köra och följa, enligt åkarna. Två deltävlingar i cupen testade konceptet 2015 och till 2016 hakade ytterligare tre tävlingar på. Dessutom beslutade giganten i långloppssammanhang, Cykelvasan, att separera starterna.

Tävlingarna Lida Loop (bilden) och Långa Lugnet är de två långlopp i cupen som framgångsrikt kört separata damstarter i tre år. Foto: Lina Börjes
Tävlingarna Lida Loop (bilden) och Långa Lugnet är de två långlopp i cupen som framgångsrikt kört separata damstarter i tre år. Foto: Lina Börjes

Så blev det

För Cykelvasan blev konceptet lyckat och till 2017 års lopp beslutade man att släppa i väg damerna en timme innan övriga, mot 45 minuter före år 2016.

“Konceptet fungerade klockrent på Cykelvasan, man nådde alla de positiva fördelar som en separat damstart ska ge”, säger Lasse Strand, samordnare för Långloppscupen och tävlingsledare på Cykelvasan.

Det vill säga ett lopp där damklungorna inte blir ifatt åkta av herrarna förrän under loppets sista del, och att spurten i damernas tätklunga om de första placeringarna kan ske “ostört”.

Men för de tre loppen i Långloppscupen som testade damstarter för första gången 2016 gick det sämre och 2017 återgick man till gemensam start för alla. Enligt Lasse Strand beror det på hur startmomentet är upplagt. I de tävlingar där starten sker centralt och delar av trafikerade gator behöver stängas av har konceptet inte fungerat.

“Arrangörerna har försökt på olika sätt. Där man kunnat släppa iväg damerna 30-45 minuter innan övriga har det känts meningsfullt med separata starter, men den önskade effekten uppnås inte om starten bara kan ske tio minuter i förväg. Då kommer horden ifatt efter 15 minuter ändå, problemet har bara skjutits framåt”, säger Lasse Strand.

Cykelvasan- andra förutsättningar

Jämför man antalet anmälda damer i tävlingsklass i de två långlopp som kört separata damstarter i tre år är det en viss variation i antalet anmälda cyklister, men ingen tydlig ökning eller minskning. Cykelvasans damklass fick dock ett rejält uppsving i antalet deltagare. 29 damer gick i mål 2015, 46 stycken 2016.  2017 korsade 67 damer mållinjen.

“Vasaloppet har större dragningskraft än övriga långlopp och deltagarantalet ökar generellt år för år och det slår även positivt för damerna. Men den separata starten är också en stor del”, säger Lasse Strand.

Risk gå i från cupens format

När damerna fick egen start i vissa lopp började även herrveteranklasserna snegla mot konceptet. Förfrågan har kommit in om separata starter även där.

“Långloppscupens format är gemensam start för alla, det har vi varit tydliga med från början. I de fall starterna är separerade har det skett efter initiativ från åkare och enskilda arrangörer har hanterat förfrågan på olika sätt”, säger Lasse Strand.

Separata starter där det är möjligt, kan öka säkerheten. Lasse Strand beskriver att det alltid är en stor anspänning de första kilometrarna innan alla har positionerat sig.

“Starten är tuff för alla och vi jobbar kontinuerligt med säkerheten”, säger han.

Cykelvasan har lyckats med sitt utbildningspaket där deltagarna bland annat uppmanas cykla på höger sida, ropa och köra om på vänster sida. Enligt Lasse Strand har akuten i Mora blivit ett trevligare ställe under Cykelvasahelgen jämfört med de första åren loppet kördes.

“Kör man i kull i 40 kilometer i timmen gör man sig dels illa, dels ser man ganska slafsig ut. Det är ingen framgång i att visa upp cykelsporten på det sättet. Tack vare utbildningen får färre besöka akuten trots att det är fler deltagare”.

Text: Angelica Edvardsson

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.