Svenska Cycling Plus
HighlightsMTBPrylar

Cykeltest: TREK FUEL EX 7

Nyligen testade vi ett par olika stigcyklar av lite enklare slag, om man nu kan kalla något enkelt som har såpass mycket avancerad teknologi och kostar över 20 tusen. Men allt är som bekant relativt, och i jämförelse med sina syskon i samma serier tillhör dessa cyklarna de enklare.

Vår första cykel är Treks näst ­enklaste 29-tumsversion av Fuel EX, och då har vi lagt på fem tusen i pris gentemot en Merida One Twenty 9. 600 som vi också hade med i testet. Cykeln hade dock samma vikt, och komponenter som känns hyfsat likvärdiga totalt sett, så då uppstår ­naturligtvis frågan: ”Vad är det man betalar för?”.

Ram i framkant
Jo, Treken har en ganska avancerad ­aluminiumram som känns både påkostad och genomarbetad, med alla moderna ­standarder, Treks väldigt aktiva och ­följsamma APB-länkage, Knock Block som skyddar det raka och maffiga diagonalröret mot att gaffeln kan rotera runt, och en allmän ­känsla av både förfining och eftertanke. Den har också en geometri som är väldigt modern, och som gör den till en riktigt vass och rolig cykel när stigen lutar nedför. Trots att den ”bara” har 130 mm dämpning bak och fram skulle vi ha väldigt svårt att välja mellan Fuel EX och Gianten med 140/150 mm dämpning om vi skulle köra på tid nedför Åreskutan, för den är helt enkelt en väldigt kapabel stigcykel för att blåsa på ­utför bergssidor. Med korta ­kedjestag och fin balans är den också rolig och lekfull för att vara en 29-tums stighoj, och G2-geometrin där den flacka fronten kombinerats med en gaffel med lite mer offset gör att det går lått att kasta den in i tvära kurvor så att barren yr omkring en. Om man vill göra den ännu mer nedförs­kompetent kan man också vända på Mino Link-brickan i länkaget, så flackar man ut gaffelvinkeln ytterligare (från 67,7 grader).

När det bara ska trampas stig eller köras uppför sköter sig Fuel också fint, så det är definitivt ingen cykel för dem som bara vill köra fort när det går nedför. Däremot känns den mindre effektiv och rapp än Meridan, och den är inte lika vass i uppförsbackarna. Men, när det går nedför är den en vinnare, och en riktigt stigslaktare som kan slå rejält över sin viktklass.

 

”När det går nedför är den en vinnare, och en riktigt stigslaktare som kan slå rejält över sin viktklass.”

 

Krispigt
När det gäller komponenterna är detta den billigaste Fuelen som har en sänkbar sadelstolpe, och det gör automatiskt att det är den billigaste som vi skulle överväga att köpa. Bontrager-stolpen på Fuel EX var också den av de som ingick i testet som vi tyckte var allra mest intuitiv och smidig att få rätt i stridens hetta. Hållbarheten kan vi inte uttala oss om, men känslan var suverän.

Även växlarna var våra favoriter i testet, trots att det var SRAMs enklaste ­1X-grupp – SRAM NX. Med 11-42 hade man inte samma växelomfång som konkurrenterna, men känslan i växlingarna var mycket lättare, och samtidigt tydligare och distinktare än ­Shimano-utmanarna, enligt vår uppfattning.

Annons

Också hjul och däck kändes fina, och inte minst ger de en annan volym på luftkammaren än konkurrenterna. Mycket beror detta på rejäla hjul med 30 mm innerbredd, som också har många fler angreppspunkter än konkurrenternas hjul (54 POE). Men sedan har cykeln också fina däck med bra volym, och det är samma däck man får även på mycket dyrare Fuel EX-modeller.

Om det är en punkt där man känner att komponenten i fråga inte riktigt levererar som resten av cykeln är det nog gaffeln, för vi kom faktiskt inte riktigt överens med den. Det är vanskligt att uttala sig alltför tvärsäkert eftersom det ändå varit relativt kallt mycket av tiden, men vi tyckte inte den var alls lika följsam som framförallt Meridans gaffel. RockShox Reba RL 130 heter gaffeln, och innan någon sätter kaffet i halsen kan vi säga att RockShox ändrat om lite i ­sortimentet, så att Revelation blivit en kraftigare gaffel medan Reba nu finns i allt mellan 80 och 150 mm. Det är dock fortfarande 32 mm innerben, så om man är en väldigt kraftfull och aggressiv cyklist kan det vara motiverat att slå till på en modell med rejälare gaffel, som Fuel EX 8.

Bakdämparen är samma Fox-dämpare med tre lägen som på Merida, och det betyder alltså att man inte får Treks speciella RE:aktiv-teknik förrän på nästa modell i Fuel EX-hierarkin. Hur stort avbräck det är beror på körstil, men det är definitivt inget fel på den produkt som sitter här, tvärtom sköter den sig riktigt fint, och tillsammans med länkaget levererar den suverän följsamhet i aktern.

Moderna hjul med rejäl bredd och massa angreppspunkter i navet (54 POE), och sedan ett par fina däck på det. Tummen upp!
Trek har sitt klassiska länkage där dämparen flyter upp och ner, ABP-länk vid baknavet så att bromskrafterna inte påverkar dämpningen, och Mino Link så att man kan ändra geometrin.
NX-gruppen är kanske inte riktigt lika distinkt som de finaste SRAM-grupperna, men vi tyckte ändå växlingarna på Treken var de bästa och krispigaste i testet.

 

PLUS
Väldigt rolig och kapabel, i ­synnerhet när det går nedför, och en modern och förfinad ram med smarta komponentval.

MINUS
Gaffeln kändes tristare och mindre följsam än Meridan i vårt test, och den var inte fullt lika vass uppför och på platten.

KÖP OM
Du är en stigcyklist som verkligen gillar när det går nedför, men du vill ändå kunna få ganska bra fart både uppför och på platten. Du satsar också gärna på en modern och fin ram som tål en del uppgraderingar.

Pris: ca 24 999 kr

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Langa rätt

Close