Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
MTBÖvrigt

Cykeltekniker – ett efterfrågat yrke i behov av gesällprov

”Om utbildningen håller hög kvalité och kvalitetssäkrats av branschen kan det bli bra, samt om man kan studera på fler orter i landet. Det saknas ett sorts gesällprov för cykelmekaniker”

I takt med att intresset vuxit för cykel, som både transport, tävlings- och motionsform, har också behovet av att reparera cyklar ökat. I våras startade Akademi Båstad en cykeltekniker-utbildning för att möta behovet av kunniga mekaniker. Något som Jon Lindgren, chefsmekaniker på Trek Bicycle Store i Göteborg, ser som positivt för branschen.

Text och foto: Angelica Edvardsson Edin

Det saknas en form av gesällprov för ­cykelmekaniker. Större cykelkedjor som byter personal ofta hade verkligen behövt en typ av certifiering”, menar Jon.

Idag används cykeln på ett annat sätt än för tio år sedan och i samband med att det ständigt kommer nya standarder har cykelmekanikerna fått mer att göra. I början på 00-talet växlade det mellan vilka cyklar de fick in på Bike­place, numera Trek Bicycle Store, där Jon jobbar. När ­Vätternrundan var som populärast dominerade landsvägs­cyklar, ett par år senare hittades cyklarna igen på Blocket och det var MTB som var mest inne.

“För sex år sedan började landsväg och triathlon bli populärt igen samtidigt som mountainbike fortsatte att vara det. Endurocyklar ökar mycket bland dem som inte är vana cyklister. Förr köpte man inte en cykel för 30 000 om man inte tävlade, det är annorlunda idag”, säger Jon.

Han ser också att cykeln har fått en annan status generellt. Den är ett transportmedel i större utsträckning, många pendlar längre sträckor med sin hoj och är benägna att lägga mer pengar på service av den.

”Jag har jobbat på Bikeplace/Trek Store sedan 2008, men varit i branschen längre. Många cyklister spenderar mer pengar på både inköp och service av pendelhojar, samtidigt som trail/endurocyklar ökar bland den stora massan som kanske inte kört MTB tidigare”.

Idag är Jons jobb är mer inriktat på service av cyklar än det var för 15 år sedan, då byggde han fler tävlingscyklar.

 

”Majoriteten av hybridcylarna har hydraulisk skivbroms idag, men vi får frågor från kringliggande butiker hur de fungerar”.

Svårare att göra jobbet hemma
Samtidigt kommer det ständigt nya standarder och det har blivit svårare att som lekman reparera sin cykel.

”Förr var en cykel mindre komplex. Idag har många inte tid att sätta sig in i flera olika system, vi får in sådant som upplevs pilligt att göra hemma. Serva gafflar, dämpare, ­dropperposts, skivbromsar och dra interna kablar”, berättar Jon.

Det gör att hans jobb är mer inriktat på service av cyklar än det var för 15 år sedan. Då var det ­mycket konstruktions­jobb, eftersom det inte fanns några ­highend-cyklar färdiga ur kartong som dög åt tävlings­cyklisterna fick mycket göras manuellt.

”Då byggde jag mycket mer hjul och cykel. Nu är de som kommer i kartong så pass bra att de inte behövs byggas om.”

Behov av utbildning
Förr klarade sig verkstaden med en anställd. Idag behövs det 2,5 tjänster för att täcka behovet. När Trekstore anställer en ny person går de mycket på dennes rykte, någon utbildning som visar vad man kan har det inte funnits. I våras startade däremot Akademi Båstad en cykelteknikerutbildning.

”Vi har förstått att den nuvarande kompetensen inom cykelreparationer har åldrats och inte riktigt hängt med i branschens snabba utveckling. Många uttrycker också ett behov av en ny generation som kan ta över och modernisera verksamheterna”, säger Helen Rosenberg, utbildningsledare på Akademi Båstad till bastad.se.

Jon ser positivt på utbildningen. ”Om utbildningen håller hög kvalité och kvalitetssäkrats av branschen kan det bli bra, samt om man kan studera på fler orter i landet. Det saknas ett sorts gesällprov för cykel­mekaniker. Större kedjor som byter personal ofta skulle ha stor nytta av det, jag har sett cyklar som levererats av stora kedjor med gaffeln monterad felvänd”.

Han räknar upp några grundläggande saker som han tycker eleverna på utbildningen ska lära sig för att arbetsgivaren ska känna sig säker att de kan jobba med cyklar:

• Grundläggande vad alla cykeldelar gör.
• Hur man identifierar något som gått sönder.
• Kolla att allt är åtdraget.
• Grundläggande förståelse för hur gafflar, dämpare, ­ skivbromsar fungerar. Lite “mekanisk sympati”.

”Grundläggande kunskaper som hur man felsöker kommer inte ändras eller påverkas av att det kommer nya standarder. I slutet av utbildningen kan man specialisera sig mot highendcyklar om man vill jobba med det. Eller lära sig mer på plats.”

 

Annons

”Många verkstäder accepterar inte att det kommer in en kund och vill ha hjälp med något de köpt på postorder. Men det är inte hållbart, man måste förstå den nya ordningen.”

 

Främst cykelintresserade mekaniker
Det kan också bli en blandning av vem som blir cykel­mekaniker. Idag är det främst cykelintresserade som mekar i verkstäderna. Men i och med utbildningen får de som är praktiskt lagda och söker ett yrke där man får jobba med händerna och lösa problem men inte har ett starkt intresse för cykel en chans att välja yrket.

”Det är charmen med yrket. När någon lämnar in en cykel där jag får klura för att lösa ett tufft tekniskt problem och kunden sedan ger en positiv feedback”

Även om en blandning i vilka som blir mekaniker är bra finns det en stor fördel att vara cykelintresserad med fokus på prylarna.

”Jag och mina kollegor är väldigt intresserade av mtb och ser nya saker tidigt. När det kommer en ny lösning på en komponent försöker vi få in ett exemplar att provmeka med.”

Hydrauliska skivbromsar är ett exempel. Det har ju funnits länge inom mountainbike men blev först ganska nyligen vanligt på ­standardcyklar, landsvägscyklar och CX.

”Majoriteten av hybridcylarna har hydraulisk skivbroms idag. Vi får frågor från kringliggande butiker hur de fungerar.”

Förr klarade sig verkstaden med en anställd. Idag behövs det 2,5 tjänster för att täcka behovet.

 

Förståelse för näthandel
Ett skifte anas också i vem som äger en cykelbutik. Förr menar Jon att det till stor del var cykelintresserade personer. I och med att cykelintresset växer börjar personer som i huvudsak är intresserade av att driva affärer stå som ägare.

Hur det ser ut i Trekstores lagerhyllor har ändrats i och med internethandelns intåg. Slitdelar finns i lager, men ­dyrare komponentgrupper tar de oftast bara in ett exemplar av.

”Jag har full förståelse för att en kund köper en ­komponentgrupp på internet om det blir över 40 procent billigare. Det vi kan erbjuda är duktiga mekaniker som installerar komponenterna. Många verkstäder accepterar inte att det kommer in en kund och vill ha hjälp med något de köpt på postorder. Men det är inte hållbart, man måste förstå den nya ordningen.”

Att det hela tiden kommer nya standarder och lösningar gör yrket svårare, men det är något man får leva med menar Jon.

”En del nya saker kommer till för att driva försäljningen framåt medan en del driver utvecklingen.”

På mountainbikesidan anser Jon att höj- och sänkbara sadelstolpar kan jämföras med det kliv i utvecklingen som hydrauliska skivbromsar var när de kom.

”Dämparteknologi och ramgeometri utvecklas långsamt men det blir bättre. Att heldämpade cyklar för den stora massan gått ner i vikt är också betydelsefullt.”

 

FAKTA: Jon Lindgren

Yrke: Mekaniker och tekniskt ansvarig på Trekstore/Trekstore Service sedan 10 år, professionell mekaniker sedan 2002/2003.
Ålder: 35
Bakgrund: Tävlat nationellt/internationellt i DH, flertalet pallplaceringar nationellt.
Främsta egenskap som mekaniker: Tålmodig

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Allt om MTB möter: Annie Söderberg

Close