Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

Cykelduell: Nr1 – GIANT PROPEL ADVANCED DISC

Vi har testat två snabba racercyklar, för den som verkligen vill köra fort på riktigt. Först ut är Giant Propel Advanced Disc!

Giants enklare aerohoj, som ändå har extra allt på aerofronten 

Cirkapris: 40 000 KR

Medan många tillverkare snålar lite med de aerodynamiska finesserna på sina enklare modeller, har Giant en cykel som är lika aero som de absoluta topphojarna

För att få dit locket som innesluter vajrarna får inte styrröret sticka upp, så medan man funderar på hur mycket man ska kapa kan det vara bra att köra ett tag utan locket.

Propel Advanced disc är den enklaste av Giants nya skivbromsade aeroracer, med lite enklare kolfiberkonstruktion än toppmodellen, och utan toppmodellens integrerade sadelstolpe. Ändå är en av de saker som verkligen sticker ut allra mest med just denna cykeln att den är så extremt likvärdig det bästa man överhuvudtaget kan köpa ur aero-hänseende, trots att den ”bara” kostar 40 000. Medan många tillverkare sätter på tristare hjul och snålar med den aerodynamiska styrkombon på de lite enklare modellerna, har Giant en cykel som vad vi kan bedöma är mer eller mindre exakt lika aerodynamisk i detta utförandet som de cyklarna som rullar på Touren. Man får samma ramform, den häftiga lösningen med dold vajerdragning genom styrkombon, och samma aerodynamiska fälgar (dock inte nav/ekrar). Men, hur är den att hoja på då?

RAKETFART I BLODET

Som förväntat känner man snabbt av den där extra lilla skjutsen nedför backar som man får på en snabb aerohoj när farten går upp, även om vi inte har några siffror på exakt hur snabb cykeln egentligen är gentemot andra aerohojar. Men det är ingen tvekan om att Giant gjort aeroläxan, inte bara genom det vi nämnde här ovanför, utan också i en rad andra små detaljer. Som exempel kan nämnas att den stora anledningen att man i vissa tester uppmätt att skivbroms skulle vara mindre aero än fälgbroms faktiskt är att naven brukar vara sämre. Här får man nav som ser ut att vara ungefär så aero som det överhuvudtaget går att bygga ett skivbromsnav, så det är inte förvånande att vi lyckades sno åt oss både ett och två Strava-KOM på cykeln.

Det är inte bara fälghöjden som skiljer mellan fram och bak, utan det skiljer också lite i bredd (24,5 mot dryga 26 mm). Tubeless från fabrik dessutom!

Vikten ligger på 8,4 kilo för vår testhoj, och även om det är ett helt kilo mer än den ”aerodynamiska klättrarhojen” från Rose på nästa sida, så känns Propel väldigt reaktionssnabb när man stampar till på pedalerna. Inte riktigt lika som Rose, men skillnaden är klart mindre än man tror. Detta beror såklart på att Propel har en styv och effektiv ram som till skillnad från de flesta cyklar på 8,4 kilo dessutom har riktiga fin-hjul, som gör det enkelt att få upp farten.

INGEN SLANG

Föga förvånande är detta inte en cykel där det finns så mycket som ger efter och tar upp stöten om man exempelvis kör över ett potthål, utan det är en hyfsat hård känsla. Men, någonting finns det definitivt som filtrerar bort en del av de mindre vibrationerna, och vi skulle nästan gissa att det kan bero på att cykeln kommer med 25 mm breda däck som är tubelesskonverterade redan från fabrik. Ännu en sak som känns i framkant på cykeln alltså, även om vi tycker att en aeroracer i denna prisklassen kunde förtjäna de allra lyxigaste däcken från Giant.

I uppträdandet är detta en cykel som i vårt tycke inger både självförtroende och attackvilja. Den är smidig att kasta in i kurvorna, men har ändå en liten extra nyans av stabilitet i uppträdandet om man jämför med exempelvis Rosen på nästa sida. Den håller linjen fint, och den smarta lösningen med 42 mm fälgprofil fram och 65 bak gör att man aldrig tvekar att släppa styret även om det råkar blåsa lite från sidan.

När det gäller komponenter är det nya hydrauliska Ultegra rakt igenom på växel och bromsfronten, och vid det här laget vet vi att det innebär suverän prestanda i alla situationer, både vad gäller växlingar och inbromsningar. Giant har ju monterat 140 mm-skivor både bak och fram till skillnad från många andra tillverkare, men känslan är att man måste vara ganska storväxt och köra i väldigt rejäla utförsbackar för att det ska kännas som någon slags begränsning.

En sak som blir aktuell i just detta testet är att de hydrauliska reglagen är bättre än någonsin rent ergonomiskt och estetiskt, men de är ändå överglänsta med hästlängder av de hydrauliska Di2-reglagen som sitter på Rosen i just detta hänseendet. Men, det är enormt fin klass på nya mekaniska gruppen, inget snack om det.

Aerodynamiska skivbromsnav har vi inte varit vana vi historiskt sett

Sammanfattningsvis är detta en cykel som känns brutalt snabb och smart konfigurerad för att vara den enklaste modellen i programmet, och på Vättern skulle man troligen inte direkt köra snabbare hur mycket pengar man än plöjde ner. Den har inte riktigt komforten som vissa (dyrare) aerohojar, men den imponerar rejält.

Annons

 

Plus

Oerhört snabb, och väldigt generös med aero-finesser för att vara den enklaste modellen.

Minus

Hårdare än vissa likvärdiga cyklar.

Köp om

Du vill ha en cykel där det inte kompromissas med aerodynamiken någonstans, men du vill inte betala som om det var en ny bil du köpte.

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Vi har testat: XC ELLER STIGCYKEL – Vilket skulle man ha då?

Close