CYKELDUELL: MERIDA SILEX 9000 Vi har testat två av 2018 års mest innovativa grusvägshojar

Cykeltester 4 Maj

Igår tittade vi närmare på den första av två helhjärtade och ambitiösa gravel bikes som vi testade under vintern, och idag har turen kommit till den andra – nya Merida Silex.

Gravel goes mountainbike

2merida

Detta årtiondets starka mantra inom MTB-svängen har varit ”längre, flackare och lägre”, med hjulbaser som blivit längre, och längd som migrerat från styrstammen till själva ramen som starka signum. Nu har Merida brutit ny mark i bockstyrenas förlovade land, genom att låta sin nya Silex genomgå samma behandling. Som exempel har vår testhoj en 80-stam och en hjulbas som är ungefär 4-5 centimeter längre än normen för cykelcrossar i samma storlek, på en cykel som vägrar knölas in i någon etablerad cykel­kategori. Vi har dock testat den som gravel bike, och lämnat det smarta packväske­systemet och de övriga tillbehören på hyllan. Så, hur gick det då är frågan?

ALDRIG MER OVER THE BAR
När man först cyklar iväg på cykeln är det inte utan att det känns lite ovant de första tramptagen. Man sitter upprätt med det höga styrhuvudet, och man känner direkt att man har framhjulet klart längre framför sig än man är van vid. Det är dock ingen seg MTB-känsla det handlar om, utan ett par snabba gruskurvor i hög fart avslöjar att det är en cykel som dels har en stabilitet och ett lugn, men som samtidigt är förhållandevis smidig och villig att kasta sig in i kurvorna. Den stora sensa­tionen kommer dock först när vi kastar oss utför en brant och lös nedförsbacke, för här visar sig cykelns MTB-gener från sin allra bästa sida! Man får en helt annan kontroll i den typen av utmanande terräng än man är van vid med bockstyre-hoj, och man bara borrar ner sig i bocken och släpper på istället för att klamra sig fast och försöka undvika att flyga över styret. Toppbetyg när underlaget är lurigare till Silex, speciellt när det går nedför.

 

 ”Man får en helt annan kontroll i utmanande terräng än man är van vid med bockstyre-hoj.”

 

På mindre adrenalinstinna grusvägar ­märker man av att Silex är lite mindre av en racer och lite mer av en äventyrare än konkur­renten Diverge, för den känns aningen mer klumpig emellanåt. Däremot är den ganska mycket lättare än sin konkurrent (8,1 kg), och det är nog förklaringen till att det faktiskt är väldigt bra drag i den när man trycker till ­ordentligt på pedalerna för att få upp farten. Den har ju också lätta fina MTB-hjul på 1500 gram och snabba däck, och det kan nog förklara att den kändes såpass sprättig för att vara en upprätt och MTB-influerad äventyrare.

2merida1
Framgaffeln är en av de platser där man kan fästa ett par välanpassade packväskor om man ska ut på långtur, eller så trycker man dit ett par extra vattenflaskor. Fem finns det fästen för totalt.

BEPRÖVAT FLEX
I fronten har cykeln naturligtvis inte samma komfort som den stötdämpade konkurrenten, men på det hela taget är vi ändå väldigt imponerade av komforten hos Silex. I bak känns den exempelvis faktiskt vassare än sin motståndare, och där har den ett märkbart och skönt flex via den beprövade S-Flex-sadelstolpen som har en snygg och ­välfungerande infästning. Eftersom den är 30,9 mm kan man också ganska lätt trycka dit en sänkbar sadelstolpe om man skulle bli sugen på sådana utsvävningar, och vi skulle nästan gissa att det är därför man valt denna dimensionen. Också sittställningen inbjuder verkligen till en komfortabel resa, med det väldigt höga styrhuvudet som ger en stack på 626 mm på denna storlek M. Det är i alla fall ett par centimeter mer än man brukar se, och vi kom att trivas riktigt fint med sittställningen när man bara var ute och körde omkring. Den som däremot verkligen vill ut och köra för allt vad tygen håller, med fradgan hängande ur mungipan, kan nog sakna möjligheten att komma ner ordentligt i fronten.

2merida2
Man har ungefär lika långt fram till reglagen som man är van vid, men eftersom själva ramen är längre och styrstammen kortare kommer framhjulet längre fram. Höjden är dock lite högre än normalt.

FEM FLASKOR OM MAN ÄR TÖRSTIG
Detta är framförallt en oerhört flexibel cykel, där man kan skruva dit en himla massa flaskställ, skärmar eller anpassade väskor om man är sugen. Man kan också montera ett par MTB-däck på 650b-fälg och göra den terrängvänlig på riktigt om man skulle vilja. Med befintliga Fulcrum Red Passion 3-hjul kan man få dit 42-mm-däck, och det är ingen dum idé om man ska ut i vildmarken på riktigt. Maxxis Razzo 35 mm semislick-däcken som sitter på nu är oerhört snabba på finare grus och asfalt, men de ger såklart inte tillräckligt med fäste för att vara helt tillfredställande på sämre underlag, även om man släpper ut en del tryck.

Utrustningen är precis som på förra cykeln en hydraulisk Force-grupp med singelklinga, och det är lika härligt här som det var där. Man får också ett typiskt gravel-styre med lite utsvängd bock, vilket är en vanlig syn på denna sortens cyklar. För vår del hade det dock gärna fått vara lite bredare, för även om det är 44 mm i bocken blir det bara knappa 41 cm i hoodsen där vi tillbringar den mesta av tiden. Detta är dock ett minimalt klagomål, och på det hela taget tycker vi att det var en riktigt uppfriskande och lyckad cykel som Merida lanserat.

 

2merida3
Merida använder de listiga kylflänsarna till bakbromsen som man först lanserade på Sculturan. På tunga blöta grusvägar kanske de inte behövs, men med full packning på bikepacking-semester bland bergen kan det nog vara bra.

 

PLUS
Massor av kontroll i lurigare terräng, och en väldigt trivsam cykel som man kan ha till mycket.

MINUS
Inte riktigt samma fallenhet för att köra grusvägsrally i hög fart som vissa konkurrenter.

KÖP OM
Du vill ha en cykel som klarar av nästan allt, och som har mer offroad i sig än man brukar hitta på cyklar med bockstyre. Du gillar en avslappnad sittställning, och kanske är du en mtb-cyklist som vill börja ge dig ut på vägarna. 

Pris: 37 999 kr

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.